Annons

Mina bilder försvann i Tyskland!

Produkter
(logga in för att koppla)

leffekar

Medlem
En reklambyrå i Tyskland tar årligen fram en kalender för segelflygfreaks. Jag hade en bild publicerad där 2003 och fick betalt för den enligt överenskommelse. Cornelia Temlitz på "werbe-studio" hörde av sig igen och ville ha fler bilder för påseenede till 2004 års kalender. Hon ville inte ha digitala filer så jag skickade 7 diabilder (idiotiskt, jag vet!) i februari 2003. Efter upprepade kontakter med henne inser jag att bilderna är försvunna. I början lät det: Jag skickar dom snart-har inte hunnit... Nu i höst låter det: Jag skickade dom redan 2003-posten har tappat bort dem.....

Nu vill jag ha goda råd om hur jag ska dra åt tumskruvarna. Hon känner sig troligen ganska säker på att jag inte kommer att dra igång en rätts-process i Tyskland. Självklart är jag heligt förbannad på hennes sätt att hantera detta. Hur ska jag bära mig åt och hur mycket ska jag värdera mina bilder till?????????

Skicka faktura på kostnaden för förlorad bild.
20% av basbeloppet. Dvs 38600 (2003), det ger 7600:- / per bild. Det är ju självklart att diabilder bör gå som rek. post/rek värde.

Allt beror nog på vad som står i kontraktet mellan er. Där bör stå hur bilderna skall skickas och om arrangören har ansvar för bilderna "under vistelsen" eller inte.

moose skrev:
Allt beror nog på vad som står i kontraktet mellan er. Där bör stå hur bilderna skall skickas och om arrangören har ansvar för bilderna "under vistelsen" eller inte.

Det finns inget sådant avtal. Det fungerade bra första gången jag skickade bilder till Tyskland och jag trodde det skulle gå lika fint en gång till. Naivt! Javisst, men man lär sig...

/Leif

Jeppe skrev:
Skicka faktura på kostnaden för förlorad bild.
20% av basbeloppet. Dvs 38600 (2003), det ger 7600:- / per bild. Det är ju självklart att diabilder bör gå som rek. post/rek värde.

Jag tycker att detta verkar rimligt, har själv funderat på att skicka faktura. Problemet uppstår när dom inte har betalt på utsatt tidpunkt- jag har liksom inga större förhoppningar om detta. Hade det varit ett svenskt företag kunde man i så fall skicka ärendet vidare till kronofogden.
/Leif

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar