Annons

Uppladdningstid för blixt 13-15 sek ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej.

Powerbase Instant är en av de sämre LSD cellerna.
De klarar inte av att leverera tillräckligt med ström för att försörja en blixt.

Återigen så får man vad man betalar för.

Att NiMh har en nominell effekt på 1,2 V är inte relevant i detta sammanhang.

wfrank: TS har inte likadana celler som du.

I regel så är LSD celler av god kvalitet att föredra framför den gamla sortens NiMh. En av de som klarar av att leverera mest ström är Sanyo Eneloop (8A) vilket är väldigt mycket för en AA cell.

Anders

Jag bara testsköt 8-10 efter att ha läst det inledande inlägget. Nu testade jag "mer utförligt". Mina välanvända 2 år gamla Powerbase NiMH 2600 mAh insatta i 430EX tar 50 blixtar i snabb följd - så snabbt man kan trycka på testknappen (sen slutade jag trycka).

Nu vet jag inte vad Powerbase "instant" är för något, men Powerbase är det inget fel på.
 
Hej.

Powerbase Instant är en av de sämre LSD cellerna.
De klarar inte av att leverera tillräckligt med ström för att försörja en blixt.

Återigen så får man vad man betalar för.

Att NiMh har en nominell effekt på 1,2 V är inte relevant i detta sammanhang.

wfrank: TS har inte likadana celler som du.

I regel så är LSD celler av god kvalitet att föredra framför den gamla sortens NiMh. En av de som klarar av att leverera mest ström är Sanyo Eneloop (8A) vilket är väldigt mycket för en AA cell.

Anders

OK Anders

Litar på att du vet vad du skriver om. Det låter i alla fall så. Och batterierna var ju inte så mycket dyrare än andra, så jag lägger en beställning på 2 st 4pack på dessa.

Det vore dock intressant att få höra en kort förklaring om det du beskriver ovan.Och då gärna på en nivå så en normal tekniknörd utan några specialkunskaper gällande batteriernas underbara värld kan förstå:

1:
I regel så är LSD celler av god kvalitet att föredra framför den gamla sortens NiMh
Vad menar du med det? (Är LSD-celler något nytt som inte används i traditionella NiMH?)
Är LSD-celler det som används i de batterier som kommit nu som kallas Instant, Recyko, eneloop osv beroende på tillverkare?

2:
Att NiMh har en nominell effekt på 1,2 V är inte relevant i detta sammanhang.
Vad är det man är intresserad av när man pratar om möjlighet att driva ex en blixt på bästa tänkbara sätt.

3:
En av de som klarar av att leverera mest ström är Sanyo Eneloop (8A) vilket är väldigt mycket för en AA cell.
8A ??!! Är inte det väldigt mycket och vad har traditionella NiMH för kapacitet

4:
Spelar det någon roll vilken typ av laddare man använder för de olika varianterna. Är det bättre att ha laddare från samma tillverkare som batterierna?
Har hört att de så kallade snabbladdarna inte är särskilt snälla mot batterierna och att de "långsamma" är att föredra om man inte har extremt bråttom?

Vore kul med en kort beskrivning av vad som är intressant att veta när man ska köpa batterier.

Mvh M
 
Hej Matte01.

1. Sanyo Eneloop var de första i sitt slag av celler av LSD-Typ (Low Self Discharge) Precharge mm.
De introducerades i November 2005 och innebär att de har en mycket låg självurladdning, ca 85% av kapaciteten är kvar efter ett år, att jämföra med den äldre typen av NiMh som är helt tomma efter ca ett halvt år.

De har inte lika mycket energiinehåll men eftersom de inte laddar ur sig så är de oftast att föredra om man inte använder upp batterierna på nån vecka.

2.


Här är en graf med en annan LSD cell, Maha Imedion.
Här laddar jag ur en vanlig Alkalisk cell och en Imedion, som du ser så tar det inte lång stund tills den alkaliska cellen har en lägre volt än Imedionen.
I detta fall så laddar jag ur med 0,5A.

En blixt drar betydligt mer än 0,5A så den Alkaliska cellen sjunker fort under 1,2 Volt om den belastas mer. Powerbase Instant har visat sig inte kunna leverera så höga strömmar, jag kommer inte ihåg varifrån jag läste detta men är tämligen säker på det.

