Annons

minne till EOS 30D?

Produkter
(logga in för att koppla)

terese_p

Ny medlem
Har beställt en Canon EOS 30D och nu måste jag skaffa minneskort till den. Vilket slags minne bör jag skaffa? Och hur många bilder ungefär får plats på 1 GB?
 
Själv kör jag med SanDisk Extreme III vilket räcker bra för mig. Vg hur många bilder som får plats beror det på vilken storlek samt kvalitet du använder dig av. JPG (large, bästa kvalitet = 266 bilder). RAW = 110. Detta enligt manualen.
 
jag lever efter konceptet hellre många och små än få och stora...

kör 6st 1gb-kort framför tex 2st 4gbkort (samma prisbild ungefär). Detta för att slippa ifrån risken att ett kort dör och alla mina bilder med kortet.

annars kan ett 2gb-kort räcka långt också.
 
Håller med om att det är bättre att satsa på fler men mindre minneskort (efter allt man läst här på FS om krånglande kort) men skulle tycka att det blev allt för pilligt med en massa 1Gb-kort. Skulle själv aldrig köpa mindre än 2Gb.
 
Jag fotar i RAW och har oftast inte tid att stå och hålla på och byta kort allt för ofta (plus att mitt finger är lite "trigger happy", många foton blir det...) så jag kör med ett par 8gb kort.

Som sagt, sandisk funkar bra. Extreme III kör jag med jag också med, men jag har ett par "små" 1gb Ultra II-kort som backup om jag skulle få slut. Dom verkar funka bra dom med.

Får väl plats med ca 800-850 RAW eller så på ett 8gb-kort så ca 100 låter väl rimligt på 1gb.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.