Annons

Mini dator köpråd

Produkter
(logga in för att koppla)
Personligen skulle jag oxå tittat på 1000H
Den nya ser fin ut, men har högblank skärm :(
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=409506
Problemet är väl mer att de börjar dra iväg och ser man rent ur hårdvarusynpunkt så är de allt annat än prisvärda - men små.

De är fortfarande rätt små, men 1,45 kg? Min LG-laptop med 13.3", 250GB snabb disk, riktigt 256MB nVidia-grafikkort och en dubbelpropp på 2.4Ghz väger bara 150 gram till. Näe, det blir en mini-Acer som superportabel för mig. Under ett kilo känns vettigt.

De är fortfarande rätt små, men 1,45 kg? Min LG-laptop med 13.3", 250GB snabb disk, riktigt 256MB nVidia-grafikkort och en dubbelpropp på 2.4Ghz väger bara 150 gram till. Näe, det blir en mini-Acer som superportabel för mig. Under ett kilo känns vettigt.

Håller med, men jag har tittat lite mer på NC10:an och den verkar klockren. Dels för att tangentbordet är stort och dels för att den inte är mycket större än en med 8.9" skärm och jobbigt litet tangentbord. Den väger 1330 gram, vilket är ungefär som mitt kamerahus ;)

Efter att ha grävt vidare så verkar ZIF anslutningen i 901 vara historia dvs de fanns i början men har nu tagits bort. Den som vill kan löda dit en men då är garanterat alla garantier borta.

Men med en BIOS nyare än 1808 ska det tydligen gå att få SATA support via miniPCIe konatkten.

"BIOS 1808 on the 901 enables SATA SSD support via the miniPCIe interfaces. People have been using SATA SSDs for a bit now." - eeeUser forum.

Så då gäller det att hitta en lämplig adapter för det antar jag...

Jag började titta på dom första EeePCna när dom kom men kom fram till att dom inte var tillräckliga, dom saknade Bluetooth och hade löjligt liten skärm och taskiga batteritider. Sedan kom 901 vilken var perfekt så kom 1000h som var lite större och lite tyngre och lite bättre men jag kom fram till att den var för stor och för tung. Jag har även en "riktig" laptop och en desktop så minidatorn skulle vara mini och då blev det 901an, alla andra väger över 1kg.

/Karl

Efter att ha grävt vidare så verkar ZIF anslutningen i 901 vara historia dvs de fanns i början men har nu tagits bort. Den som vill kan löda dit en men då är garanterat alla garantier borta.

Men med en BIOS nyare än 1808 ska det tydligen gå att få SATA support via miniPCIe konatkten.

"BIOS 1808 on the 901 enables SATA SSD support via the miniPCIe interfaces. People have been using SATA SSDs for a bit now." - eeeUser forum.

Så då gäller det att hitta en lämplig adapter för det antar jag...

Detta låter intressant.

/Karl

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar