Hej Matte01.
1. Sanyo Eneloop var de första i sitt slag av celler av LSD-Typ (Low Self Discharge) Precharge mm.
De introducerades i November 2005 och innebär att de har en mycket låg självurladdning, ca 85% av kapaciteten är kvar efter ett år, att jämföra med den äldre typen av NiMh som är helt tomma efter ca ett halvt år.
De har inte lika mycket energiinehåll men eftersom de inte laddar ur sig så är de oftast att föredra om man inte använder upp batterierna på nån vecka.
2.
Här är en graf med en annan LSD cell, Maha Imedion.
Här laddar jag ur en vanlig Alkalisk cell och en Imedion, som du ser så tar det inte lång stund tills den alkaliska cellen har en lägre volt än Imedionen.
I detta fall så laddar jag ur med 0,5A.
En blixt drar betydligt mer än 0,5A så den Alkaliska cellen sjunker fort under 1,2 Volt om den belastas mer. Powerbase Instant har visat sig inte kunna leverera så höga strömmar, jag kommer inte ihåg varifrån jag läste detta men är tämligen säker på det.
Det som man vill är att cellerna ska orka hålla ett högt volttal vid hög belastning, alltså att orka med att leverera ett högt strömurtag.
3. Om man belastar en Eneloop med 8A istället för 0,5A som i föregående graf så orkar den med att hålla sig över 1,2 Volt väldigt länge, mest av de flesta "vanliga" celler.
Mig veterligt är det bara en annan cell som kan mer och den cellen används till RC men den innehåller bara 1500mAh (Elite).
4. Märket på laddaren är ointressant.
Som du skriver så är de sk. ultrasnabba väldigt krävande för cellerna, ca 150 cykler klarar celler av god kvalitet med en "ultrasnabb" laddare, 15-30 Min.
En del menar att 150 cykler är gott nog eftersom det går fort att ladda samt att 150 cykler innebär ca3 år vid laddning en gång per vecka.
3 år anses vara den tid det tar ungefär för en NiMh-cell att tjäna ut, DVS. den klarar bara att hålla 80% av uppgiven kapacitet vid urladdningstest.
Ett utav de bättre märkena anser jag är MAHA, då deras C-9000 som jag recenserade förut här på Fotosidan:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=16501
Också deras 800 serie är mycket bra, jag har deras 808M och är mycket nöjd även med den.
Deras andra laddare är inte lika bra.
Det viktigaste är att köpa färska NiMh batterier, de håller bara några år. När du får hem dem så är det bra att kolla med multimeter (helst innan), de bör ligga över 1,2 Volt.
Jag har köpt celler som hållt under 0,8 Volt då de var nya, alltså har de legat flera år på hyllan och de kan inte bli som nya trots att de konditioneras. Mig veterligt är det bara Eneloop som är daterade vilket står inuti paketet...
Sanyo Eneloop, Varta ready2use, GP samt Maha 2700 och Imedion är bra.
Anders