Annons

Minimalt skärpedjup

Produkter
(logga in för att koppla)
Flor skrev:
Skärpan i en bild ligger horisontellt i ett plan uppifrån och ner i bilden -skärpeplanet.

Ja nu måste jag svara på mitt eget inlägg...Jag menar naturligtvis tvärt om vad beträffar horisontellt och vertikalt. Förlåt!
Ja nog rör jag till det allt. Det horisontella är ju markplan såklart och inte tvärt om.

Flor

Hej Rolf!

Japp, nu blev det rörigt. =) Men jag uppskattar ditt försök att förklara. Skulle du kunna ta det en gång till? Det skulle nästan behövas en bild för att förklara... skulle du kunna länka till en bild och utgå från den så kanske jag förstår.

Tack på förhand...

Hej Johnnie!

Bifogar en bild som exepel. Det blir nog svårt att se på exemplet för det är så litet men vi gör ett försök.
Med en vanlig kamera fokuserar du någonstan i mitten av bilden för att den skall se skarp ut. Skärpan ligger då där du fokuserat i ett plan vertikalt (nu blir det rätt). Skärpedjupet -beroende på bländarens storlek- ger ett intryck av att mer eller mindre hela bliden blir skarp. Men den faktiska skärpan ligger där du fokuserat, vertikalt i bliden.
På en storformatskamera kan man tex tippa fronten framåt vilket gör att skärpeplanet flyttar från att vara vertikalt till mer eller mindre horisontellt plan. Dvs den faktiska skärpan i bilden ligger från första blomman (bif exempel) till träden i bakgrunden. Skärpedjupet som styrs av bländaren blir nu i stället vertikalt.

Om du tittar noga på bilden kan du kanske se att den är skarp från första blomman till trädens nedre delar (det ligger i skärpeplanet) men blommornas blast (under blomman) och trädens övre delar är oskarpa därför att skärpedjupet inte räckte till för det.
Det väsentliga är skarpt från förgrund till bakgrund därför ser dessa bilder ut att ha ett stort skärpedjup.

Om man gör tvärt om med fronten och vinklar det bakåt får man ett skärpeplan som träffar ett plan i bilden och skärpedjupet försvinner upp i luften därför får de bilderna extremt kort skärpedjup utan att vara macrobilder.

Hoppas det klarnade något

Mvh Roffe.

Hej Johnnie!

Det kom visst inte med någon bild så jag försöker igen.

Roffe

Bilagor

• stadsträdgården.jpg
    stadsträdgården.jpg
    39.6 KB · Visningar: 128
Hej Rolf!

Jag är fortfarande långt ifrån säker på att jag förstår dig. Tittade lite på dina bilder och upptäckte den fina bilden av de tre hjortarna.

Låt säga att du fokuserade på den mittersta hjortens huvud som befinner sig 100 meter ifrån dig. Menar du med vertikal skärpa att den utgår från huvudet och fortsätter utåt mot kanterna i ett tunt "lager" så att allt på hundra meters håll hamnar i skärpa? Och att du när du tippar storformataren så tippar du även skärpan så att "lagret" av skärpa ligger platt igenom hela bilden? I så fall är jag med så långt! =)

Just precis Johnnie, en bra beskrivning.

Skärpedjupet gör sedan att det blir skärpa på djupet, skärpe-djupet.

Roffe.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar