Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minne

Produkter
(logga in för att koppla)

lasseman36

Medlem
Hello alla!

Jag är helt grön på fotografering, men har fått en ny canon 300D i present?!?

Nu behöver jag råd, vilken typ av minne ska jag köpa till denna..har inte en susning.

Tackar på förhand

Lasse

Compact Flash är korttypen. Hastigheten på korten verkar inte spela så stor roll eftersom det är kameran som är flaskhalsen. Mitt tips är att hellre satsa på ett ltie större minne än ett snabbt. Vilket märke tror jag faktiskt inte spelar så stor roll.

Det andra alternativer ät en microdrive. Den är billigare. En microdrive är en mycket liten hårddisk. Den har alltså rörliga delar. Vissa säger att den drar mer ström och är känsligare. Andra håller inte med. Den stora skillnaden är dock priset. Vill du ha mer än 1Gb till ett vettigt pris kan det vara ett alternativ.

Hej och välkommen till forumet Lars!
Härligt att du har hittat hit. Fotosidan är en outtömlig källa för allt som har med fotografering att göra.

När det gäller minnesmedia till din 300D så rekommenderar jag Sandisk 256MB. Det kostar runt 700 kr. Det är en minneskort av typen Compact Flash som din kamera använder sig av. 256MB är fullt tillräckligt för de flesta ändamål. Du får plats med många JPG-bilder men även en hel del RAW-bilder om du skulle vilja fotografera i det formatet så småningom.

Det finns ett kort med Ultra II benämningen som är lite dyrare. Den är snabbare när det gäller att spara ner bilden på kortet när bilden är tagen. Detta är säkerligen inget du märker av men det kan vara bra att veta att den finns.

Det finns en rad andra fabrikat såsom Lexar, Transcend, Kingston m.fl.

Här är några länkar där du kan hitta massor med utrustning och tillbehör till din kamera:

http://www.cyberphoto.se
http://www.scandinavianphoto.se
http://zebramedia.biz

Lycka till med din nya kamera och tveka inte att fråga när du undrar över något.

Mvh / Dennis

lasseman36 skrev:
Hello alla!

Jag är helt grön på fotografering, men har fått en ny canon 300D i present?!?

Nu behöver jag råd, vilken typ av minne ska jag köpa till denna..har inte en susning.

Tackar på förhand

Lasse

Hur har du tänkt fota ? Ska du köra i JPG eller RAW ? Om du väljer så skulle jag nöja mig med ett 512M minne då du kommer att kunna ta ca 120 kort i högsta upplösningen (har jag för mig).

Vidare tycker jag att det är synd att slösa pengar på massor av minneskort, så om du ska på t.ex. semester skulle jag välja att komplettera med någon bärbar lagringsenhet, om du inte har en bärbar dator som du orkar släpa.

Minnen och bärbara lagringsenheter finns på
www.zebramedia.com
till vettiga priser, själv har jag en X-drive II med 40G som fungerar mycket tillfredställande.

Så kontentan, köp ett eller två minneskort, men välj därefter en bärbar lagringsenhet för t.ex. semester tillfällen.

Lycka till!

/Johnny

SANDISK 512MB och ImageTank III

Jag kan starkt rekommendera www.zebramedia.biz Fick min senaste leverans från dem idag. Snabba leveranser och mycket bra priser. Jag har bland annat köpt ett SanDisk Compact Flash 512MB (betalade runt 900 kr) och en Image Tank III 40GB och då har du mycket. Minnsekort, 40BG bärbar lagring, kortläsare etc på en och samma sväng.

Re: SANDISK 512MB och ImageTank III

Jan-Erik Andersson skrev:
Jag kan starkt rekommendera www.zebramedia.biz Fick min senaste leverans från dem idag. Snabba leveranser och mycket bra priser. Jag har bland annat köpt ett SanDisk Compact Flash 512MB (betalade runt 900 kr) och en Image Tank III 40GB och då har du mycket. Minnsekort, 40BG bärbar lagring, kortläsare etc på en och samma sväng.

Jasså, själv beställde jag Kingstone, men fick ett SanDisk 512M för 741:-

/Johnny

Jag hoppar in i denna tråden med näst intill samma fråga. Dock vill jag inte påstå att jag är helt grön men har ingen erfarenhet inom EOS 300D + Minneskort.

En polare fixade nyligen Digital Rebel (tror den heter så?) åt mig på den amerikanska marknaden. Kameran når väl inte sverige innan tidigast om några veckor. Tänkte jag skulle handla CF-kort och kortläsare under tiden så jag har när kameran väl kommer. Sagt och gjort...

Kollade på den där sidan där man jämfört korts hastigheter i den faktiska kameran. Kingston hade runt 1mb/sek intern skriv- och läshantering och beslutade att det måste väl räcka. Det var oxå relativt snabbt att läsa från till datorn (5mb/sek ungefär). Att kortet sedan var billigt oxå var ju ingen nackdel.
Beställde kortet från Webhallen i början av denna veckan, men då det dyker upp idag är det inte ett Kingston 512Mb utan ett SanDisk 512mb. Oj?
Borde jag bli glad eller borde jag inte? Nå... Det är ju 200-300kb/sek långsammare i en 300D enligt mätningarna och hälften så snabbt i överföring till datorn. Sistnämnda betyder inte så mkt ännu dock, då jag bara har USB1.1.

Frågan är alltså, efter allt drabbel, hur mycket skillnad jag kommer märka på 700kb/sek istället för 1000kb/sek? Siffran gällde både läs- och skrivhastighet.

Märk väl att jag inte kommer använda "continous shooting" särskilt ofta.

Mvh, Micke

Canon digital rebel och 300D är samma kamera...
Det var nämligen en sådan jag fick ( brorsan var i US förra veckan).

Följer utvecklingen om vilket minne med stort intresse...Scandisk verkar ju vara bra :p

Lasse

Jo, jag vet. Dumt av Canon att lansera den med olika namn egentligen. Irriterande att japanska marknaden får en svart oxå, och dessutom ett USM-objektiv som kitobjektiv. Men men :)

Vad jag vet om SanDisk än sålänge är att det skall vara kompatibelt med nästan alla kameror. SanDisk var väl en av de tillverkarna som var med och utvecklade många av de olika typerna av flashminnen.

induce skrev:
Jo, jag vet. Dumt av Canon att lansera den med olika namn egentligen. Irriterande att japanska marknaden får en svart oxå, och dessutom ett USM-objektiv som kitobjektiv. Men men :)

Marknadsmässiga själ... Något med pantent att göra.. Alla 300-modeller heter rebel..

Highweiss skrev:
Och... medan ni diskuterar billiga batterier, ta en titt på den här tråden:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=24596

Äh, känns som om den tråden mer bekräftar undantaget än regeln. Hur många batterier är sålda, samt hur många exploderar ?

Vidare så är det ju intressant att besvara frågan som jag fortfarande inte fått något svar på; Har det någonsin hänt en explosion i kameran ?

/Johnny

Om jag fattat saken rätt så är kortets hastighet en sak och kamerans möjlighet att skicka data till korten en annan sak. Ett snabbare kort är förstås bättre så länge kameran kan utnyttja det, men när kamernas hastighet blir den begränsande faktorn så kan inte de extra snabba korten utnyttjas på samma sätt.

Själv har jag en Olympus 5050 och har kört med xD-kort fram till nu. Men jag kände att jag behövde fler kort för att kunna ta flera bilder och köpte då ett SanDisk Ultra II 512. I 5050-kameran kan jag ha ett CF-kort och ett xD kort samtidigt så det gör att jag kan ta cirka 200 kort utan att öppna kameran och byta kort.

I varje fall så märktes en klar skillnad mellan xD korten och det nya CF-kortet. Tidigare har jag hunnit med att kika på LCD-n hur kortet blev medan det lagrades. Med CF-kortet hinner jag inte se bilden. Den bara blinkar till och är sedan lagrad.

johan

Kan bara tillägga ..

.. att Sandisk "vanliga" hastighet är för långsamt för min kamera. En Canon S1. Detta gäller när jag filmar... Behöver ca 20x hastighet för att minnet ska hänga med. Prisskillnaden till Sandisk Ultra II är inte så stor, så satsa på ett sånt för "framtiden".

Mvh

Jag tycker nog det är en skillnad i skrivhastighet till "normala" CF och det som Sandisc kallar Ultra. Jag har inte kollat några mätningar men jag använder mitt 512 Ultra som standard iställetför 192 standard bara för att det senare är långsamt. Kamera är Canon 300D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar