Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mini dator köpråd

Produkter
(logga in för att koppla)
Kommer det att funka om man installerar View NX på Asus 1000H. Någon som har erfarenhet.
Funderar att köpa en Asus 1000H för att använda på en längre resa och samtidigt kunna grovsortera och redigera lite men mest för att glutta lite varje dag.

Det där säger mer om hur du inte använder din stationära dator än om nyttan med en minilaptop.

Det beror väl på hur du väljer att tolka de då, bildbehandling sköter ja numera på lilla. Klart, inte exakt lika snabbt som på stationär, men nog snabbt. Skulle inte dra mig för att börja cadda lite smått heller. Men om ja jobbade för pengar skulle jag självklart investera i riktiga saker, men så är ju inte fallet. Så ja förstår inte riktigt vart du vill med din kommentar.

Har precis köpt en 2 år gammal Dell D420 med dockningsstation och extern DVD-brämnnare via Tradera för 4000:-. Dessutom nästan 1 år kvar på olycksskadeförsäkring, service och pro support.
Hur nöjd som helst.

Har 420 på jobbet, den modellen har strulat hur mycket som helst. Hoppas du slipper det. Bra dator men långsam disk 1.8" 5400varv är smått & segt.
Blir väldigt mycket bättre med SSD sägs det har inte provat själv.

Har 420 på jobbet, den modellen har strulat hur mycket som helst. Hoppas du slipper det. Bra dator men långsam disk 1.8" 5400varv är smått & segt.
Blir väldigt mycket bättre med SSD sägs det har inte provat själv.

Har bara haft den ett par dagar och än så fungerar den bra. Håller tummarna. Hoppas att er var ett dåligt ex.
Jobbade tidigare på Volvo PV i Göteborg och där fanns hur många som helst av Dells:s laptoppar och har inget minne av att det skulle vara mycket problem.
Fick dessutom strålande hjälp av Dell:s support när jag "skrämmde" upp min Dell D600. Den har jag nu bytt till D420. Den skall vara resedator i första hand och tyvärr även reserv till min stationära HP-dator som jag börjar ogilla mycket. Dålig och dyr support från HP, och tydligen någon märklig HP/Windovs XP.
Nästa stationära dator blir också en Dell.

Har bara haft den ett par dagar och än så fungerar den bra. Håller tummarna. Hoppas att er var ett dåligt ex.
Jobbade tidigare på Volvo PV i Göteborg och där fanns hur många som helst av Dells:s laptoppar och har inget minne av att det skulle vara mycket problem.
Fick dessutom strålande hjälp av Dell:s support när jag "skrämmde" upp min Dell D600. Den har jag nu bytt till D420. Den skall vara resedator i första hand och tyvärr även reserv till min stationära HP-dator som jag börjar ogilla mycket. Dålig och dyr support från HP, och tydligen någon märklig HP/Windovs XP.
Nästa stationära dator blir också en Dell.

Strular i händerna på vår IS/IT och med vår anpassning av XP. Standard är den säkert helt ok.
Sätt i max mängd minne så blir den betydligt rappare. Dells datorer funkar generellt mkt bra och de skickar med en riktig XP inte en anpassad variant.

Strular i händerna på vår IS/IT och med vår anpassning av XP. Standard är den säkert helt ok.
Sätt i max mängd minne så blir den betydligt rappare. Dells datorer funkar generellt mkt bra och de skickar med en riktig XP inte en anpassad variant.
Det var 2Gb i den vid leverans och håller fullkommligt med om att den har en riktig XP och inte sådan skit som HP levererar. Dessutom så har HP fyllt min stationära dator med en massa program och erbjudande och annat skräp. Ringde HP:s support när datorn var ny och ville ha hjälp att ta bort detta, men "det ingick inte i deras åttagande".
Funderar på allvar att ladda ner drivrutinerna (om jag hittat dom) och sedan blåsa ur all skit och sedan köpa XP och ladda ner.
Sämre kan den inte bli och någon HP-dator kommer jag inte att köpa mer.
Ursäkta språket.

