Annons

Min kamp mot Canon (BG-E2)

Produkter
(logga in för att koppla)
Åk till deras kontor och ställ dig öga mot öga och förklara allt skit du fått ta. Ibland är det en fröjd att på ett lugnt och sansat sätt, helt enkelt beskriva hur usla de är på deras jobb.
Då får man ofta garanterat hjälp...

Ingen vill väl sluta som ett nervvrak i "Plus" studion, för att sedan se en "Canon service" skyllt bli kastad i en röd soptunna... dålig publicitet.
 
Hej alla.
Jag har haft två batterigrepp inne hos Canon i Upplands Väsby i en månad nu. Av deras hemsida har jag förstått att de väntat på delar -men döm om min förvåning när jag tittar på deras hemsida igen och plötsligt ser att statusen ändrats -inte bara till "klar" utan till "uthämtad från verkstad"! Jag har absolut inte varit där och hämtat ut dem så vad ska jag tro? Kan verkstan vara så inkompetenta att de lämnar ut mina batterigrepp till någon annan eller har de en konstig databas? Jag har inte heller fått något sms eller mail från verkstan som jag normalt brukar få när de är klara med allt.

Vad tror ni? Behöver jag bli upprörd över detta nu också?

ps.har naturligtvis försökt ringa för att fråga...inget svar.ds
 
Efter att ha suttit i telefonkö varvat med inget svar i femton minuter kom jag slutligen fram och fick reda på att det står "uthämtad från verkstad" när den är klar för att hämtas...då får man hoppas att det funkar nu då. I annat fall får man väl kräva nya grepp, oschyst mot Schönherrs foto i såna fall...
 
Min variant på denna historia:

Jag har de vanliga symptomen: vertikalgreppet lägger av efter kort tid och när man flyttar batteriet till kameran funderar det "länge".

Skickar in greppet till Centralservice som byter till det nya kretskortet. Greppet blir något bättre, men batteritiden är fortfarande ca 1/3 av tiden om man har batteriet direkt i kameran.

Skickar tillbaka greppet igen. Efter (drygt) en vecka ringer en kille från Centralservice (mycket trevlig och kunning) och undrar hur han skall göra. Enligt honom är detta det första grepp är uppgraderat till det nya kretskortet som de får tillbaka. Eftersom jag redan har det nya kretskortet är det inte mycket han kan göra.

Alternativet är att antingen skicka tillbaka greppet (inkl. ett guldpleterat AA-magasin) eller ta in kamerahuset på översyn. Enligt honom finns det en modifiering av kontakterna i själva huset (de inne i batteriluckan) som man kan uppgradera huset med.

Det är en "större" modifiering som kräver att man pillar isär hela kameran och kan inte göras medan man väntar. Jag har inte någon större lust att bli av med kameran ett par veckor även om han lovar att denna typ av ärenden får förtur.
 
Jag tänkte berätta om hur det gick för mig sen jag faktiskt fått reda på att batteripacken var klara att hämtas:

Åkte ut till Upplands Väsby med alla nödvändiga papper. Kommer in och de bekräftar att allt är klart för att hämtas och sen går killen iväg för att leta reda på dem. Det tar en rätt bra stund och när han kommer tillbaka säger han att han ska ringa teknikern och fråga vart han lagt dem. Han ringer teknikern och får veta att teknikern SKICKAT BORT dem med Schenker för att de i sin tur ska leverera packen till mig -trots att jag uttryckligen sagt att jag själv skulle hämta dem; ett beklagligt misstag enligt killen.

Han ringer därefter Schenker (tar 10 minuter) och frågar ifall de kan leverera paketet idag -det kan de inte. Jag säger då att jag kan köra ut till Schenker själv för att hämta dem -inte anade jag då att Schenker låg ute i Spånga...

I alla fall blev det till att åka tur och retur till spånga för att hämta sakerna -undrar om SCS betalar besinen...knappast.

ps.Om ni själva ska ut till Spånga -lita inte på eniros vägbeskrivning; den vill att man ska parkera 500 meter därifrån för att sen gå -istället för att köra hela vägen.ds
 
Dadigan skrev:
Jag tänkte berätta om hur det gick för mig sen jag faktiskt fått reda på att batteripacken var klara att hämtas:

Åkte ut till Upplands Väsby med alla nödvändiga papper. Kommer in och de bekräftar att allt är klart för att hämtas och sen går killen iväg för att leta reda på dem. Det tar en rätt bra stund och när han kommer tillbaka säger han att han ska ringa teknikern och fråga vart han lagt dem. Han ringer teknikern och får veta att teknikern SKICKAT BORT dem med Schenker för att de i sin tur ska leverera packen till mig -trots att jag uttryckligen sagt att jag själv skulle hämta dem; ett beklagligt misstag enligt killen.

Han ringer därefter Schenker (tar 10 minuter) och frågar ifall de kan leverera paketet idag -det kan de inte. Jag säger då att jag kan köra ut till Schenker själv för att hämta dem -inte anade jag då att Schenker låg ute i Spånga...

I alla fall blev det till att åka tur och retur till spånga för att hämta sakerna -undrar om SCS betalar besinen...knappast.

ps.Om ni själva ska ut till Spånga -lita inte på eniros vägbeskrivning; den vill att man ska parkera 500 meter därifrån för att sen gå -istället för att köra hela vägen.ds
Och så till den huvudsakliga fråga, funkar greppet ok nu?
 
Jag är glad igen!

Hej,

Tänkte bara berätta att jag har fått ett alldeles nytt batterigrepp dock inte av SCS eller Canon utan av CyberPhoto.

Jag vill också rikta ett mycket stort tack till CyberPhoto för deras sätt att hantera problemet som SCS ställde till med. Det känns skönt att det finns företag som har förstått vad kundvård är, CyberPhoto rekommenderas.

Med vänliga hälsningar
Anders Tjernström
 
Scratchen skrev:
Och så till den huvudsakliga fråga, funkar greppet ok nu?

Har ännu inte testat det särskilt mycket men jag hoppas verkligen det -om inte blir det knappast aktuellt med en ny reparation...snarare skulle jag vilja snacka lite med teknikern mellan fyra ögon...
 
Skrev till Hoodman och fick det här svaret:

"Thank you for contacting Hoodman for information on the PowerGrip for the Canon 20D.

We will have the PowerGrip for the Canon 20D available sometime after the end of October. They were originally scheduled to be available sooner but there have been some production delays that have caused shipping delays as well. The price for the PowerGrip for the Canon 20D will be $139.99 plus shipping and handling. At this time we do not have any photos or technical information on this product but we recommend that you check our website in the near future for product updates."

/Pontus
 
Jag kan lägga till att mitt batterigrepp är felfritt, det har tillomed kommittill det att jag inte ens kommer ihåg när jag laddade senast, +1000 bilder +lek med kameran. så nog är det bra, kanske inte alla..
 
Mitt batterigrepp har jag inte kvar längre...jag blev så missnöjd med det att jag kastade det i backen av rent raseri. Hoppas inte nån härinne tar illa upp, men jag tyckte att batterigreppet var undermåligt. Extremt dåligt. Nu kör jag med ett hemtillverkat furugrepp som min gode vän tillverkat, han är möbelsnickare.
 
Senast ändrad:
LHD skrev:
Mitt batterigrepp har jag inte kvar längre...jag blev så missnöjd med det att jag kastade det i backen av rent raseri. Hoppas inte nån härinne tar illa upp, men jag tyckte att batterigreppet var undermåligt. Extremt dåligt. Nu kör jag med ett hemtillverkat furugrepp som min gode vän tillverkat, han är möbelsnickare.
Jag håller med... Undermåligt. Får se om jag köper ett grepp från Hoodman eller gör ett försök till med BG-E2. Problemet är det inte känns kul att fota när man inte trivs med/litar på utrustningen.

/Pontus
 
Pontus, din länk var intressant. Har du några tidigare erfarenheter av Hoodman (till andra kameror)? Har du hört något? Vet du om funktionaliteten kommer att bli densamma som på Canons egna (dvs på pappret...)?
 
Efter att ha använt batterigreppen litegrann kan jag nu meddela att felet med batteriindikatorn är fixat -däremot har Canon inte lagat höjdavtrycket som jag hade bett dem om (trots en månads reparationstid) så nu blir det till att åka ut till dem och kräva ett nytt.
 
Per Krook skrev:
Pontus, din länk var intressant. Har du några tidigare erfarenheter av Hoodman (till andra kameror)? Har du hört något? Vet du om funktionaliteten kommer att bli densamma som på Canons egna (dvs på pappret...)?
Jag frågade om specifikationer men de kan inte gå ut med dessa ännu. Greppet till D70 verkar ju funka OK, men det är det enda som finns, så de flesta recensioner är ju okritiska. Har inga personliga erfarenheter utan har bara sett annonser i amerikanska tidningar.

/Pontus
 
Har varit sugen på ett grepp ett bra tag nu ... men tvekat pga. alla rapporterade problem. Hittade nedan servicerapport på Canons USA sajt.
Slog så till på ett grepp tillslut, fick ett med serienr. 136XXX alltså inom den åtgärdade serien.

Greppet känns inte alls "pappigt", har samma ytfinish som 350D och knarrar eller glappar ingenstans. Minneskortsluckan på min 20D låter värre ! Greppet är sprillans så batteri-kapaciteten vet jag inget om än.

Hoppas allt positivt håller i sig "peppar,peppar ta i trä" ;-)

Tänkte att någon kanske ville veta ?

Mvh. Kristian


July 12, 2005
Canon U.S.A.

To customers using the EOS 20D/EOS 20Da Battery Grip BG-E2
*Grips will be received for free repairs starting on July 12, 2005.

Thank you for using Canon Products.

It has been discovered that when using Battery Grip BG-E2 with EOS 20D/20Da digital SLR cameras, there are cases that, even with fully charged batteries (exclusive battery pack or NiMH battery) or unused AA size batteries, only a few shots can be taken or "bc" is displayed immediately.

BG-E2 Battery Grips that cause this phenomenon will be repaired free of charge.

We sincerely apologize for the inconvenience this issue has caused for you. We will make every effort in quality control to provide products that our customers can use with confidence. We appreciate your understanding in this matter.

Please refer to the following for details:

Products:
Battery Grip BG-E2 and Battery Magazine BGM-E2
- Battery Grip BG-E2
Serial Number 000001 - 096000 (shown
below)
- Battery Magazine BGM-E2
Old type products (shown below)

* New type products have gold-plated terminals and different configuration.

Phenomenon:
Even with a fully charged battery (exclusive battery pack or NiMH battery) or with an unused AA size battery, only few shots can be taken or "bc" may be displayed immediately.

NOTE:
Please note that phenomenon concerned may occur under the following conditions. The products will not be considered as defective in these cases.

When a BG-E2 grip that is being charged is attached to the camera, the camera may not check the battery level correctly. Please attach the grip to the camera, and then charge the battery.
If AA alkaline batteries are used under the temperature below 20&degC, shots may not be taken. Also, the power of the AA alkaline batteries depends greatly on manufacturers' design specifications and storage conditions. With some AA alkaline batteries, shots may not be taken.
The number of shots taken and the level of battery power vary with the quality and the condition of the battery.
With NiMH rechargeable batteries, the battery level may not be shown as full even if they are fully charged.
Services Offered:
Battery Grip BG-E2 will be repaired free of charge
Battery Magazine BGM-E2 for BG-E2 Battery Grip will be exchanged with a new product free of charge.

Contact Information for inquiries:
Call Center
1-800-828-4040 (toll free)
*Available with your cell phone or PHS.

Office Hours:
Weekdays: 9:00 a.m. to 8:00 p.m.
Saturdays, holidays: 10:00 a.m. to 5:00 p.m.
 

Bilagor

  • untitled-1.jpg
    untitled-1.jpg
    40 KB · Visningar: 372
Jag har haft samma upplevelse som du, Kristian. Jag avstod från att köpa batterigreppet BG-E2, eftersom jag läst så mycket negativt om det. När jag nu till slut skaffat greppet är jag mycket nöjd. Jag tycker inte att det känns mer smäckigt än kamerahuset, och precis som på kameran är det framförallt batteriluckan som känns billig. Det blir ju naturligtvis inte riktigt lika ergonomiskt som på proffskamerorna, där vertikalgreppen integrerats från början, men ändå ett klart lyft jämfört med 20D utan batterigreppet. För mig som har stora händer är förbättringen nästan lika stor vid fotografering i horisontellt läge som i vertikalt.

Jag har följt denna tråd, och flera liknande, och jag tycker att det är helt oacceptabelt att så många fått så stora problem med en så enkel produkt. Att Canon först försökte mörka problemet gör det hela ännu mer upprörande. Men den stora majoriteten grepp verkar trots allt fungera felfritt - även i den tidiga serien t o m serienummer 96000. Enligt den jag talade med på Zebramedia, så har de sålt minst hundra BG-E2 och inte fått problem med ett enda. Den jag talade med på YFO (som i och för sig kanske mest säljer dyrare kameror) för någon vecka sedan kände överhuvudtaget inte till problemet. Han blev mycket förvånad när jag ville kolla serienumret på det BG-E2 jag skulle köpa.

Jag skulle alltså ändå rekommendera köp av BG-E2 om ni tror att det skulle förbättra ergonomin för er (kanske speciellt om ni använder tyngre objektiv på fri hand). Se till att ni får ett serienummer över 96000, så borde ju risken för problem vara mindre i alla fall. Om ni har otur, så får man ju verkligen hoppas att Canon fått ordning på rutinerna nu.
 
Per Krook skrev:
Enligt den jag talade med på Zebramedia, så har de sålt minst hundra BG-E2 och inte fått problem med ett enda.
Jag köpte mitt på Zebramedia och har problem. Men jag vände mig direkt till Canon eftersom det finns en reparationsverkstad i Växjö. Kanske borde meddela dem! ;-) Har äntligen fått tummen ur och lämnat in det. Får se hur det går...

/Pontus
 
Pongu skrev:
Jag köpte mitt på Zebramedia och har problem. Men jag vände mig direkt till Canon eftersom det finns en reparationsverkstad i Växjö. Kanske borde meddela dem! ;-) Har äntligen fått tummen ur och lämnat in det. Får se hur det går...

/Pontus

Jag hoppas att det löser sig på ett snabbt och bra sätt för dig, Pontus!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.