ANNONS
Annons

Mingelfoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag förstår inte alls vad du menar om slutartiden!

Det måste vara något annat värde än slutartiden som var 1,3. Tid kan ju överhuvud taget inte ha ett negativt värde. Det är inte exponeringskompensation du tänker på? Den kan ju vara både positiv och negativ.

Vilket läge hade du kameran i när ni jämförde? Manuell exponering eller?
 
Det kan hända att canon och nikon exponerar lite olika i samma miljö, men stora skillnader är det knappast fråga om.

En grundinställning kan vara M-läget med iso 400, f/2.8-4, 1/20s och blixt (TTL) rakt upp i taket, om takhöjden inte är alltför stor. Med längre slutartid, högre iso eller större bländare (mindre tal) får man med mer naturligt ljus och blixten behöver inte använda lika stor effekt, vilket ger trevligare bilder. Å andra sidan ökar risken för rörelseoskärpa om man förlänger slutartiden. För att blixten ska frysa en rörelse ska exponeringsinställningarna ge en kraftigt underexponerad bild med blixten avstängd, annars får man lätt skuggor runt motivet som avslöjar att motivet rört sig under exponeringen. Med stor bländare eller högre iso istället för lång slutartid minskar risken för rörelseoskärpa. Blixtens TTL-läge ser till att blixten portionerar ut rätt mängd ljus för att ge rätt exponering. Därför funkar M-läget så bra vid mingelfoto.
 
Du kan bara frysa det som blixten lyser upp. Det ambienta ljusets inverkan blir större , om du ökar slutartiden.
 
Tänkte dela med mig av mina erfarenheter angående Vimmelfotografering!

Har inte jobbat massa helger, men sex kvällar har jag gjort hittills, den sjunde gör jag nu på lördag!

Från början körde jag inställningar som:

Slutartid:1/13
Bländare: f/5,6
ISO: 400-800
Blixten på -1.

Och fick bl.a. dessa bilder:

bjornes-1.jpg

bjornes-1-33.jpg

Och självklart var jag nöjd med första kvällen, att se sina bilder på internet, vart än de befinner sig är ju skitkul! Klubben var också nöjda, jag gjorde första kvällen gratis, och fick jobbet, vilket löper på bra!

Men sen dess har jag kört på inställningar som:

Slutartid: 1/2
Bländare: f/5,6
ISO: 100
Blixten på -1 - +1

Och fått bl.a. dessa bilder:

_MG_5539.jpg

_MG_7896.jpg

_MG_7758.jpg

Jag själv tycker resultatet är mycket bättre på senare tid! Nu kanske jag inte tog de bästa bilderna heller, men det visar ju skillnaden! Jag ser ingen anledning till att ha ett högre ISO-tal än 100. Varför? Längre slutartid, lite starkare blixt. Uppladdningsbara batterier behöver du förr eller senare köpa! Blixten kör jag rakt på med bouncer, men ska nog köra utan på lördag för att prova om det inte är någon skillnad. Dock ser det lite "coolare" ut, och vem vill inte bli fotograferad av en cool fotograf =) Att överexponera bilderna är också bra, iaf när det är flickor med i bilden. Det raderar märken som finnar, ärr mm, och de ser fräschare ut, vilket uppskattas!

Att ta en öl eller tre (eller fem ;) ) är inte heller fel under kvällen. För mig underlättar det bara, första kvällen var jag jävligt blyg, vågade inte riktigt gå fram o fråga alla, men sen den kvällen har jag alltid varit med mina polare och förfestat precis som vanligt, bara att jag tagit ~två-tre öl mindre än vanligt! Och det fungerar utmärkt, bilderna blir inte sämre! Jag får festa med mina kompisar, på nattklubben där jag ändå inte tycker om att dansa, och ej heller att slänga ut pengar på dyr svag öl får jag istället göra det jag vill, fota!
De "nya" bilderna är tagna nu i lördags, och då slant det. Hade inte ätit riktigt ordentligt så blev lite väl full, men bilder fick jag! Man kan ta några öl, men nu blev det lite väl många! Men man lär sig av sina misstag ;)

Jag får 500 kr per kväll, och det är inkl. allt, kvällen, redigering, om jag åker bil eller flyg dit osv.. Självklart får jag gratis inträde, oftast även de kvällar jag inte jobbar (har dock bara varit där en gång som "privatperson", men fri bar är lite svårare..

Så ser mitt liv ut som vimmelfotograf! =)
 
André, inte för att gnälla, men grejen med att ha högt ISO och blixten i taket är att få med lite av ljuset i lokalen, som på dina två första bilder. Dina senare bilder tycker jag är tråkigare än de första om jag ska vara ärlig.
 
Måste faktiskt hålla med Rickard här. Jag tycker det känns som att du har fångat atmosfären bättre i de första två bilderna. I de senare bilderna tar blixten över så mycket att atmosfären försvinner lite, tycker jag.
 
Okej, jo jag får hålla med er. Men det var kanske lite dåliga bildexempel. Vi tar dessa istället då!

_MG_4620.jpg

_MG_5747.jpg

_MG_7858.jpg


Sedan har jag jävligt svårt med ljuset, lokalen är inte den ljusaste direkt, som man ser på "översikts" bilden :) Svårt att få till ljusa fina bilder där inne =/
 
Helt okej bilder tycker jag. Men den första bilden (den i det första inlägget med bilder) tycker jag känns underexponerad. De andra tycker jag känns mer "party", så jag håller inte med dem ovan som tyckte bäst om de första. Men visst kunde bakgrunden lyftas fram ännu mer i de mittersta bilderna med snäppet högre iso eller större bländare. De sista är bäst.

Tycker generellt att det skulle kännas lite osäkert med 1/2s slutartid och iso 100, jag skulle definitivt välja en kortare slutartid och högre iso (och/eller större bländare). Det för att undvika framträdande rörelseoskärpa som skapas av den långa exponeringstiden av det befintliga ljuset. (detta syns i den näst sista bilden på den övre mannans huvud, det ser aningen suddigt ut).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.