Annons

Ministativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Johank82

Aktiv medlem
Skulle vara trevligt med någon form av ministativ man lätt kan ta med sig för det spontana makrofotandet av blommor. Kan tilläggas att det handlar om en 450D med Tamron 90-objektiv. Har ett Manfrotto 055 men det väger en del så man drar sig lite för att ta med det om man bara ska ut en kortare runda.

Men vad ska man satsa på?
Går det få tag på något vettigt för max 300 kr?
 
Skulle vara trevligt med någon form av ministativ man lätt kan ta med sig för det spontana makrofotandet av blommor. Kan tilläggas att det handlar om en 450D med Tamron 90-objektiv. Har ett Manfrotto 055 men det väger en del så man drar sig lite för att ta med det om man bara ska ut en kortare runda.

Men vad ska man satsa på?
Går det få tag på något vettigt för max 300 kr?

Jag har haft samma tanke men mer för resor. Jag gav upp efter att ha varit och titat på några olika modeller. De håller helt enkelt inte, särskilt makro blir problem. Möjligtvis ett litet kort stativ men då är du begränsad av höjden.

Jag släpar med mig stora stativet när det är möjligt, tom på MC-resa när packning måste minimeras.

De små stativen duger möjligtvis till kompaktkameror.

Rätta mig gärna om någon har ett litet lätt stativ som funkar för då vill jag vet vilket och eventuellt köpa själv.

/FW
 
Har du provat ett enbent stativ? Eller bara tricket att ha ett snöre fastsatt i stativgängan som du sätter en fot på för att minska vibrationerna? Det senare kostar ju inget att prova, och kan ge dig det där extra bländarsteget du behövde.

Per.
 
Det kanske funkar bra på lite högre nivåer, men tycker ministativ verkar bekvämare när man fotar lågt. Och så vill jag ha möjlighet att använda mig av lite längre slutartider.
 
En bönpåse kanske?

Skulle vara trevligt med någon form av ministativ man lätt kan ta med sig för det spontana makrofotandet av blommor. Kan tilläggas att det handlar om en 450D med Tamron 90-objektiv. Har ett Manfrotto 055 men det väger en del så man drar sig lite för att ta med det om man bara ska ut en kortare runda.

Men vad ska man satsa på?
Går det få tag på något vettigt för max 300 kr?
 
Som det ser ut nu så funderar jag på en Gorillapod SLR-Zoom. Någon som har erfarenhet av Gpods här?
 
Som det ser ut nu så funderar jag på en Gorillapod SLR-Zoom. Någon som har erfarenhet av Gpods här?
Jag har ett sådant Gorillastativ. Visst, det funkar men det slår inte detta:
http://www.cyberphoto.se/?info.php?article=450000000M
Med tanke på det nästan löjligt låga priset så blev jag mycket posistivt överraskad när jag började använda det. Jag använder det bara för makrofoto, nåt annat lämpar sig inte. Det blir lite "skrangligt".
Jag brukar använda det ihop med EOS 40D inkl. batterigrepp och EF 100/2,8 macro. Funkar förvånansvärt bra!
 
Jag har ett sådant Gorillastativ. Visst, det funkar men det slår inte detta:
http://www.cyberphoto.se/?info.php?article=450000000M
Med tanke på det nästan löjligt låga priset så blev jag mycket posistivt överraskad när jag började använda det. Jag använder det bara för makrofoto, nåt annat lämpar sig inte. Det blir lite "skrangligt".
Jag brukar använda det ihop med EOS 40D inkl. batterigrepp och EF 100/2,8 macro. Funkar förvånansvärt bra!

Kul att höra att det funkar. Hur högt skulle du säga att det är användbart men motsvarande utrustning som du har?

/FW
 
Tack för svaret Benny.

Jag funderar även över en modell som heter Slik Mini Pro V där minimum-höjden är 15 cm. Någon som hört talas om den?
 
Kul att höra att det funkar. Hur högt skulle du säga att det är användbart men motsvarande utrustning som du har?

/FW
Jag använder det mest med bara en bensektion utdragen och pelaren i bottenläge. Då blir höjden upp till snabbplattan cirka 40 cm. Med pelaren i maxhöjd blir höjden cirka 51 cm.
En sak att tänka på dock. Med batterigreppet monterat så blir ju tyngdpunkten ganska hög och för säkerhets skull försöker jag då alltid att vända pelaren så att objektivet är över ett ben, om du förstår hur jag menar.
 
Jag använder det mest med bara en bensektion utdragen och pelaren i bottenläge. Då blir höjden upp till snabbplattan cirka 40 cm. Med pelaren i maxhöjd blir höjden cirka 51 cm.
En sak att tänka på dock. Med batterigreppet monterat så blir ju tyngdpunkten ganska hög och för säkerhets skull försöker jag då alltid att vända pelaren så att objektivet är över ett ben, om du förstår hur jag menar.

Tillägg: det finns för övrigt några bilder på hela tjottaballongen här http://picasaweb.google.se/wallevaktis kolla i mappen Bordsstativ.
 
Jag lånar tråden lite!

I vinter ska jag och flickvännen resa till New York och självfallet vill man ju då passa på att fota lite trevliga nattbilder av den stora staden...

Funderar därför på hur jag ska lösa stativfrågan?

Jag har ett Manfrotto 055XPROB med 488RC4 och ett enbensstativ...

055:an känns kanske i största laget att släpa med sig och ett enbensstativ känns inte riktigt tillräckligt i stabilitet. Har iofs funderat på att ta med en spännrem så att man kan spänna fast stativet mot exempelvis ett räcke... Någon som har provat?

Har även funderat på tidigare nämnd gorillapod...

Hur skulle ni ha gjort? Om man ska köpa något nytt bör man köpa det här hemma eller på B&H Photo?

Kanske ska nämna att jag använder mig av en Nikon D300 med batterigrepp och på resan får mitt 18-200 följa med...
 
har också ett sånt - klart bra. brukar du använda förlängningen? köpte mitt för många år sedan utan förlängning - funderar på om det är värt att komplettera...

Jag använder aldrig förlängningen. Jag har i och för sig aldrig provat, men jag tycker att det ser för rangligt ut och ofta så är det inte världens bästa underlag som det ska stå på så jag håller mig så kort som möjligt.
 
Använder ett litet behändigt stativ när jag behöver ha "markkontakt". Ett Leitz bordsstativ med en kulled från ROWI. Gamla grejor men fullt gångbara. Kan vara lite knepiga att få tag i skulle jag tro. Inte reglerbart i höjdled men fullt kapabelt att fylla mitt behov. Klara lätt av en systemkamera med optik.
 
Skulle vara trevligt med någon form av ministativ man lätt kan ta med sig för det spontana makrofotandet av blommor. Kan tilläggas att det handlar om en 450D med Tamron 90-objektiv. Har ett Manfrotto 055 men det väger en del så man drar sig lite för att ta med det om man bara ska ut en kortare runda.

Men vad ska man satsa på?
Går det få tag på något vettigt för max 300 kr?

Mediamarkdt har ett Cullman ministativ med 7 sektioner att dra ut.
25 cm hopfällt och 107 cm utdraget. Får lätt plats i en kameraväska.
Använder det själv till en 40D.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.