Annons

Mini dator köpråd

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag antar att det är de billiga varianterna i en mini-PC, eller hur.

Jepp, det kan du hoppa upp och sätta dig på ;-)
Det går ju att ersätta disken med en större/snabbare, fast kanske inte med en som är "bleeding edge". Det tenderar att vara kostsamt.
OCZ Core Series SATA II 2.5" SSD 32GB 1700:- vilken har 80Mb/s.
Det är fullt i klass med de bättre SATA diskarna idag, fast det är ju fortfarande inte direkt billigt.
 
Jag var nog lite otydlig. Jag kör den inte som navigator. Jag använder den för ruttning i Garmin Mapsource. Sedan slangar jag över rutten till min GPS. Jag är ute och åker mycket i busken och då kör man mycket efter i förväg gjorda rutter. Att sitta och pilla med rutterna på GPS:en tar för lång tid, så därför funkar 901:an perfekt för det. Sedan är det ju inte fel att ha med sig en backup för rutterna och en internetuppkoppling (beroende på var man är förståss).

Sedan tycker jag det är lysande att ta ut SD-kortet ur min D80, stopap in det i 901:an och göra grovsorteringen i den istället för i kameran.

Hmm. jag måste var blind för int har jag hittat noågon minneskortsläsare på min 901.a, men får väl kolla igen vore ju kanon om deet fanns ;-)
 
Hmm. jag måste var blind för int har jag hittat noågon minneskortsläsare på min 901.a, men får väl kolla igen vore ju kanon om deet fanns ;-)

På höger sidan långt "fram", den har dock bara SD-kortsläsare så jag har en extern kortläsare för mina CF-kort. Jag har klämt dit ett 16GB SD-kort som sitter där konstant.

/Karl
 
På höger sidan långt "fram", den har dock bara SD-kortsläsare så jag har en extern kortläsare för mina CF-kort. Jag har klämt dit ett 16GB SD-kort som sitter där konstant.

/Karl

Ja jädrar i min låda, visst sitter det ett sånt där, detta var ju mer än max flyt för jag har idag hämtat nya kameran Pentax K200D och gissa vilken korttyp den har?! ;-)
 
Testade efter dagens fotorunda att kolla på bilderna direkt från kortet på "lillen" och det gick bra, har Irfan View på den och det läser ju PEF filer så bara kolla igenom vilka som skulel sparas och så tillbaka med kortet i kameran igen.

Kalas detta. då blir det ju nödvändigt att släpa med sig ännu mera prylar ut på fotorundorna framöver ;-)
 
Hej funderar på att köpa en minidator med ca 10tum skärm.

Var och tittade lite i dag fasnade för denna
Acer Aspire One AOA150-BBw 3G.

Någon som har en sån funkar den bra??

Eller tips på någon annan.

Ska ha den att surfa på och ladda över bilder på.

Hej Tomas,

Det mesta redan sagt. Jag har just den datorn (Acer) du nämner och uppskattar litenheten och 3G modemet. Tycker dock inte att datorn på något sätt kan ersätta en större variant för mer seriöst arbete hemma vid skrivbordet. Skärm och tangentbord för små för det. Hade min på en resa till Sydamerika nu i januari och som sådan fungerade den utomordentligt. Perfekt för att tanka ner bilder och utföra enklare redigeringar för att skicka till bloggar mm. Sedan är den så liten att du kan ha den som en portabel telefon och skypa hem med webkamera och allt närhelst du passerar ett trådlöst nätverk. Behövde aldrig använda vanlig telefon en enda gång i Chile!
Som redan nämnts utgör 600pixlar i höjdled en begränsning men det går att köra Elements ändå även om man inte ser "hela bilden". Rekommenderar att du köper ett större batteri om du vill ha lite bättre prestanda (drygt 5 timmar).
 
Så en fråga i anslutning till diskussionen här. Om man köper ena Asus 901 med XP och då får man ju en liten 16GB SSD och köper till en större disk 120GB SSD. Vad använder man då lämpligen för att flytta innehållet på original disken, XP etc?
 
Så en fråga i anslutning till diskussionen här. Om man köper ena Asus 901 med XP och då får man ju en liten 16GB SSD och köper till en större disk 120GB SSD. Vad använder man då lämpligen för att flytta innehållet på original disken, XP etc?

Följer det inte med installationsskivor?
 
Vet inte men tveksam till installationsskivor då den saknar CD/DVD-läsare. Jag har ingen men funderar på att skaffa en och ev köpa till en större SSD.
Finns det med skivor så kan jag lösa det där med läsare och så. Det kanske nån som har en kan svara på.
 
Ok, tackar för länken ska kolla närmare på den.
Och det finns en recovery DVD i paketet som man får bota från en USB spelare.
Så då ska jagh bara begripa vilka SSD som man kan montera in i eee PC901 i stället för den lilla 12GB varianten.
 
Ok, tackar för länken ska kolla närmare på den.
Och det finns en recovery DVD i paketet som man får bota från en USB spelare.
Så då ska jagh bara begripa vilka SSD som man kan montera in i eee PC901 i stället för den lilla 12GB varianten.

Har också varit inne på en extern USB matad spelare för instalation men inte brytt mig då ju disken inte är så stor, men nu när jag upptäckt nyttan med denna lilla sak till kamerna så är en större SSD intressant även för mig.

Hittar Du en SSD mod större som passar i 901.an så tala gärna om det här så är vi säkert flera som blir glada, vet iaf en ;-)
 
Ok, tackar för länken ska kolla närmare på den.
Och det finns en recovery DVD i paketet som man får bota från en USB spelare.
Så då ska jagh bara begripa vilka SSD som man kan montera in i eee PC901 i stället för den lilla 12GB varianten.

Köper man Linuxvarianten sitter det 20GB (4+16) SSD i den. 4:an är hyffsat snabb och funkar bra för en slimmad XP-installation. 16GB-disken är slö men funkar OK för allt annat än operativet.
 
Köper man Linuxvarianten sitter det 20GB (4+16) SSD i den. 4:an är hyffsat snabb och funkar bra för en slimmad XP-installation. 16GB-disken är slö men funkar OK för allt annat än operativet.

Samma lösning på min med XP Home en 4GB för OS.et och några få program, sedan en 12GB för annat och det var den jag tänkte byta men att byta från 12 -16 känns lite klent så finns de större??
 
och varför skulle man vilja ha OS X framför Win XP??

/Karl

Behöver du ställa den frågan, så fortsätt du med XP..
(Alla spelare till slagfältet) (+15 år i windows och 2 år i OS X)

Samtidigt är det ett brott mot Apples EULA att "tjoffa i OS X" i en annan dator än en Apple.

Personligen skulle jag oxå tittat på 1000H

Den nya ser fin ut, men har högblank skärm :(
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=409506

Samsungs NC10 ser också bra ut..

Problemet är väl mer att de börjar dra iväg och ser man rent ur hårdvarusynpunkt så är de allt annat än prisvärda - men små.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.