Annons

Min kamp mot Canon (BG-E2)

Produkter
(logga in för att koppla)
Inför mitt kommande köp av dslr så har jag hitills valt bort Minolta.
Nu plockar jag även bort Canon.

Skiter fullständigt i hur bra produkterna är. Om det inte finns en seriös och schyst support så vill jag inte ha deras prylar.
 
Jag har svårt att skrota Canon för denna incidenten, men såna "Kalle Anka-fasoner" får en att verkligen tänka till inför ett köp.
Nu är jag glad att ett BG inte står överst på min lista, men tanken har funnits en gång i tiden.

"batterigrep med silverkontakter"?
Vad är det på de andra greppen? Järnmalmskontakter?
Nej, att det skulle vara skillnad på USA och europa på denna punkten känns långsökt.
 
Foto-Gabbe skrev:
"batterigrep med silverkontakter"?
Vad är det på de andra greppen? Järnmalmskontakter?
Nej, att det skulle vara skillnad på USA och europa på denna punkten känns långsökt.
Skillnaden är (bland annat) att nya varianten har guldplätterade kontakter på AA-batterihållaren, medan gamla modellen har silverplätterade.

Jag vill väldigt gärna ha guldplätterade även om det inte skulle vara fel på mitt. Det borde öka andrahandsvärdet om inte annat (insatta spekulanter ser direkt att man har den nya icke-krånglande modellen).
 
irrbloss skrev:
Skillnaden är (bland annat) att nya varianten har guldplätterade kontakter på AA-batterihållaren, medan gamla modellen har silverplätterade.

Jag vill väldigt gärna ha guldplätterade även om det inte skulle vara fel på mitt. Det borde öka andrahandsvärdet om inte annat (insatta spekulanter ser direkt att man har den nya icke-krånglande modellen).
Jättebra Canon, smäll på med guldpläterade kontaktytor i BG, men vad finns i andra änden då, SILVER-pläterade batteripoler på sin höjd. Om dettta skulle vara huvudproblemet skulle jag bli förvånad.
 
irrbloss skrev:
Skillnaden är (bland annat) att nya varianten har guldplätterade kontakter på AA-batterihållaren, medan gamla modellen har silverplätterade.

Aha... nu fattar jag!
Silverplätering i europa och inga problem.
Guldpläterat i USA och massor av problem.
Jag refererade till Magnus Johansson's svar som han fick från Canon's support, som antydde att vi skulle fått bättre grejor än USA.

Yeah right!

<Edit> Det, plus att jag håller med mats w. vad han skrev. </Edit>
 
Undrar om man kan kontakta Canon i USA istället och få det utbytt den vägen. Om de hänvisar till svenska Canon är det väl bara säga som det är, att de förnekar all kännedom.
 
Skit i supporten. Skicka in greppet om det är fel på det och hänvisa till Gunnar Wahlbeck.

/Pontus
 
Pongu skrev:
Skit i supporten. Skicka in greppet om det är fel på det och hänvisa till Gunnar Wahlbeck.

/Pontus
Och om det inte är trasigt? Canon berättar ju bara att grepp inom ett visst serienummerintervall berörs. De talar t.ex. inte om huruvida det beror på felaktig kretskortsdesign, eller om de råkat få tag på ett lager komponenter som glömt kvalitetskontroll osv.

Jag vill ha ett nytt grepp oavsett om det är fel på mitt nuvarande eller inte, eller att Canon berättar exakt vad som är fel. Är det t.ex. så att det beror på dåliga komponenter så finns det ju en högre risk att greppet går sönder snarare förr än senare. Har man otur går det sönder mitt under ett viktigt jobb. Bättre att få det utbytt under kontrollerade former. Enligt Canon USAs pressmeddelande verkar det som samtliga grepp i berört serienummerintervall ska få:

1) Kretskort utbytt.
2) Ny AA-batterihållare.

Det är iaf så jag tolkar det.
 
Jaja.. nu har jag iaf beställt ett batterigrepp.. gäller väl bara att hålla tummarna och hoppas på det bästa!

Spännande ska det bli iaf!
 
micke80 skrev:
Jaja.. nu har jag iaf beställt ett batterigrepp.. gäller väl bara att hålla tummarna och hoppas på det bästa!

Spännande ska det bli iaf!
Jag får bli den första att gratulera :)
Varifrån beställde du?
Jag beställde från Tyskland (www.ac-foto.de) och fick ett grepp som faller inom "felserien", enligt serienummret. Dock fungerar hur bra som helst, utan batteriproblemet, och utan flexproblemet.
 
Man tackar! :eek:)

Beställde från Cyberphoto, skiljde inte så mycket i pris jämfört med tyskland o så har vi köpt det mesta därifrån och fått bra service...
 
Jaha då kan man ställa in sig i kön av de som fått felaktiga batterigrepp till 20D. Åkte glad i hågen på semester med min alldeles nya 20D + batterigrepp och efter bara 150 bilder tagna så var det slut i batteriet och till råga på allt så höll jag inte på att få loss greppet från kameran, ratten kuggade över när jag skulle lossa greppet.

Är det någon som vet om det tar lång tid att få greppet fixat?

Med vänliga hälsningar
Anders
 
Äntligen är greppet här!!!

Efter en alldeles för lång väntan (flera dar faktiskt ;o) ) så har jag äntligen fått mitt batterigrepp till 20D'!

har bara hunnit dra några få skott än så länge men allt verkar iaf ok.. greppet tycker jag också verkar bra, men visst kunde det ju varit lika skönt som kamerans grepp, mindre kantigt och mindre plastigt men vaddå! Nog funkar det!

Hursomhelst så var det som natt o dag att fota i porträttformat, kommer nog aldrig vända tillbaks kameran igen!! ;o)

/Micke
 
Batteri-/vertikalgrepp är verkligen ett lyft för kameran! Det är därför det är lite synd att kvaliteten inte riktigt håller samma mått som kamerans.

/Pontus
 
Det kan inte vara så att det är firmwaren i huset som spelar roll ??
Någon skrev tidigare att hans BG och batt fungerade i ett annat hus men inte hans egna, vid test hos kameradoktorn?

bara en tanke att en tidig firmware kanske inte var fullt anpassad till batterigrepp.

Och sen självklart att man använder två originalbatterier brukar ju funka bäst.
Ett batteri i ett BG ger ju inte längret tid än ett i huset.

mmm.. tankar från en novis på området.

eric
 
ATJ skrev:


Är det någon som vet om det tar lång tid att få greppet fixat?

Ett bra tag. De nya kretskorten verkar inte finnas inne. Mitt grepp har varit inne tre veckor nu och väntar på att det ska komma resrvdelar, vilket bör vara kretskort.
 
Undrar två saker?

Har ett grepp med, enligt amerikanska Canon, kritiskt serie nummer. Läst tråden ganska ingående men missat två saker.
1.Har Canon Sverige officiellt sagt att man kommer att åtgärda greppen utan kostnad för kunden?
2.Är det någon som fått sitt grepp åtgärdat/utbytt?
 
Re: Undrar två saker?

frostahill skrev:
Har ett grepp med, enligt amerikanska Canon, kritiskt serie nummer. Läst tråden ganska ingående men missat två saker.
1.Har Canon Sverige officiellt sagt att man kommer att åtgärda greppen utan kostnad för kunden?
2.Är det någon som fått sitt grepp åtgärdat/utbytt?

Jag har fått mitt grepp åtgärdat, bytt kretskort. Utan kostnad. Köpt genom Cyberphoto och dom betalade fraktkostnaden åt mig.
Och nu fungerar det felfritt..
 
Bent C. skrev:
Ett bra tag. De nya kretskorten verkar inte finnas inne. Mitt grepp har varit inne tre veckor nu och väntar på att det ska komma resrvdelar, vilket bör vara kretskort.
Greppet kom igår. Fungerar fint nu, inga konstiga urladdningar av batteriet. Enligt följebrevet har det bytts "motherboard", vilket jag tolkar som kretskort.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.