Kommer det att funka om man installerar View NX på Asus 1000H. Någon som har erfarenhet.
Funderar att köpa en Asus 1000H för att använda på en längre resa och samtidigt kunna grovsortera och redigera lite men mest för att glutta lite varje dag.

Viev NX funkar fint på en 901 så det snurrar nog fint på 1000H också.

/Karl

Hej,

Finns det några andra fördelar med dessa mini-datorer utöver att de är små och smidiga att ta med sig på en resa t.ex?
Pris- och prestanda gör att jag hellre skulle välja en "vanlig" bärbar.

// Tobbe

Jag har en Asus 901 som hjälpreda både vid fotografering och som navigationshjälpreda på längre mc-turer. Jag är supernöjd med den just för att den är så liten och har så grymt bra batteritid. Tangentbordet är litet med funkar. Ska man skriva uppsatser är en Aser Aspire bättre, men jag gillar verkligen formatet på 901:an. Den är riktigt poppis i hemmet också som surfdator.

När jag fotar tycker jag det är toppen att grovsortera bilder direkt på minneskortet. Jag fotar i NEF-format och använder IrfanView med plugins för att se nef-bilderna.

Jag har en Asus 901 som hjälpreda både vid fotografering och som navigationshjälpreda på längre mc-turer. Jag är supernöjd med den just för att den är så liten och har så grymt bra batteritid. Tangentbordet är litet med funkar. Ska man skriva uppsatser är en Aser Aspire bättre, men jag gillar verkligen formatet på 901:an. Den är riktigt poppis i hemmet också som surfdator.

När jag fotar tycker jag det är toppen att grovsortera bilder direkt på minneskortet. Jag fotar i NEF-format och använder IrfanView med plugins för att se nef-bilderna.

Nu blir ja gnyfiken ;-)

Har tänkt använda min 901.a som reseervnavigator i båten med en GPS puck och sjökort samt navprogram, vad kör Du?

Har Du extern minneskortsläsare till den om Du kollar direkt på kortet eller kopplar Du kameran med sladd?

Jag har själv köpt mig en Samsung NC10 att använda bland annat för fotourtankning på resa. Visserligen inget inbyggt 3G-modem i min, men det ser jag egentligen inte som ett problem.
Den har en stor fördel: Lång batteridrifttid.
Det i kombination med bra Linuxstöd gjorde att jag köpte mig en sådan.

Hej,

Finns det några andra fördelar med dessa mini-datorer utöver att de är små och smidiga att ta med sig på en resa t.ex?

// Tobbe

Priset också. De fungerar utmärkt som jobbdator om man inte kör för avancerade grejer för 3-4 000. Om man vill ha något bättre i superliten klass kostar det en helvetes massa mer. Ska man bara lagra bilder på resan är det ju bättre med en portabel hårddisk med kortläsare. Surfa kan man göra på cafeerna.

Några fler reflektioner (finns en tråd om detta tidigare också):
- alla har ju i princip samma specar och samma prestanda men mår bra av att trycka in mer arbetsminne - vilket inte Aspire One är bra på (har två i familjen), kan endast med besvär uppgraderas med 512 MB
- undantag processormässigt är HP som valt att snika med en skitprocessor från VIA. Man kanske inte märker så stor skillnad i normalanvändning, men VIA ska man passa sig för
- SSD-diskar är väl vad jag förstått ytterst långsamma i vissa lägen, men det kanske någon vet mer om. Själv övergick jag till HDD i min tredje mini-PC, tycker det är bortkastat att behöva en extern disk till en mini-PC, då kan man ju köpa en större dator på en gång eller en hårddisk med kortläsare (t ex JOBO)
- vissa program mår inte bra av den begränsade upplösningen i höjdled - nästan alla har ju 1024x600 och t ex Elements är skitjobbigt med knappar och menyer som inte får plats.
- inbyggd 3G-läsare är ju bra men ingen nödvändighet, funkar ju med en separat också.

Att jämföra med en "vanlig" för 4000...ganska enkelt val tycker jag. Endera vill man ha en liten bärbar dator eller också en stor. Den största skillnaden förutom vikt och storlek är ju skärmen, annars är ju inte bärbara i den prisklassen några prestandamonster som utklassar mini-PC:s precis. Särskilt inte när de kommer med Vista.

- SSD-diskar är väl vad jag förstått ytterst långsamma i vissa lägen, men det kanske någon vet mer om.

Billiga SSD är långsamma, går man upp i pris så blir de ruskigt snabba. SanDisk tillverkar en som skriver 170Mb/s, vilket är i runda slängar 100Mb/s mer än till en 3.5 SATA.

Billiga SSD är långsamma, går man upp i pris så blir de ruskigt snabba. SanDisk tillverkar en som skriver 170Mb/s, vilket är i runda slängar 100Mb/s mer än till en 3.5 SATA.

Jag antar att det är de billiga varianterna i en mini-PC, eller hur.

Ska man bara lagra bilder på resan är det ju bättre med en portabel hårddisk med kortläsare.

Hmmm vet inte vad du menar med detta??
Förklara gärna hur du tänkt?

Var nyligen iväg på semester och hade en portabel Hd med mig. Jag tankade över bilder där, inga konstigheter allt var perfekt och jag fortsatte o tömma där. Sen kom jag till en dator tänkte jag ville kolla fotona pluggade in Hdn och fick se att alla bilder var trasiga fel färger halva och klippta mitt i med förskjutningar mm...

FAN tänkte jag skrev på detta perfekta forum för att se om man kunde återskapa och det gick så jag fick tillbaka inte alla men de flesta bilderna.

Numera finns inte Hdn som ett alternativ det är en laptop som gäller där man direkt kan se så överföringen lyckats.

Skall bara hitta rätt burk som passar mig.
Funderade på en sådan här...
http://www.dustin.se/pd_5010207400.aspx
eller denna
http://www.dustin.se/pd_5010206491.aspx

Senast ändrad:
Hej,

// Tobbe

Det finns "bara" två fördelar med dom nya minidatorerna.
1. Dom är små
2. Dom är billiga

Det man sedan kan tillägga är att dom faktiskt är tillräckligt bra för att klara det mesta, men inte riktigt bra på något annat än dom två ovan nämnda sakerna. Jag skulle t.ex. inte klara mig med bara min lilla, men som kompliment är den super.
Titta på DVDer (som man rippat ner till laptopen då dom saknar DVD-spelare), surfa, grovgranska bilder och göra om några enstaka till JPG och publicera dom på nätet, lyssna på musik är saker som Eee901 löser på ett perfekt sätt.

/Karl

Nu blir ja gnyfiken ;-)

Har tänkt använda min 901.a som reseervnavigator i båten med en GPS puck och sjökort samt navprogram, vad kör Du?

Har Du extern minneskortsläsare till den om Du kollar direkt på kortet eller kopplar Du kameran med sladd?

Jag var nog lite otydlig. Jag kör den inte som navigator. Jag använder den för ruttning i Garmin Mapsource. Sedan slangar jag över rutten till min GPS. Jag är ute och åker mycket i busken och då kör man mycket efter i förväg gjorda rutter. Att sitta och pilla med rutterna på GPS:en tar för lång tid, så därför funkar 901:an perfekt för det. Sedan är det ju inte fel att ha med sig en backup för rutterna och en internetuppkoppling (beroende på var man är förståss).

Sedan tycker jag det är lysande att ta ut SD-kortet ur min D80, stopap in det i 901:an och göra grovsorteringen i den istället för i kameran.

Jag var nog lite otydlig. Jag kör den inte som navigator. Jag använder den för ruttning i Garmin Mapsource. Sedan slangar jag över rutten till min GPS. Jag är ute och åker mycket i busken och då kör man mycket efter i förväg gjorda rutter. Att sitta och pilla med rutterna på GPS:en tar för lång tid, så därför funkar 901:an perfekt för det. Sedan är det ju inte fel att ha med sig en backup för rutterna och en internetuppkoppling (beroende på var man är förståss).

Sedan tycker jag det är lysande att ta ut SD-kortet ur min D80, stopap in det i 901:an och göra grovsorteringen i den istället för i kameran.

Jag har kört Microsoft Autoroute och en bluetooth-GPS tillsammans med min 901:a några gånger, det har funkat helt klanderfritt.

/Karl

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar