Annons

Minneskort, radera bild i kameran?

Produkter
(logga in för att koppla)
Att skrivning och läsning går långsammare på en fragmenterad disk är något som drabbar roterande diskar. Det beror på att när man har läst/skrivit en del av bilden/filen så måste man vänta till disken har roterat i läge för att läsa/skriva nästa del. Minneskort har samma accesstid till alla block på kortet så problemet finns per definition inte där.

Det är av samma skäl som man aldrig avfragmenterar en SSD på en dator. Det gör man bara med roterande diskar. Faktum är att det är skadligt att avfragmentera en SSD eftersom det sliter på den så livslängden förkortas.

Bilagor

• Samsung-EVO_256GB-microSD_U3.jpg
    Samsung-EVO_256GB-microSD_U3.jpg
    125.9 KB · Visningar: 1
Senast ändrad:
Jag formaterar aldrig. Jag har en del sparade inställningar för kameran själv, för nätverksåtkomst och liknande i filer på kortet. De försvinner ju om jag formaterar.
Ibland säger jag åt kameran att radera alla bilder på kortet, när det behövs.
Jag tar normalt aldrig ut korten ur kameran heller. Jag använder regelbundet tre olika kameror som har två kort vardera. Dessa kort är av fyra olika typer. Men alla kamerorna har det gemensamt att de har nätverksport. Alltså kopplar jag in kamerorna via Ethernet till datorn och för över bilderna på det viset, för då är den enda "kortläsare" jag behöver ha inkopplad i datorn en Ethernetsladd och för övrigt får kamerorna vara sina egna kortläsare.

Enda ggr jag raderar bilder i kameran är:
1 Först o främst, kortet börjar bli fullt, dags o byta till jpg istället för RAW.
2 Man har gott om tid över på tex bussen o kan radera lite direkt istället för att ladda in dem hemma.

På 5-10min har jag fört över alla bilder och filmer från ett 120GB-kort till en USB-disk. På den tiden brukar jag aldrig hinna fylla mitt andra 64GB-kort.

En gång i tiden när jag var nybörjare fotade jag kanske 3-4 bilder, förde över dem till datorn genom att klippa ut bilden från minneskortet och klistra in till datorn. Gjorde detta ganska ofta. Kommer ej ihåg om jag formaterade kortet men tillslut gick det sönder.

Idag låter jag bilder fyllas upp på kortet innan jag gör formatering i kameran. På så sätt har jag även en slags backup i kameran innan jag formaterar.

Dom enda gånger jag fyllt ett helt minneskort är när jag varit på en resa men då hade jag fler minneskort.

Dagens minneskort är betydligt smartare än dom gamla. Dom ser till att saker och ting skrivs till dom minnesplatser som använts minst, så kallad wear leveling. Det fanns inte förr, det fanns inte heller på dom första SSDerna som kom till datorer. Dvs förr kunde man få problem om man hela tiden raderade och började fylla upp från början, numera borde det inte ske. Med dagens minneskort kan det dessutom vara kontraproduktivt om kameran använder minneskortet för något annat än att bara spara bilder, t.ex temporärfiler eller dyligt. Dagens minneskort skall teoretiskt må bäst av att ha så mycket ledigt utrymme som möjligt.
Att ett av dina minneskort gått sönder och att du härrör det till något du gjorde på den tiden är heller inte en helt vetenskaplig metod för att fastställa orsaken till att det dog. Att du däremot bara har råkat ut för att ett minneskort dött får man nog däremot säga är tursamt.

Det är väl ändå bättre att göra färre formateringar än ofta. Känns inte som att sättet jag hanterar nuvarande kort på är direkt fel.

Det är väl ändå bättre att göra färre formateringar än ofta. Känns inte som att sättet jag hanterar nuvarande kort på är direkt fel.

Antar att det är dina minneskort, då bestämmer du vad som är rätt eller fel. Det enda är att det inte är optimalt för maximal livslängd.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto