Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min kamp mot Canon (BG-E2)

Produkter
(logga in för att koppla)
Fascinerande hantering....

Har nu läst igenom denna tråd, tyvärr för sent.... Har haft stora problem med min 20D och BG-E2, fick dålig respons bara för en vecka sedan av Canon som inte (fortfarande) kände till detta.
Skickades till Centralservice som INTE heller kände till detta.

Har alltid varit nöjd med mina tidigare utrustningar från Canon men blir lite skrämd när jag läser tråden.

Vad är det enklaste att göra, har Canon SE en enkel väg att hantera detta på?
 
Fått tillbaka min BG-E2 och enligt lappen så har de bytt kretskortet inne i greppet. Har inte hunnit köra så mycket med greppet ännu men det verkar funka.
 
Fascinerande hantering....fortsättning

Jaha...nu är greppet inlämnat och tyvärr måste jag konstatera att Canon bör se över sin servicekedja.
Fick svaret från Canon att kontakta Centralservice. Sagt och gjort, ringde dem och lyckades till slut få prata (!) med en person, istället för alla fantastiska knapptryckningar som krävs idag.

Svaret jag fick, kom hit med greppet, vi har precis fått hem delar så löser vi det. Snabbt till Hägersten, upp tre våningar, möts av en skylt att man lagt ned detta kontor och att alla service av Canonprodukter sker i Upplands Väsby. Hemsidan säger någonting helt annat. Ut till Väsby, får beskedet att det inte finns några delar och att de beställt men Canon svarar inte NÄR de kommer. Hmm, lämnade in greppet och hoppas på lite tur, kanske kan de komma hem snabbt, vem vet. Fortsättning följer....
 
Fascinerande hantering....fortsättning #3

Canon var sena med att gå ut med att problemen existerade (i Europa iaf) men har nu "erkänt" problemens existens. Detta har nu tyvärr inneburit att de (+ serviceverkstäderna) en mycket stor mängd grepp vilket i sin tur inneburit brist på reservdelar. Leveransbesked går heller inte att få fram då serviceverkstäderna inte "får" besked om när delarna kommer. Mitt grepp har nu varit inlämnat i tre veckor och jag vet inte när jag får tillbaka det. Känns onekligen tungt då det gör mycket för användningen av kameran.
 
3 Veckor and counting

Jaha då har mitt batterigrepp legat hos Stockholms Centralservice i drygt tre veckor och inget har hänt med det ännu, var i kontakt med dom igår, men det är stört omöjligt att få veta när dom kan tänkas fixa greppet.

Hur länge tycker ni det är rimligt att man skall behöva vänta innan man kräver ett nytt batterigrepp.

Det tråkiga är ju att dom som jag köpte batterigreppet av har ju ingen skuld i att Canon tillsammans med Stockhoms Centralservice sköter sina garanti ärenden långt under all kritik, men det är ju handlaren som drabbas om jag som kund börjar bråka och vill ha ett nytt grepp. Förövrigt så har min handlare skött detta på bästa sätt och jag vill egentligen inte börja bråka med honom, så hur gör man?

//Anders
 
Det är fler som har problem med Stockholms Centralservice, ni har säkert sett denna tråd
Det är ett vanligt fenomen att serviceorganisationen ligger i bakvattnet då en leverantör blir framgångsrik, gäller inte bara kameror.

Jag tycker synd om alla som drabbas av detta, men är oerhört glad att det är en konkurrensutsatt marknad. Annars skulle vi inte ha *något* hopp om bättring.

Just nu finns det ett annat känt kameramärke som har oöverträffad service...
 
froderberg skrev:
Enligt konsumentköplagen så ska en garantireparation ske inom 14 dagar.

Hej Magnus,

Jag har läst konsumentköplagen och jag kan tyvärr inte hitta någonting om 14 dagar, det enda som jag hittar är att reparation skall ske inom skälig tid. Frågan är vad som är skälig tid i detta fall?

Jag personligen tycker nog att 3 veckor börjar bli i längsta laget, men det som jag blir mest upprörd över är att man inte kan få ett besked från Stockholms Centralservice när greppet blir färdigt :(

//Anders
 
Tomasz skrev:
Det är fler som har problem med Stockholms Centralservice, ni har säkert sett denna tråd
Det är ett vanligt fenomen att serviceorganisationen ligger i bakvattnet då en leverantör blir framgångsrik, gäller inte bara kameror.

Jag tycker synd om alla som drabbas av detta, men är oerhört glad att det är en konkurrensutsatt marknad. Annars skulle vi inte ha *något* hopp om bättring.

Just nu finns det ett annat känt kameramärke som har oöverträffad service...

Jodå jag har allt sett tråden du nämner och det är fullständigt skandalöst hur dom har behandlat Patrik. Hade det varit mig som dom behadlat på det sättet så hade jag ställt till ett satans liv på Canon:s huvudkontor. Dustin skulle också ha fått sina fiskar varma jag lovar.

Om jag inte får ett besked om när mitt batterigrepp blir fixat på måndag så är det jag som ringer till Canon:s huvudkontor.

//Anders
 
Hade lite småproblem med greppet i början (tog av o satte dit det några ggr enl. instrujtion), men nu funkar det finfint, halv batterikapacitet efter 1300 exponeringar tycker inte jag e fy skam direkt :)
 
Det blev för jobbigt för mig att läsa om allt detta, så jag tipsade Sverker om denna tråd plus denna
Vi får väl se om han är intresserad.
 
wikman skrev:
Har inte orkat läsa hela tråden... men här finns lite officiell info från Canon iaf.

http://www.cps.canon-europe.com/news/view.jsp?newsId=100323

Tack Niklas, denna information borde man kunna använda för att hävda att skälig tid redan har passerats då Canon uppenbarligen varit medvetna om felet en längre tid och således haft goda möjligheter att planera för en anstormning av felaktiga batterigrepp. Jag skall allt försöka hävda att dom skickar mig ett nytt omedelbart.


//Anders
 
På väg tillbaka

Enligt mejl idag på morgonen från SCS så skall mitt batterigrepp nu vara på väg tillbaka, Tyvärr så känner jag inte ens ett uns glädje över detta beskedet då hanteringen av problemen med batterigreppen skötts bedrövligt dåligt från Canon:s sida. Ångrar mig också just nu att jag valde en Canon kamera och inte en Nikon.

//Anders
 
Nytt in på reparation = begagnat tillbaka

Jaha, inte blev man förvånad då man fick tillbaka batterigreppet inte. Jag skickade in ett nytt batterigrepp och fick tillbaka ett begagnat eller åtminstone förstört där "klädseln" sitter löst, jo det är samma serienummer som jag skicakde in. Men då Stockholms Centralservice AB reparerade mitt grepp så var dom uppenbarligen tvungna att ta bort "klädslen" och då "klädseln" är försedd med tejp baksida så blev resultatet som på bilden LÖST dessutom har "klädseln" töjt sig så att den inte passar längre. Att man inte kan sätta tillbaka gamala tejp borde väl även dom fatta, BLÄÄ för Canon:s service.

Vad gör man nu då, väntar i 4 veckor till eller blir tvärförbannad och kräver ett nytt?

Svar = Man blir tvärförbannad och kräver ett nytt omedelbart.


//Anders
 

Bilagor

  • bg_e2 efter rep.jpg
    bg_e2 efter rep.jpg
    55.3 KB · Visningar: 652
I-landsproblem - Reality check

Även om jag kan förstå en viss irritation över hanteringen i detta fall och andra, har jag svårt att begripa hur man kan reagera så starkt på ett sådan oviktig grej...

Här kan man läsa ord som "fruktansvärt", "tvärförbannad", "kräva omedelbart", osv...

Kanske dags att sätta saker och ting i perspektiv, det finns faktiskt värre saker i livet som man kan må dåligt av än en gummibit som lossnar...
 
Re: I-landsproblem - Reality check

MaxZ skrev:

Kanske dags att sätta saker och ting i perspektiv, det finns faktiskt värre saker i livet som man kan må dåligt av än en gummibit som lossnar...

Spruckna gummin har ställt till med mycket :)

/Johan
 
I-landsproblem visst.

MaxZ skrev:
Även om jag kan förstå en viss irritation över hanteringen i detta fall och andra, har jag svårt att begripa hur man kan reagera så starkt på ett sådan oviktig grej...

Här kan man läsa ord som "fruktansvärt", "tvärförbannad", "kräva omedelbart", osv...

Kanske dags att sätta saker och ting i perspektiv, det finns faktiskt värre saker i livet som man kan må dåligt av än en gummibit som lossnar...

Visst har du rätt i att det finns värre saker, det gör det alltid.

Problemet är egentligen inte att en gummibit har lossnat utan PROBLEMET är att den person som har haft till jobb att reparera mitt batterigrep, vilket personen skall ha nödvändig utbildning för, inte har gjort sitt jobb på rätt sätt. Om man tar på sig att reparera någonting så kan man inte lämna tillbaka det som man skulle reparera med nya skador oavsett om skadorna bara är av kosmetisk karaktär eller inte då har man inte gjort sitt jobb på rätt sätt och skall ersätta kunden för det.

Sedan att det är ett I-landsproblem ja visst är det väl så.

//Anders
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.