Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mingelfoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Przemek skrev:
Tveksamt om det är värt, känns rätt omständigt att ha båda händerna upptagna samtidigt. Jag brukar ibland säga åt folk hur de ska stå osv. och då är vänsterhanden bra att ha. Sedan tror jag det är bäst att ha blixten på kameran om man ska studsa den i tak/väggar - ju längre sträcka mellan blixt och reflekterande yta, desto större blir "ljuskällan" som reflekterar ljuset mot ditt motiv och då blir skuggorna mjukare. Du kan ibland få plus-kompensera blixten för att få tillräckligt med ljus.

Kan man inte montera på en blixtarm då?
 
Joel Höglund skrev:
Slutartid: 1/4 sec
Bländare: F/5
ISO: 800
Brännvidd: 47mm
Vitbalans: Blixt
Blixt: Speedlight 420 EX

Testade nyss liknande värden, dock inte på nattklubb utan här hemma där det är hyfsat mörkt. Men modellen blir bara suddig.
Har en 430EX
 
Jessko skrev:
Kan man inte montera på en blixtarm då?

Visst kan du det, men avståndet till objektivet blir nästan samma som när du har blixten monterad på vanligt sätt. Det du vinner med blixtarm är att ljuset kommer mer från sidan vilken ger en annorlunda effekt, men då får du stå rätt nära motivet för att det ska märkas.
 
Przemek skrev:
Visst kan du det, men avståndet till objektivet blir nästan samma som när du har blixten monterad på vanligt sätt. Det du vinner med blixtarm är att ljuset kommer mer från sidan vilken ger en annorlunda effekt, men då får du stå rätt nära motivet för att det ska märkas.

Oj förlåt missuppfattade frågan.
Fungerar förresten Canon OC-E3 TTL till alla Canons speedlite blixtar?
 
Bra läsning.. Hade själv samma problem i helgen vid plåtning av en skivrelease, Första gången med sb-800an till nikon! tog ett tag att få till men vissa blev bra. Dock en sak som jag fortfarande inte greppar riktigt, Styrkan styrs med hjälp av avstånd till objekt? typ 1-5m osv. Vad ska man då köra! Avståndet mellan mej å personen eller ska man låta den stå på ett längre avstånd? Vid för kort range märktes inte blixten alls även vid slutartider på 1/4 på 800 iso..

/sebastian
 
Om du har ett ljust tak så rikta blixten snett uppåt. Använd 200 ISO. Bländare 8 och en 200/dels sekund. Har du ett mörkt tak så rikta blixten rakt fram.
 
Om du har ett ljust tak så rikta blixten snett uppåt. Använd 200 ISO. Bländare 8 och en 200/dels sekund. Har du ett mörkt tak så rikta blixten rakt fram.

Håller med om att man kan studsa blixten mot taket om det är ett ljust tak, man kan även rikta blixten bakom sig om även väggarna är ljusa och man befinner sig nära dessa. Däremot håller jag inte med om inställningarna. ISO 200, f/8 och slutare på 1/200 kommer att ge rena blixtbilder, dvs att inget ljus från lokalen, inte ens starkare färgade lampor kommer att registreras i bilden. Tycker personligen denna typ av vimmelbilder är trista...

Jag föredrar dessa inställningar: ISO 800-1600, f/2,8-5,6, slutare 1/2 - 1/10.
 
denna bild är tagen med blixten vinklad nästan rakt upp mot taket, slutartid 1/1,3 F5,6 ISO 400.. Blixten synkad på 2:a ridån..

men givetvis måste man variera sina inställningar, då utformningen på lokalen är annorlunda, på vissa ställen har vi strax över två meter, andra runt 12, så det gäller att vara flexibel...

Men satsa på lite längre slutartid, 1"-1/20,
F2,8-6 (beroende på objektiv o kamera, på min e-510 tycker jag färgåtergivningen blir sämre vid F3,5 än F5,6)
ISO 400-800
Blixten i TTL-läget, jag själv synkar alltid på andra ridån o använder bouncer..

/Tobias Guldstrand
http://www.tobiasguldstrand.com
 

Bilagor

  • a.jpg
    a.jpg
    81.2 KB · Visningar: 2,720
Varför andra ridån? Vad blir bättre menar du?

den diskussionen med andra ridån har varit uppe i ett antal utav dessa vimmeltrådarna...

jag upplever att jag får ett trevligare ljus i bilderna samt att det känns bättre med en blixt som fryser rörelsen när slutaren stängs vid långa slutartider, men det med 1a eller 2a ridån, där är smaken som baken...

Vissa hävdar att man ska köra på 1a, vissa på 2a... jag kör på andra, men som sagt, det är upp till er själva att testa er fram, det finns inget som är rätt eller fel....

/tobias
 
Mingelfotografering

Hej
Jag fotar en del mingelfotografering.
Ca en till två gånger i veckan med utrustningen Canon 400D samt Nissin Speedlite Di622 och ett Sigma 20-40 2,8 objektiv.
De inställningar jag brukar köra på är
* Slutartid mellan 1/6-1/8 för att få en viss effekt.
*Bländartal kör jag mellan f8-f10 beroende på hur mkt av bakgrunden jag vill ha med.
*Färgmättnaden ökar jag i kameran
*Sänker blixtexponeringen ngt steg för att inte blixten ska slå för hårt då jag kör blixten på autoläget.
*Blixten har jag riktad rakt på med omniboucer om det enbart är en eller två personer på bilden. Men är det fler personer riktar jag den 45grader uppåt.
Hoppas detta hjälper ngt.
Skickar en länk med exempelbilder:

http://www.vaxjopuls.se/mingelbilder/619/31441/popup
 
Behöver lite snabbtips!

Hej!
Imorgons ka jag fotografera ett evenemang, och jag behöver lite tips på vad jag ska tänka på när jag ska fota mingelbilder.
Jag har Canon 40D med 17-40, 20mm 2.8, 50mm 1,8 17-85IS och 75-300IS
och en Speedlite 430.
Vilka tips som helst uppskattas, hur jag ska rikta blixten osv vilka kamera inställningar ni tror på...
Tacksam för allt.
Mvh
Johan
 
Väldigt snart kommer det någon och säger att du ska synka blixten på andra ridån, men det är onödigt då det blir svårt för dig att tajma när blixten fyrar av. Vad som däremot är trevligt är att se till så att kameran använder en längre slutartid än t.ex 1/125-1/200, det som på nikonspråk kallas slow sync. Anledningen att du kommer bli rekommenderad att synka på andra ridån är att många helt enkelt tror att det är det som krävs för att blanda in det befintliga ljuset.

Altså: Synka på första ridån (standardinställning), men se till att du använder en längre slutartid så du exponerar in omgivningsljuset också. Jag skulle rekommendera att köra manuellt, runt någon halvsekunds slutartid om du vill få "ljusspårseffekter" i bakgruden, och blixten på automatik. Eventuellt kan du behöva minuskompensera blixten. Är det lågt i tak kan du studsa blixten i taket, men annars har du inte så mycket annat val än att köra rakt på.
 
Jag glömde att påpeka skillnaden mellan synk på första respektive andra ridån.

Skillnaden ligger i åt vilket håll eventuella "ljusspår" ser ut att röra sig i bild. Tänk dig att du fotograferar ett Luciatåg som går förbi från höger till vänster i bild. Synkar du blixten på första ridån så kommer luciatåget först frysas, men sedan kommer ljusspåren fortsätta till vänster. Altså kommer det se ut som att de går baklänges! Då är det en bra idé att synka blixten på andra ridån. Då kommer istället spåren börja från höger, och luciatåget frysas av blixten till vänster i bild, precis innan slutaren stänger.

När man plåtar mingel, förutsatt att man vill ha ljusspår i bilden, spelar det ingen roll om man synkar på första eller andra ridån, så länge som man ser till att man kör med en lång slutartid. Nackdelen med att synka på andra ridån om man kör med kanske en halv sekunds slutartid, är att det är svårt att tajma när blixten fryser bilden. Man kanske vill röra kameran för att skapa effekter med ljusspåren. Synkar man på första ridån fryses motivet direkt, därefter kan man röra kameran som man vill. Men synkar man på andra ridån så måste man försöka se till att man har den komposition man vill när blixten brinner av.
 
Tja! Eventet gick åt helvete, men framförallt av icke-tekniska skäl! Jag var jättekass på att fota, blev mest mingel även för mig. Men tack för dina tips!
/Johan
 
Folk blundar!

Inställning och utrustning enl. följande:

1/4 - 1-8 sek f5,6 ISO 800 Rear Sync Nikon D3 Mode M
Nikon SB 900 EV -0,3. TTL. Rakt på.

Problem/fråga: Man ser blixten och hinner därmed ofta blunda på bilderna. Hur kan det komma sig.
Exempel: Jag lät mig bli fotad enligt ovan och varje gång jag såg blixten stängde jag ögonen med flit för att kontrollera risken med blinkningar. Blixten tenderade att slå dubbelt, kan det vara att man hinner stänga ögonen vid första blixtpulsen? Någon som känner igen sig?
 
Inställning och utrustning enl. följande:

1/4 - 1-8 sek f5,6 ISO 800 Rear Sync Nikon D3 Mode M
Nikon SB 900 EV -0,3. TTL. Rakt på.

Problem/fråga: Man ser blixten och hinner därmed ofta blunda på bilderna. Hur kan det komma sig.
Exempel: Jag lät mig bli fotad enligt ovan och varje gång jag såg blixten stängde jag ögonen med flit för att kontrollera risken med blinkningar. Blixten tenderade att slå dubbelt, kan det vara att man hinner stänga ögonen vid första blixtpulsen? Någon som känner igen sig?

Kör ej rear sync på blixten, sedan kan du testa att ta en serie om 2-3 bilder för varje bild du tar, brukar lösa dessa problem.
 
Kör ej rear sync på blixten, sedan kan du testa att ta en serie om 2-3 bilder för varje bild du tar, brukar lösa dessa problem.

Ok, men vad jag inte fattar är att om man SER blixten borde ju de öppna ögonen bli exponerade! Kan det ha med dubbelpulsen att göra? Man ser den första och blundar på den andra?
 
Hej, jag fotar mycket vimmel. De inställningarna jag använder är manuellt läge på kamera, 0"4 i slutartid och bländare f4. ISO brukar jag köra på 400 men kan ändra det beroende på ljus. Jag har en 580 EX med omnibounce som jag kör rakt upp i taket och blixten på andra synk/ridå. Lite exempel på mina bilder hittar du här: http://www.uppsalavimmel.se/events.view.php?id=2303&image_id=105164

Vissa bilder kan ju så klart bli överexponerade, men det är något man kan leva med :) Jag såg att någon skrev att man skulle fota i RAW men det gör inte jag, jpg endast vid vimmelfoto och automatisk vitbalans.

Hör av dig om du har några frågor!

Lycka till!
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar