Annons

Bilderna försvann från minneskortet! Varför?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tone skrev:
...
Jag är nu nöjd och glad! =)

// Tone
Roligt att höra! Internet är en fantastisk uppfinning, som möjliggör sajter som t.ex. denna Fotosida, där plötsligt all världens erfarenhet och kompetens finns tillgänglig för att hjälpa en (bara man kan hålla undan sådana som missbrukar detta).

Som svar på ditt inlägg ovanför ditt senaste, så försämrar inte räddningsprocessen i sig bilderna. Är bilderna sämre som du skriver, så kan det antingen bero på att formatteringen klippte vissa länkar från filtabellen, och som räddningsprogrammet därför inte hittade. Det kan nämligen bli så efter ett tag att en bilds hela fil inte lagras i block som ligger direkt efter varandra, utan den kan spridas ut i mindre delar över minnet (detta blir ALLTID fallet ifall man håller på och raderar bilder och sedan tar nya).

Den andra anledningen är förstås ifall räddningsprogrammet inte är tillräckligt bra skrivet, eller inte klarar det filformat som just din kamera har. I så fall är det ju bara att försöka med något annat program, precis som du har gjort (det första programmet som inte lyckades så bra har inte påverkat bilderna på kortet).

Ett sista tips:
Man ska alltid formatera kortet varje gång man sätter in det i kameran efter att ha sparat undan bilderna, innan man börjar "plåta" igen. Gör man inte det bygger man upp en alltmer komplicerad filstruktur på kortet, där bilderna lagras i allt mindre småbitar på alltfler ställen. Ju mer komplicerat det blir, ju lättare kan det förstås bli fel på någon länk någonstans, och då kan man tappa ett antal bilder.
Dessutom underlättar det självfallet en eventuell senare räddningsoperation ifall det skulle komma att behövas, eftersom bilderna på så sätt i huvudsak kommer att ligga i block rakt efter varandra.

Lycka till med det fortsatta fotograferandet!

/Gunnar
 
Tone skrev:
Har laddat ner Testdisc Download och PhotoRec 6.9. Problemet är att jag får upp ett DOS-fönster... Jag har ingen aning om hur jag ska göra i DOS... :( Jag tog ner 6.8 först, men den var det något fel med.

Har laddat ner ett annat program som heter " Art Plus Digital Photo Recovery 3.1". När programmet väl fick fram kortläsaren i listan så gick det hela på 20 min! =) 118 bilder (den halva bilden är inte med).

Jag är nu nöjd och glad! =)

// Tone

Hej Tone.

Jag har kört ett program som heter CameraSalvage med mycket gott resultat några gånger.
Kostar några dollar men är väl värt pengarna.

/Janne Höglund.
 
FlyerOne skrev:

Ett sista tips:
Man ska alltid formatera kortet varje gång man sätter in det i kameran efter att ha sparat undan bilderna, innan man börjar "plåta" igen.

Bara ett liiitet förtydligande ;-)

Formatera alltid minneskort i just den kamera du ska använda det i!

Mvh.

/Janne
 
Tack, grabbar! Man kan aldrig få för mycket information! =) Ja, ok, om det blir korvstoppning, men så är inte fallet här. =)

Nu ska jag formattera kortet och ladda det med nya spännande bilder (förhoppningsvis!).

Varmt tack! Jag suger tacksamt i mig allt!

// Tone
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.