Annons

Minne för bildbehandling

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej! Jag funderar på att köpa en dator som bland annat skulle användas till bildbehandling (med Photoshop Elements och kanske något externt RAW-program). Jag har sökt här och på andra forum och allmänt på google för att få reda på hur mycket internminne som behövs. En tumregel hos de flesta som skriver på forum verkar vara "ju mer desto bättre" eller "köp du 4GB så kommer det att gå mycket snabbare". Om jag har förstått det rätt så fungerar det dock så att mängden RAM (internminne) gör nytta upp till en viss gräns. Detta skulle bero på att programmet laddar in bilden i internminnet, och om det finns för lite minne så måste hårddisken användas, och då går det mycket långsammare. Enligt detta resonemang så skulle man klara sig med en tillräcklig mängd RAM och utöver detta så skulle det vara slöseri och man skulle bättre spendera sina pengar på en bättre processor eller spara dem till annat i livet.

Vilken är denna tillräckliga mängd RAM? Jag uppfattar det som att den beror på hur stora filer man arbetar med, hur många filer man arbetar med samtidigt och hur många andra program man har igång. Jag har inte blivit klar över om den också beror på vilka redigeringar man utför eller om dessa istället huvudsakligen skulle belasta processorn. Personligen skulle jag arbeta med filer från en kamera på 6MP (RAW), för det mesta en i taget och ha kanske iTunes, MSN och eventuellt ett externt RAW-program på förutom Photoshop elements i vilket bildredigeringen skulle göras (och antivirus och sådant om jag skulle köpa en PC). Är det någon som kan svara på om jag har fått saker och ting om bakfoten, och oavsett detta hur mycket RAM som behövs?
 
Du har rätt i stort, men det är fler saker som påverkar hur mycket minne som används.

Antalet lager (varje lager tar lika mycket minne som grundbilden), antalet steg i historiken, m.m.

Så tipset "ju mer desto bättre" är ändå inte helt fel.

Sen får man ju tänka på att när man uppgraderar så gör man det i viss mån för framtiden också.

Jag anser inte att man bör ha under 2 GB internminne. Själv har jag 4 GB.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.