Annons

Min kamp mot Canon (BG-E2)

Produkter
(logga in för att koppla)
ska ta upp kampen jag med nu.
Det är bara för surt då man är ute och fotar med 2st nyladdade batterier, och helt plötsligt så får man strul med batterikapaciteten trots att man inte använder blixt... gahhh ...
Cyberphoto, Canon, någon hjälp mig ...

kan säga att jag började med att kontakta cyberphoto, hoppas på trevligt svar från dom, dom brukar vara snälla.
 
Ringde verkstaden idag då jag tröttnat på att vänta och voila! efter en månad finns ett helt nytt grepp att hämta ut. Hoppas detta inte strular... Förklaringen till att de valde att inte reparera är nog att även låsningsratten var sönder, efter försök att få greppet att fungera genom att spänna ratten rejält, vilket man alltså inte ska göra...

/Pontus
 
Dra inte åt?

Vill inte skrämmas men skrämd av den förra trådens många inlägg om att dra åt ordentligt första gången gjorde jag precis detta när jag fick min 20D. Suverän batteritid ja, men plastskruven släppte gängan så nu sitter BGE2 där det sitter, omöjligt att få bort. Tänker inte skiljas från kameran igen då min 10D var borta en månad och kom tillbaka med ett nytt fel från Centralservice. If it ain't broken, don't fix it, but what if it is broken and works?
 
En liten varning bara: håll järnkoll på hur det går med din reparation. När jag skulle få min kamera reparerad OMGÅENDE på Sthlm Centralservice så tog det ca 4 dagar och det enbart p.g.a. konstanta telefonsamtal. Håll koll!

/Micke
 
Re: Dra inte åt?

miamistevefan skrev:
Vill inte skrämmas men skrämd av den förra trådens många inlägg om att dra åt ordentligt första gången gjorde jag precis detta när jag fick min 20D. Suverän batteritid ja, men plastskruven släppte gängan så nu sitter BGE2 där det sitter, omöjligt att få bort. Tänker inte skiljas från kameran igen då min 10D var borta en månad och kom tillbaka med ett nytt fel från Centralservice. If it ain't broken, don't fix it, but what if it is broken and works?

Det är inte så svårt att få bort batterigreppet även om du knäckt kuggarna i spännratten.

Jag gjorde precis samma misstag men lyckades få bort greppet relativt enkelt.

Det man behöver är en liten optikerskruvmejsel eller liknande. Sedan sticker man in den i springan ovanför spännratten och trycker på de kuggar som ratten ligger emot och som får skruven att snurra.

Det tar en liten stund att komma på åt vilket håll man ska knuffa kuggarna, men det går.

Själv lämnade jag in greppet på garantin och fick det fixat (tog tre månader). Däremot så är batteritiden lika värdelös nu som innan jag lämnade in det. Kan bara konstatera att greppet inte kommer i närheten av kamerans kvalité.

/Joakim

P.S. Trodde precis som du till en början att "nu sitter det där det sitter". Men det är ett misstag. Efter en tid börjar greppet glappa, något som resulterar i att kameran stängs av. Ibland sker det när kameran skriver till kortet vilket resulterar i att bilder försvinner.
 
Senast ändrad:
Re: Dra inte åt?

miamistevefan skrev:
Vill inte skrämmas men skrämd av den förra trådens många inlägg om att dra åt ordentligt första gången gjorde jag precis detta när jag fick min 20D. Suverän batteritid ja, men plastskruven släppte gängan så nu sitter BGE2 där det sitter, omöjligt att få bort. Tänker inte skiljas från kameran igen då min 10D var borta en månad och kom tillbaka med ett nytt fel från Centralservice. If it ain't broken, don't fix it, but what if it is broken and works?
Samma sak med min men jag lyckades efter lite möda få loss batterigreppet. Har ett nytt nu som väntar på att hämtas ut. Även om det funkar nu, vad händer om greppet börjar lossna om ett år och det glappar?

/Pontus
 
Re: Re: Dra inte åt?

Liax skrev:
P.S. Trodde precis som du till en början att "nu sitter det där det sitter". Men det är ett misstag. Efter en tid börjar greppet glappa, något som resulterar i att kameran stängs av. Ibland sker det när kameran skriver till kortet vilket resulterar i att bilder försvinner.
Ursäkta upprepningen!

/Pontus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.