Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Minimalt skärpedjup
- Trådstartare avslutat
- Start datum
Stor bländare och hög avbildningsskala är vad som skapar kort skärpedjup. Med ditt 50/1.8 på mellanringar så har du inga problem att få kort skärpedjup om du fotograferar blommor. Snarare tvärtom, när man fotograferar närbilder är problemet oftare att få tillräckligt stort skärpedjup.
Japp, de funkar med alla objektiv, även om de inte är lika användbara med alla objektiv. På en superidvinkel hamnar fokusplanet t ex lätt innanför frontlinsen ;-)
Skall man köpa ringar är det smartast att köpa ett kit med tre stycken av olika tjocklek. Har man bara en ring blir man ganska begränsad eftersom fokusområdet blir väldigt begränsat. Som tur är så är piratmellanringssatserna hyggligt billiga och det finns ingen anledning att köpa något annat. Ringarna kan också kombineras två eller fler så man får ännu mer utdrag en de enskilda ringarna erbjuder separat.
Skall man köpa ringar är det smartast att köpa ett kit med tre stycken av olika tjocklek. Har man bara en ring blir man ganska begränsad eftersom fokusområdet blir väldigt begränsat. Som tur är så är piratmellanringssatserna hyggligt billiga och det finns ingen anledning att köpa något annat. Ringarna kan också kombineras två eller fler så man får ännu mer utdrag en de enskilda ringarna erbjuder separat.
avslutat
Aktiv medlem
Det låter som mitt nästa projekt. Hittade ett set här för ungefär samma pris som en nikonring:
http://www.scandinavianphoto.se/goto.asp?artnr=39502
http://www.scandinavianphoto.se/goto.asp?artnr=39502
Pongu
Aktiv medlem
Autofokusen har svårt att veta var du vill ha skärpeplanet och hur du ska placera ditt skärpedjup. Vid makro vill du kanske ha hela blomman i skärpa och bakgrunden oskarp, eller så vill du ha en viss detalj i skärpa. Oavsett vilket är det smidigast att göra manuellt, så att man får fokus precis där man vill ha det. Dessutom bländar man ofta ner till f/16-f/32 för att öka skärpedjupet så mycket som möjligt. Sätter man sedan på ett par mellanringar blir det inte mycket ljus för autofokusen att jobba med.
/Pontus
/Pontus
avslutat
Aktiv medlem
Tack för svaren. Men vad är klokast att välja; mellanringar eller makroobjektiv? Mellanringar kostar runt 1500:- men köper man exempelvis Tamron 90 mm 2,8 för cirka 4500:- får man makrofunktionen på köpet. Visserligen har man då bara makro på det objektivet. Vad har ni för tankar om detta?
bjanha
Aktiv medlem
Pongu skrev:
Dessutom bländar man ofta ner till f/16-f/32 för att öka skärpedjupet så mycket som möjligt. Sätter man sedan på ett par mellanringar blir det inte mycket ljus för autofokusen att jobba med.
/Pontus
Rätta mig om jag har fel men autofokusen struntar blankt i vilken bländare du valt tills det ögonblick du trycker avtryckaren i botten. Därför fungerar autofokusen precis lika bra på f2.8 som på f32.
Pongu
Aktiv medlem
Jaså det finns automatisk nedbländning på objektiven nuförtiden! ;-) Jag är kvar på 50-talet verkar det som...
Tack för korrektionen Björn. Självklart är det så! Nedbländningen sker vid exponeringsögonblicket såklart. Rejäl tankevurpa där, som jag ber om ursäkt för. Pinsamt värre... För skylla på trötthet eller nåt.
Nåväl, manuellt är nog fortfarande att föredra om man har tid på sig, vilket man ofta har.
/Pontus *skäms som aldrig förr*
Tack för korrektionen Björn. Självklart är det så! Nedbländningen sker vid exponeringsögonblicket såklart. Rejäl tankevurpa där, som jag ber om ursäkt för. Pinsamt värre... För skylla på trötthet eller nåt.
Nåväl, manuellt är nog fortfarande att föredra om man har tid på sig, vilket man ofta har.
/Pontus *skäms som aldrig förr*
Är du seriöst intresserad av att fotografera närbilder tycker jag att du skall välja Tamron-objektivet. Det är mycket smidigare att bara vrida på fokuseringssnäckan istället för att plocka med ringar. Tamronobjektivet är dessutom mycket bra, inte bara för närbilder utan också på längre avstånd. Det kan användas till precis allt som man vill ha den bildvinkel ett 90 mm-objektiv ger till.dunberg skrev:
Tack för svaren. Men vad är klokast att välja; mellanringar eller makroobjektiv? Mellanringar kostar runt 1500:- men köper man exempelvis Tamron 90 mm 2,8 för cirka 4500:- får man makrofunktionen på köpet. Visserligen har man då bara makro på det objektivet. Vad har ni för tankar om detta?
Guffa
Aktiv medlem
Anledningen till att autofokus fungerar dåligt tillsammans med mellanringar är att man ändrar egenskaperna för objektivet.
När kameran försöker fokusera så räknar den ut hur mycket den behöver ändra för att komma ungefär i fokus. De ändrade egenskaperna gör att denna beräkning inte stämmer, så kameran kör förbi fokus en bit, och måste göra en ny mätning. Ifall felet blir för stort så kommer kameran bara att köra fram och tillbaka och hela tiden missa fokus.
När kameran försöker fokusera så räknar den ut hur mycket den behöver ändra för att komma ungefär i fokus. De ändrade egenskaperna gör att denna beräkning inte stämmer, så kameran kör förbi fokus en bit, och måste göra en ny mätning. Ifall felet blir för stort så kommer kameran bara att köra fram och tillbaka och hela tiden missa fokus.
avslutat
Aktiv medlem
jimh skrev:
Är du seriöst intresserad av att fotografera närbilder tycker jag att du skall välja Tamron-objektivet. Det är mycket smidigare att bara vrida på fokuseringssnäckan istället för att plocka med ringar. Tamronobjektivet är dessutom mycket bra, inte bara för närbilder utan också på längre avstånd. Det kan användas till precis allt som man vill ha den bildvinkel ett 90 mm-objektiv ger till.
Ok. Verkar finnas bra skäl för ett Tamron istället för mellanringarna. Får slita lite mer på 50mm-objektivet innan jag kan motivera ett nytt köp (för mig själv).
Flor
Aktiv medlem
dunberg skrev:
Hej.
Har sett en del bilder med ett minimalt skärpedjup, ex. blommor där endast blombladens yttersta milimetrar är i skärpa. Har tyvärr inget exempel att länka till.
Hur gör man för att få ett så litet skärpedjup?
Många svar har du fått men minst ett fattas.
Ibland ser man bilder på mat som inte är macrobilder men ändå har extremt kort skärpedjup. De är tagna med en storformatskamera där man vinklat fronten kraftigt bakåt.Det ger ett kort skärpedjup. Vinklar man den framåt blir skärpedjupet enormt för skärpan flyttas från horisontell till vertikalt och skärpedjupet blir horisontellt.
Mvh Roffe
Flor
Aktiv medlem
Skärpan i en bild ligger horisontellt i ett plan uppifrån och ner i bilden -skärpeplanet. Skärpedjupet ligger vertikalt dvs framåt och bakåt från skärpeplanet. Skärpedjupet blir större bakom än framför skärpeplanet när man bländar ner.
På en stoformatskamera kan man ändra detta förhållande så att skärpan ligger vertikalt och skärpedjupet blir då horisontellt och därför ser hela bilden skarp ut. Tex en vitsippsmatta med skärpa på första blomman till skogen i bakgrunden. Tittar man noga på en sådan bild kan man ibland se att det är oskarpt strax under blomman i förgrunden för skärpedjupet är egentligen inte är så stort som det ser ut för det ligger i ett annat plan.
Har jag rört till det för dig nu eller....
Mvh Roffe
På en stoformatskamera kan man ändra detta förhållande så att skärpan ligger vertikalt och skärpedjupet blir då horisontellt och därför ser hela bilden skarp ut. Tex en vitsippsmatta med skärpa på första blomman till skogen i bakgrunden. Tittar man noga på en sådan bild kan man ibland se att det är oskarpt strax under blomman i förgrunden för skärpedjupet är egentligen inte är så stort som det ser ut för det ligger i ett annat plan.
Har jag rört till det för dig nu eller....
Mvh Roffe