Loppan Bus skrev:
...jag har mac (är iofs ganska grön på det) och har nästan samma problem som trådstartaren; att bilderna ser annorlunda ut i bildbehandlingsprogrammet jämfört med i webbläsaren...
Det blir samma sak när jag ska skriva ut. Har försökt att ställa in färgrymder och konvertera till profiler så jag blir alldeles snurrig men inget tycks hjälpa... :/
Den bifogade exempelbilden är gjord i färgrymd sRGB och sparad med alternativet "embed color profile"...
Jag förstår verkligen inte hur jag ska ställa in programmen för att det ska visas lika??? (och även skrivas ut hyfsat korrekt...)
http://www.elden.nu/Exempel.jpg
Hej
Färghantering är inte så svårt med dagens icc profiler.
Kort sagt
1. Du behöver en skärm som återger färgerna så bra som möjligt. Du kan kalibrera skärmen visuellt eller med hjälpmedel, extern kalibrator.
2. Du bestämmer i vilken arbetsfärgrymd som du skall arbeta med bilderna i ditt bilbehandlingsprogram.
Adobe RGB är idag det som rekommenderas om man skall ha så många nyanser med i bilden som möjligt.
(det finns större arbetsfärgrymder/profiler men dessa är inte så vedertagna) S-rgb är en något mindre färgrymd och innefattar de färger och nyanser som vi kan se på en skärm.
3. Du behöver ha en bra skrivare och helst denna profilerad. Med detta menas att även din skrivare är uppmätt /korrigerad för bästa utskrift.
Färgmotorn den del som styr färghanteringen är i grunden lika på mac och PC. maccen har ett enklare sätt att kombinera ihop bild till utskrift genom sin inbyggda programvara colorsync.
På pc måste du ange hur de olika profilerna skall ses av färgmotorn.Du behöver ställa in samma färgrymd i de olika programmen. Vissa program stödjer inte något annat än S-rgb en gammal Pc standard
Ställer du nu in exv adobe rgb som färgrymd, anger din skärmprofil och skrivarprofil så sköter färgmotorn om att växla/räkna om data från de olika profilerna och från vad du ser på skärmen till utskrift. Färgmotorn i din dator försöker därmed få utskriften så lik den bild du ser på din skärm.
Vad du ser på skärmen är en annan historia, som beror på omgivningsljus,hur den är kalibrerad mm. men detta är en annan lång historia.
Hälsningar Mikael