Det som man vill är att cellerna ska orka hålla ett högt volttal vid hög belastning, alltså att orka med att leverera ett högt strömurtag.

3. Om man belastar en Eneloop med 8A istället för 0,5A som i föregående graf så orkar den med att hålla sig över 1,2 Volt väldigt länge, mest av de flesta "vanliga" celler.
Mig veterligt är det bara en annan cell som kan mer och den cellen används till RC men den innehåller bara 1500mAh (Elite).


4. Märket på laddaren är ointressant.
Som du skriver så är de sk. ultrasnabba väldigt krävande för cellerna, ca 150 cykler klarar celler av god kvalitet med en "ultrasnabb" laddare, 15-30 Min.

En del menar att 150 cykler är gott nog eftersom det går fort att ladda samt att 150 cykler innebär ca3 år vid laddning en gång per vecka.

3 år anses vara den tid det tar ungefär för en NiMh-cell att tjäna ut, DVS. den klarar bara att hålla 80% av uppgiven kapacitet vid urladdningstest.

Ett utav de bättre märkena anser jag är MAHA, då deras C-9000 som jag recenserade förut här på Fotosidan:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=16501
Också deras 800 serie är mycket bra, jag har deras 808M och är mycket nöjd även med den.
Deras andra laddare är inte lika bra.

Det viktigaste är att köpa färska NiMh batterier, de håller bara några år. När du får hem dem så är det bra att kolla med multimeter (helst innan), de bör ligga över 1,2 Volt.
Jag har köpt celler som hållt under 0,8 Volt då de var nya, alltså har de legat flera år på hyllan och de kan inte bli som nya trots att de konditioneras. Mig veterligt är det bara Eneloop som är daterade vilket står inuti paketet...

Sanyo Eneloop, Varta ready2use, GP samt Maha 2700 och Imedion är bra.

Anders
 
Senast ändrad:
Tack Anders

Läste din recension av MAHA och kan då konstatera hur lite man vet.
Stort tack för informationen. Ska inhandla Sanyo-batterier och kolla på datumen som du föreslår.

Mvh M
 
Angående laddare så är det inte fel att välja nåt mitt emellan. Dom som laddar på 1,5-2timmar ska inte skada batterierna nämnvärt däremot dom som laddar på 15-20 min sabbar nog relativt snabbt dina batterier. Ja har en powerbase laddare (fyfy) men använder som sagt inte deras batterier men laddaren är det inget fel på..
 
Hej Matte01.

Bara roligt om man kan komma till nytta.

pallep: Conrad säljer Eneloop och de har fraktfritt just nu i jul o nyår annars kan de vara svåra att få tag på, jag tror att Mediamarkt även säljer.
Artikelnummer: 252004 hos Conrad.

Miklen: Det du säger är rätt så bra.

De flesta laddare använder sig av -dV i första hand för att terminera laddningen vilket i sig är en god metod men som kan vara svår för laddaren att känna av.

I stort går det till så att cellerna, när de är fulladdade ger ifrån sig en mycket svag voltsänkning, denna voltsänkning är -dV, om cellerna laddas med en ström som är svagare än 0,5C dvs. mindre än halva kapaciteten på cellen eller om de laddas på längre tid ca två timmar så har laddaren svårare att känna av denna lilla dip i sänkning.

Därför brukar det rekommenderas att ladda cellerna med 0,5-1,0 C där i mitt tycke 0,7 C är en utmärkt kompromiss.

Schultze, en av de stora o dyra tillverkarna av RC-laddare anger i sin manual att NiMh skall laddas med MINST 1,0 C vilket är med minst 2,5A för en 2500mAh cell, detta för att just laddaren skall känna av signalen och ej överladda


Anders
 
Senast ändrad:
Mkt bra genomgång om batterier. Men för att återknyta till tråden så testade jag min blixt för jag upplever att det inte heller är specuellt snabb. Det är en Dorr DAF42 och jag tog nu i morse nyladdade GP 2300 mAh och det behövs minst 3-4 sek för att ladda upp inna jag kan skjuta av nästa.

Tror ni det är blixten eller batterierna?
//A
 
I Dörr fallet är det nog blixten. Dom är väl inte kända för å vara dom bästa blixtarna direkt:) min soligor/dörr 420 va inte särskilt snabb att ladda upp även om den lät som tjernobyl..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.