Hej,
Finns det några andra fördelar med dessa mini-datorer utöver att de är små och smidiga att ta med sig på en resa t.ex?
Pris- och prestanda gör att jag hellre skulle välja en "vanlig" bärbar.
// Tobbe
Priset också. De fungerar utmärkt som jobbdator om man inte kör för avancerade grejer för 3-4 000. Om man vill ha något bättre i superliten klass kostar det en helvetes massa mer. Ska man bara lagra bilder på resan är det ju bättre med en portabel hårddisk med kortläsare. Surfa kan man göra på cafeerna.
Några fler reflektioner (finns en tråd om detta tidigare också):
- alla har ju i princip samma specar och samma prestanda men mår bra av att trycka in mer arbetsminne - vilket inte Aspire One är bra på (har två i familjen), kan endast med besvär uppgraderas med 512 MB
- undantag processormässigt är HP som valt att snika med en skitprocessor från VIA. Man kanske inte märker så stor skillnad i normalanvändning, men VIA ska man passa sig för
- SSD-diskar är väl vad jag förstått ytterst långsamma i vissa lägen, men det kanske någon vet mer om. Själv övergick jag till HDD i min tredje mini-PC, tycker det är bortkastat att behöva en extern disk till en mini-PC, då kan man ju köpa en större dator på en gång eller en hårddisk med kortläsare (t ex JOBO)
- vissa program mår inte bra av den begränsade upplösningen i höjdled - nästan alla har ju 1024x600 och t ex Elements är skitjobbigt med knappar och menyer som inte får plats.
- inbyggd 3G-läsare är ju bra men ingen nödvändighet, funkar ju med en separat också.
Att jämföra med en "vanlig" för 4000...ganska enkelt val tycker jag. Endera vill man ha en liten bärbar dator eller också en stor. Den största skillnaden förutom vikt och storlek är ju skärmen, annars är ju inte bärbara i den prisklassen några prestandamonster som utklassar mini-PC:s precis. Särskilt inte när de kommer med Vista.