Annons

Mina blixtbatterier laddas ur!

Produkter
(logga in för att koppla)

Voxa

Aktiv medlem
Hur många blixtbilder tar ni per laddning av batterierna och hur länge kan blixten ligga med laddade batterier innan de dragit ur?

Jag har en Nikon Speedlight SB-600. Till den har jag fyra AA Power Base Ni-MH (made in China), 2600 mAh, som min fotohanlare rekommenderade. För några veckor sedan skulle jag ta några blixtbilder: det var helt tomt i batterierna, vilket jag tyckte var lite konstigt men jag laddade med medföljande PowerBase-laddare C-401 Rapid Charger och tog c:a 12-14 bilder.
I helgen skulle jag ta några bilder igen, men det var heltomt; svart i rutan . . . . (Blixten har stått på OFF).

Nu börjar jag reagera, tycker att det 1) räcker till väldigt få bilder, alternativt 2) laddar ur sej själv på ett omotiverat sätt (14 dagar).

Är detta normalt och förväntat? Hur länge räcker era batterier och till hur många bilder?

/Göran
 
NiMH har en så hög självurladdning att de laddar ur sig helt på fyra till åtta veckor. Detta gör att jag anser de helt värdelösa att användas i apparater som används då och då, t.ex. blixt eller en liten kompaktkamera.
 
Tack för den upplysningen, det sa inte fotohandlarn nåt om . . .

Om detta stämmer så drar jag c:a 2 slutsatser:
-Köpa nya batterier av annan sort
-Ladda alltid innan man vet att man skall fota med blixt

Innan jag bestämmer mej så skulle det vara bra att veta vilka batterier som skulle vara bra för ändamålet och hur många bilder respektive typ räcker till vid fulladdade akkar.
 
NiMH är det som gäller för blixtfotografering. Dom tål mycket belastning och mattas inte så fort. Nackdelen är att dom laddas ur efter ett par dagar.

Du kan ju köra på vanliga alkaliska batterier, dom kommer inte att ladda ur sig lika fort, däremot kommer dom att tvärdö rätt fort när du väl fotograferar.

Så jag rekommenderar att du behåller din NiMH, och underhållsladdar dom lite då och då, om du vet med dig att du ibland tar blixten med dig, oplanerat.
 
Om du använder blixten då och då och inte kan/vill förbereda genom att ladda batterierna så är det nog bara alkaliska batterier av bra kvalite som gäller. Det är dock så att NiMH är de bästa batterierna (för blixt) som finns i AA-format om man vill ha batterier som ger en snabb blixtuppladdning och som är billiga i drift. Ska du ta många blixtbilder under en kortare tid så är det NiMH som gäller.

Antingen använder du NiMH och underhållsladdar regelbundet, eller så gör du som jag gör och använder NiMH när du behöver ta många blixtbilder och alkaliska övriga gånger.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.