Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minneskort Canon G12

Produkter
(logga in för att koppla)

kjohan74

Medlem
Har köpt en Canon G12 och undrar vilket minneskort jag ska köpa?

Har förstått att Scandisk är bra och att jag bör ha ett 16GB minne. Men det finns olika varianter. En som är "vanliga" scandisk micro secure digital". En som heter något med Ultra. En som heter något med Extreme.

Vilken behöver jag som vanlig fotograf?

Tack på förhand!
 
Ett Ultra räcker långt om du inte har tänkt att ta långa snabba serier med kameran. Extreme kostar nästan dubbelt så mycket (en snabb koll på Scandianvianphoto). Det du vinner på Extreme är att bufferten i kameran töms snabbare och kameran blir redo för nästa bild litet tidigare. Tar du bilder en och en kommer du aldrig att märka någon skillnad, jag vet inte ens om kameran kan tillgodogöra sig den hastigheten Extreme erbjuder, det kan kanske någon annan svara bättre på.

/FW
 
Tack för svar. Men då menar du att jag ändå bör satsa på Ultra och inte bara köra "micro" varianten?
 
Om G12an har samma typ av minneskort som s95'an så är det SD-kort och inte micro SD-kort som du ska ha. Det är olika formfaktor på dom, dvs micro är ett mindre kort rent fysiskt. Det är rätt vanligt med micro-kort i telefoner, men för att det ska passa i kameran behöver man en adapter. Det du ska titta på är överföringshastigheten till korten, så att det inte slöar ner kameran, men glöm micro-korten, det är vanliga SD-kort i kameran.

MVH/Björn
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.