Annons

minne?

Produkter
(logga in för att koppla)

Forslund

Aktiv medlem
Jag vill utöka mitt minne i datorn då jag håller på med ganska stora bilder.

Vad brukar det vara för minne i hyffsat nya datorer`? Min är ungefär 1 år
Nån som vet hur man får reda på vad man har utan att öppna burken?

Windows:
Högerklika på "den Här datorn" i utforskaren. välj egenskaper, underfliken General(eng) så der du mängden minne ganska långt ned.

Mac: inte en aning, men det vet säkert någon annan...

Standard för en redigerings maskin idag är nog 1024MB. Man kan nog köra med både mer eller mindre, det är en smaksak.

Hej Jonas,

högerklicka på Ikonen 'Den här datorn'. Klicka vidare på Egenskaper. Nu har du kommit till Systemegenskaper och under fliken Allmänt så brukar det stå hur mycket ram-minne man har.

/Sonja

tack ska ni ha. Men det visste jag;)

Jag är aningen knepig när jag formulerar mig. Behöver veta vad för typ av minne jag har så jag kan köpa en till likadan. Har 512 och tänkte köpa lika mycket till

... då måste du nog öppna burken..
kanske t.o.m ta ut minnet för att kunna se ordentligt. Såvida du inte har papper med datorns specifikationer?

Den information du bör ha är:
*Tillverkare
*PC2700/ PC3200 eller vad det kan vara
(alternativt t.ex. 333MHz / 400MHz, detta och ovanstående går hand i hand)
* SD-RAM / DDR-RAM ...?

Mängden RAM kan du som sagt ta reda på på annat sätt, det är rekommenderat att köpa samma storlek om man fyller ut.

aha. Tack för att du öppnade burken, tog ur kretsen och plåtade den bara för min skull;).

ska leta nått som ser ut som den där!

Forslund skrev:
aha. Tack för att du öppnade burken, tog ur kretsen och plåtade den bara för min skull;).

ska leta nått som ser ut som den där!

Hehe... njae.
Dock är det mitt minne. Sålde det för någon dag sen. :)

Du kan ju posta all info du hittar så kan jag försöka hjälpa dig hitta samma.
Skriv ner allt som finns på minnet.

Menar inte bränd bokstavligen. Har en kompis som förklarade nån gång att man inte skulle byta kretsar i datorn utan antistatarmband, för att det kunde hända otrevliga grejer..

Forslund skrev:
Menar inte bränd bokstavligen. Har en kompis som förklarade nån gång att man inte skulle byta kretsar i datorn utan antistatarmband, för att det kunde hända otrevliga grejer..

Jaha... Jo, om man vill vara på den säkra sidan, så...
Själv rotar jag runt ganska mycket i min dator utan antistat. Dock grabbar jag alltid tag i ett element först, det ska tydligen hjälpa. :)

Du kan ju alltid försöka att se vad som står på minnet utan att ta ut det (= ficklampa, kanske även en liten spegel). Inget kan hända om du bara öppnar lådan.

Forslund skrev:
...Har en kompis som förklarade nån gång att man inte skulle byta kretsar i datorn utan antistatarmband, för att det kunde hända otrevliga grejer...
Antagligen är din kompis klädd i strumpbyxor eller stay-ups och ett par high-heels med gummiklackar.

Annars är faran nästan noll, men jag brukar ändå, för säkerhets skull, bita i diskbänken samtidigt som jag bygger datorer.

Haha. skulle var kul med en bild på det. När du med stayups sitter med tänderna i diskb änekn. Eller missförstd jag dig?;)

Faran är inte lika med noll.
Det knepiga med ESD-skador att de uppträda långt efter att man pillar i maskinen. Så ta det lungt och undvik framförallt fleace kläder.
Men du behöver inte öppna burken för att ta reda på vad du har, enklast är nog att köra ett program som heter Cpu-Z http://ftp.sweclockers.com/index.ph...0%F6verklockning/Processor&order=name&srt=yes
Där ser du hur mycket och i vilken fart minnerna går i, sedan är det bara att köpa en till sticka som matchar.

Och farorna märks väl i statistiken på trasiga datorer, bärbara är mer utsatta också.

Det behövs inte så många volt statiskt urladdning för att bränna en krets, men håller man i chassigt hela tiden så är det lugnt.

FILM) (ulltand skrev:
Antagligen är din kompis klädd i strumpbyxor eller stay-ups och ett par high-heels med gummiklackar.

Annars är faran nästan noll, men jag brukar ändå, för säkerhets skull, bita i diskbänken samtidigt som jag bygger datorer.

annars brukar ju chassit på datorn va jordat...

/b

Kolla manualen till ditt moderkort, där står det troligen vilken minnestyp du ska ha. Har du inte manualen så kan du nog hämta den på tillverkarens hemsida.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar