Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mingelfoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Ah, najs. :) Jo, RAW lär man ju köra hur som helst, aldrig något annat!

Nu känns det som jag har lite mer kött på benen för att fota lite mingel sen. Mitt största problem är väl blixten som jag inte greppar, men ska väl gå att iaf få ett par sjyssta bilder utan att veta vad man riktigt gör ändå.. haha. :)

Hej, jag svarade längre ner, men RAW tycker jag inte är nödvändigt. Som jag jobbar så redigerar jag bilderna med ett script så RAW skulle bara förlänga tiden med bilderna. Det beror ju förstås på hur ambitiös du är.

/Eric
 
Ok, men vad jag inte fattar är att om man SER blixten borde ju de öppna ögonen bli exponerade! Kan det ha med dubbelpulsen att göra? Man ser den första och blundar på den andra?

Förblixten och huvudblixten kommer så snabbt efter varandra att man knappt himmer blinka, men vissa gör det. Därför bör du testa köra en serie om 2 eller 3 bilder efter varandra, sedan raderar du de sämsta bilderna helt enkelt och får kvar "rätt" bild.

Då du har en D3 så kan du köra ISO 3200 utan att bilden blir för brusig. ISO 1600 är iaf lungt om du frågar mig. Slutartid 1/8 är helt ok. Bländare kan man köra 2,8 om folk står på samma avstånd till kameran, kör du däremot en gruppbild där folk står bakom och framför annat folk så kan du behöva blända ner.
 
...Då du har en D3 så kan du köra ISO 3200 utan att bilden blir för brusig. ISO 1600 är iaf lungt om du frågar mig. Slutartid 1/8 är helt ok. Bländare kan man köra 2,8 om folk står på samma avstånd till kameran, kör du däremot en gruppbild där folk står bakom och framför annat folk så kan du behöva blända ner.

Kan ju vara bra att skruva upp ISO-talet så får blixten det lite lugnare vilket gör att alternativexponeringarna kan bli fler...!

Tack Przemek!
 
Vissa hävdar att man ska köra på 1a, vissa på 2a... jag kör på andra, men som sagt, det är upp till er själva att testa er fram, det finns inget som är rätt eller fel....
Om de delar i motivet som blixten kan belysa rör sig, och dessutom har ljusa detaljer, sådana som är ljusa nog för att "rita streck" i bilden, då kan det se rimligare ut med synk på andra ridån.

Finns inget sånt i motivet blir det ingen skillnad alls. Att det skulle bli "trevligare" ljus är bara nys. Sensorn ser ingen skillnad på ljus som kommer "nu" eller "sen". På exempelvis Canons kameror måste slutartiden vara minst 1/30 för att det ska bli någon synk på andra ridån. Med kortare tider blir det alltid synk på första ridån.
 
Det må vara lätt att förväxla synk på andra ridån med långsam synk. Det finns mycket "synk" när det gäller blixfoto då det också finns high-speed synk samt first curtain sync (synk på första ridån).

Detta klarnar dock när man förstått vad alla "synkar" gör. Det är klart att synk på andra ridån inte blir mycket annorlunda än på första, om det inte finns starka ljuskällor som rör sig under exponeringen, och man kan ju fota så om man nu vill. Dock krånglar man till det för sig genom att inte se vad man fotar under hela exponeringstiden.
 
Tydlig skillnad i riktning av blixten

Länge sen sist i detta forum...

Måste säga att det var väldigt tydligt vilken skillnad det är på bilderna i nedanstående exempel.

Les_Pauls bilder. Blixten rakt på.
http://www.vaxjopuls.se/mingelbilder/619/31441/popup

Eric_R bilder. Blixten i taket.
http://www.uppsalavimmel.se/events.v...mage_id=105164

Personligen tycker jag Les_Pauls bilder är avsevärt bättre med blixten rakt på och med mycket mer känsla i det vanliga ljuset.

Det platta ljuset i Eric_Rs bilder med blixten i taket ger inte alls samma känsla.

Min egen högst personliga känsla som sagt.

/Annders
 
Vimmel

hejsan, jag har börjat ta vimmel bilder och undrar om bra utrustning?

jag har:
Kamera: Nikon D90
Obijektiv: Nikon 18-55 3,5 + Sigma 18-200 3,5
Blixt Nissin Di622
 
FInns massor med trådar här innan tror jag, vet inte riktigt varför jag vet detta eftersom jag inte fotat vimmel .. Här är lite länkar till andra trådar på forumet.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=87869&highlight=vimmel
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=112317&highlight=vimmel

Själv tror jag 18-55 är bäst du behöver nog inte 200. TIll blixten behöver du något som sprider ljuset bra. Typ bouncer eller så.. Tror jag såg en som hade blixten riktad uppåt med ett papper som de mesta av ljuset spreds från ingen aning om hur jag ska förklara men det verkade funka bra ..

Kan vara rättså mörkt på en nattklubb (ser knappt vad jag gör när jag är ute och super i alla fall), men det kan väl bero på andra saker.. Så då är väl lite högre iso bra, folk märker nog ingen större skillnad. Du tar säkert tonvis med bilder på en kväll..
 
FInns massor med trådar här innan tror jag, vet inte riktigt varför jag vet detta eftersom jag inte fotat vimmel .. Här är lite länkar till andra trådar på forumet.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=87869&highlight=vimmel
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=112317&highlight=vimmel

Själv tror jag 18-55 är bäst du behöver nog inte 200. TIll blixten behöver du något som sprider ljuset bra. Typ bouncer eller så.. Tror jag såg en som hade blixten riktad uppåt med ett papper som de mesta av ljuset spreds från ingen aning om hur jag ska förklara men det verkade funka bra ..

Kan vara rättså mörkt på en nattklubb (ser knappt vad jag gör när jag är ute och super i alla fall), men det kan väl bero på andra saker.. Så då är väl lite högre iso bra, folk märker nog ingen större skillnad. Du tar säkert tonvis med bilder på en kväll..



Det är nästan bara tips om Canon, jag använder mig av en Nikon
 
Det är nästan bara tips om Canon, jag använder mig av en Nikon

Den enda skillnaden är att blixten heter något annat, alla inställningar och funktioner, och framför allt tekniker, är samma på båda!




Mina erfarenheter är att högt ISO, stor bländare och mellan 1/30 och 1/60 slutartid. Blixten riktar jag uppåt eller i väggen, aldrig rakt på motivet och särskilt inte i ansiktet på folk. Grejen är att få med så mycket av det ursprungliga ljuset som möjligt.
 
Principerna är desamma oavsett kameramärke vad gäller slutartider, bländare, blixt på andra ridån mm.
 
jag och en kompis skulle ställa in samma förut och han hade en canon, han hade runt 400 eller något sånt, mitt minsta plus värde är 1.3?


Alltså för att det ska gå att jämföra slutartider måste bländaren vara inställd på samma värde, och ISO måste också vara på samma värde. Är alla andra värden samma blir det samma slutartid även om du har en bälgkamera från trettiotalet.

Att du skulle ha fått 1,3 som slutartid medan din kompis skulle ha 400 låter konstigt, någon av er måste ha haft konstiga inställningar...
 
Alltså för att det ska gå att jämföra slutartider måste bländaren vara inställd på samma värde, och ISO måste också vara på samma värde. Är alla andra värden samma blir det samma slutartid även om du har en bälgkamera från trettiotalet.

Att du skulle ha fått 1,3 som slutartid medan din kompis skulle ha 400 låter konstigt, någon av er måste ha haft konstiga inställningar...


bländaren har varit samma men slutartiden är i olika format känns det som (mellan Canon och Nikon)
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar