Annons

Ministativ för tung utrustning.. Finns dom?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ricku84

Aktiv medlem
Jag är på jakt efter ett litet stativ som jag enkelt kan hänga på sidan av min slingshot-ryggsäck, och ta med när jag är ute och reser! Grejen är att det måste vara litet men samtidigt starkt och orka hålla upp minst 3KG utrustning.

5D mk2, speedlite och 24-70 gluggen.

Jag har letat och letat men ej hittat!

Någon som har någonting att rekommendera? :)

Senast ändrad:
Kanske kolla Gorillapods?, jag såg nyss en annons från Japan Photo om såna. Kostar en del, men bär nästan vad som helst, även telen som 70-200/2.8L IS tex (max 3kg).

Jag är på jakt efter ett litet stativ som jag enkelt kan hänga på sidan av min slingshot-ryggsäck, och ta med när jag är ute och reser! Grejen är att det måste vara litet men samtidigt starkt och orka hålla upp minst 3KG utrustning.

Detta passar kanske
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=450000000M

Själv har jag ett velbon mp430 ett gammalt ministativ som är mkt bra. Kulleden är avtagbar så den kan man byta ut mot något kraftigare om det skulle behövas.

Används tillsammans med Pentax K20D med batterigrepp och DA 55mm
3161_1_tripod_pic.jpg

Senast ändrad:

Om ett dyrt stativ är intressant så kan jag varmt rekommendera Gitzo GT1540.

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=14815

Fantastiskt stadigt för att vara så nätt! Dessutom smidigt att enkelt kunna ta bort mittenpinnen så stativhuvudet nästan ligger dikt an marken.

Lycka till!
/Johan

Leicas bordsstativ och RRS ground tripod (har ej testat den senare). Jag har själv Leicas bordsstativ med RRS BH25 kulled, detta är en kombo som jag helt klart kan rekommendera. Jag har använt kitet med en EOS3 + 70-200/4 och det har fungerat bra. Dock med ditt kit så kan du inte ställa kameran på högkant (stativet kommer troligen att tippa) om du inte håller fast stativet, men du kan montera en L-platta på kameran och då är det inga problem.

-- Nicke

Senast ändrad:

Ett stativ kan vara Svenska Stabil från Skövde. 35 cm och dryga kilot. Har annars själv Velbonstativet som näms men det är inte stabilt på mjuka underlag. Passar till min gamla Fuji 9500 (alltiett kamera). http://www.stabil.nu/3.html

Kanske kolla Gorillapods?, jag såg nyss en annons från Japan Photo om såna. Kostar en del, men bär nästan vad som helst, även telen som 70-200/2.8L IS tex (max 3kg).

Prova först i så fall! Jag har ett sådant stativ och tycker att det svajar en del med en D90 + telezoom på.

Per.

Tack tack!

Oj vad många tips som kom in!

Tusen tack. Nu kommer jag garanterat att hitta ett som passar mig! :)

Nu har jag skickat en order på Jobys senaste stativ: Gorillapod SLR Focus som enligt uppgift ska klara hela 5KG! Jag köpte även en passande kulled.

Min utrustning väger under 3kg, men jag vill ha god marginal till viktgränsen.

Håller tummarna för att stativet ska möta mina förväntningar.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto