Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min första systemkamera!??

Produkter
(logga in för att koppla)

Paddington

Avslutat medlemskap
Hej alla! Är precis ny medlem :) 33.5 (för att vara noggrann) år gammal och tvåbarnsmor! Utbildad grundskollärare och leg. sjuksköterka och sätter karriären åt ett nytt håll ;)!

Jag har dragits med min kompaktkamera Olympus C-310 och fy sjutton är ett milt uttryck. Jag som vill fånga ögonblicken har svurit långa ramsor i många år. Batterikrävande är den också.
Jag har alltid haft ett intresse för foto och fotografering och sitter och leker lite med mitt enkla Jasc Paint Pro Shop 7 program ;) Ja, ni förstår! Vi har fått köpa till extra hårddisk för att vi har så mkt bilder i datorn ;)

Nu är det dags att göra något åt saken på kamera och utvecklingsfronten! Ska införskaffa Photoshop och köpa mig en systemkamera. Men som alltid när jag ska göra något så ska det analyseras in i det minsta. Har ägnat veckor att försöka läsa på allt om kameror ;) Visste inte ens skillnad på en kompakt- och systemkamera när jag började :)

Jag har blivit rekommenderad Canon 450 D och när jag för första gång var i butik igår var säljarna helt "sålda" på Nikon D60. Den hade jag inte läst om förut, utan om Nikon D40 och D40x och deras pedagogiska utförande. Kanske är det tom så att jag ska skaffa en helt annan kamera?

Vad rekommenderar ni? Förstår att det kanske är en smaksak. Men jag har ingen smak just nu ;) efs jag inte har någon erfarenhet. Höll kamerorna och det kändes inte som om det spelade någon roll vilket märke det blev av den anledningen. Jag vill bara ha "den bästa kameran möjligt" i den klassen nybörjare, men med chans att utvecklas och i den prisklassen.. Tar ofta med mig kameran var jag än går kan tilläggas :)

Funderar även på 8 G minne.

Vi ska öluffa i Grekland om 11 dagar och innan dess måste jag ha köpt kameran och hunnit "lära" mig den, så det brinner lite i knutarna.

Vilken ska jag köpa och varför? (får rekommenderas vilken kamera som helst). Som nummer 1 och ev. nr 2.
Supertacksam för svar!
Mig kommer ni få många frågor av :)
Anna
 
Som du förstår har detta behandlats många gånger här.

Svaret är i korthet:

1. Det finns ingen bästa kamera i instegsklassen, alla är bra!
2. Den kanske allra viktigaste parametern är hur kamerorna känns att hålla i och om knapparna sitter på ett logiskt sätt.
3. Nikon och Canon har lite förspänt på utbudet av tillbehör i systemen, men det är inget hinder för de allra flesta om man köper någon av de andra.
4. Har man en kompis som har systemkamera är det klokt att köpa samma system, så man kan låna utrustning av varann.

Det var glädjande att läsa att du redan klämt på kamerorna.

Köp en Nikon!

Eller, vänta.. Kanske en Pentax? Eller... Canon? Ja, du förstår! Har du inga speciella krav duger vilken som helst av dem!

Per.
 
Till Per

Hejsan!
Vet och förstår ;) att det besvarats i all oändlighet :) Meeen lik förbenat är det lika jobbigt att för var och en att vara förstagångsköpare ;). Får mest läsa svaren; kläm och känn :): Japp. Har gjort det. Det spelar ingen roll. Vill bara veta vilken som är bäst ;)! D60:n som dom "hävdade" var ett bättre köp än 450 D tex hade "bara" 3 autofokuspunkter (eller hur man uttrycker sig) istället för 9, kan "bara" ta 3 bilder istället för 3.5 och har ingen live-wiew. Sen det här med bildstabilisering. Varför är den ändå bättre? Läste tills ögonen gick i kors igår, men jag lyckades inte reda ut det ändå.
******************************
1. Det finns ingen bästa kamera i instegsklassen, alla är bra!
Svar: Se ovan. Är det verkligen så?

2. Den kanske allra viktigaste parametern är hur kamerorna känns att hålla i och om knapparna sitter på ett logiskt sätt.
Svar: Allt är logiskt och stort om man går från en värdelös kompaktare ;)

3. Nikon och Canon har lite förspänt på utbudet av tillbehör i systemen, men det är inget hinder för de allra flesta om man köper någon av de andra.
Svar: Har förstått det, men har hört att man bara kan köpa nyare objektiv till Nikon och att det har med bildstabilsatorn att göra?

4. Har man en kompis som har systemkamera är det klokt att köpa samma system, så man kan låna utrustning av varann.
Svar: Nix, känner ingen annan...

Det var glädjande att läsa att du redan klämt på kamerorna.
Svar: Tack :) Imorgon ska jag tillbaka och då ska "kungen" bland systemkameror berätta mer om kamerorna. Men han vet jag är såld på Nikon och jag vill ha någon objektiv bedömning ;)


Köp en Nikon!
Svar: Varför :) och vilken? Hr du en själv`!

Eller, vänta.. Kanske en Pentax? Eller... Canon? Ja, du förstår! Har du inga speciella krav duger vilken som helst av dem!
Svar: Jooo, jag har jättehöga krav! Skulle helst köpa den dyraste och bästa kameran av dom alla, men det går lixom inte ;) Det är ju därför jag inte bara kan plocka en, för jag måste ha den bästa av dom bästa rent "tekniskt" (eller hur man ska uttrycka sig) på nybörjarnivå... men känner jag min man rätt så blir det ingen ny kamera på många år, bara nya objektiv ;)

Per.
 
Vilken du ska börja med spelar mindre roll enligt mig då systemen inte skiljer sig åt gräsligt mkt. Du kommer bli nöjd med de flesta instegsmodeller skulle jag tro. Kanske en pentax med bildstabilisator inbyggt skulle vara nåt, elelr kanske så har elgiganten kvar sin rea på D40 med kit för 3000, tror även de sålde canons 350D till samma pris tror jag.

Om det vore så¨lätt att säga att en kamera var bäst, så är det tyvärr inte då olika märken och modeller har sina fina finesser.

Välj den som känns mest prisvärd för dig och tänk på att optiken spelar rätt stor roll på kvalitén. Läs mer om de olika objektiven här på sidan exempelvis.

Mvh Daniel
 
Re: Till Per

Paddington skrev:
Det är ju därför jag inte bara kan plocka en, för jag måste ha den bästa av dom bästa rent "tekniskt" (eller hur man ska uttrycka sig) på nybörjarnivå... men känner jag min man rätt så blir det ingen ny kamera på många år, bara nya objektiv ;)

Varför forcera köpet inför resan? Kör med kompakten då, den är i alla fall lätt och behändig att ha med i packningen. Tag dig sedan tid att i lugn och ro sätta dig in i för- och nackdelarna med de olika systemens tekniska lösningar tills du vet vad du föredrar.
 
jag ska ha en innan punkt basta ;)

Nix, väntar inte... jag längtar efter att få fotografera där nere. Min nuvarande kamera avskyr jag! Jag har många ggr tänkt kasta den rätt ner i ån för den är så seg. 3-4 kort sen orkar den inte mer. Om jag ska fota människor kan de få stå still i 30 sekunder ibland innan den orkar knäppa. Tack, men nej tack ;)
Det blir med all säkerhet en Nikon eller Canon ;)
 
Förstår dig så väl. :D När jag väl hade bestämt mig för att köpa min första systemkamera så stod jag inte ut att vänta en dag längre än nödvändigt (att jag innan hade funderat i månader på om jag överhuvudtaget skulle ha en systemkamera spelade liksom ingen roll längre).

I mitt fall blev valet lätt när Canon kom med sin EOS 450D. Jag hade hört mycket positivt om de tidigare modellerna i serien, plus att jag har en Canon kompaktkamera som ger fina bilder. Jag hade säkert varit lika nöjd med Nikon, men man får ju gå på känslan när det inte finns nåt mer specifikt och då blev det Canon. Jag är otroligt nöjd.

Så, vad jag vill säga är väl kanske att om du lutar åt Nikon så ta den, men att du säkert kan ta lika fina bilder med Canon eller Pentax eller...
 
Köp en Nikon D60. Den ger dig en lättabetad kamera med fin ergonomi och den är trevlig att jobba med. Kvalitet rakt igenom!
 
det lutar...

åt en Canon, för jag kan inte se hur Nikon:en ;) kan slå den när den har (vad jag beskrev ovanför) mindre än 450:n.

eller så är jag övertalad av "min fotograf" ;)
 
Re: det lutar...

Paddington skrev:
Det lutar åt en Canon,
Du blir säkert nöjd. Jag har väntat tills 450D lanserades och det var i mitt tycke ett mycket bra beslut. Tidigare har jag fotat analogt både med Nikon och Canon så jag har en viss erfarenhet av spegelreflexkameror.
//Bosse
 
spegelreflex...

försökte läsa om det igår (alla begrepp är nya..) och det verkar inte som om alla systemare är det elle är dom det? Eller är det dom digitala som är det? Hur som helst; bra eller dåligt? Är Canon 450 D och Nikon D60/D40x etc? Kan jag kanske söka på själv iofs...
 
det var just

på wikipedia som jag läste om det igår ;) Den sidan beskriver mkt "svåra ord" rätt pedagogiskt och kortfattat. Även om jag inte blev helt 100-procentigt klok ;)
 
Alla SLR samt DSLR är spegelreflex kameror, Single Lens Reflex.

Som folk säkert sagt, du köper inte en kamera så mycket som du köper in dig i ett system, Nikon och Canon har någorlunda likartat objektivutbud. Men kanske kan vara intresant att kika vad för olika objektiv de olika tillverkarna erbjuder, fråga dig själv hur mycket du kan tänka lägga på objektivfronten de närmaste året/åren, vilken typ av objektiv du skulle kunna tänkas vara intreserad av.

Aja, skulle jag rekomendera en kamera av egen erfarenhet skulle det bli en Pentax, k10d eller k200d borde vara inom din prisram om du ändå kollat på nikon 450d. Objektivutbudet är lite mindre, och beg. marknaden sådeles också, men tror det är långt ifrån alla, speciellt i början, som handlar begangnat.

/Otto
 
Varför Pentax

om man får välja? Är den billigare initialt eller är den bättre på något vis?

Vilka objektiv är billigaste?
 
Ta tag i broschyrer från varje tillverkare och titta på dem objektiv som finns för varje system, inklusive tredjepartstillverkare.

Om alla de objektiv du suktar efter finns i alla tillverkarnas program spelar det ingen roll vad du väljer.
Du kommer finna att Canon har det största utbudet av linser med stora bländaröppningar. Det är just denna anledningen som jag ångrat att jag inte valt Canon för länge sedan. Sedan att jag inte har råd med linserna nya gör att man får lura i vassen till de kommer begagnade, fast i mitt fall kan jag låna en hel del i både Nikon & Canon.

Titta sedan på varje tillverkares blixtprogram och hur det fungerar, det kan vara avgörande för hur du vill att systemet skall uppträda. Mitt råd: köp blixt av tillverkaren, inte tredjeparttillverkare.

I det långa loppets perspektiv som är 10 år eller mer:
Om du tänker köpa ljusstarka = dyra objektiv så är du inte lika beroende av skakreduceringsfinnessen.
Men om du redan nu vet att du aldrig kommer köpa dyra ljusstarka optiker så hade jag tveklöst valt ett hus med skakreducering. För att delvis kompensera ljusstyrkan.

Du har redan nu ett genuint intresse så jag avråder bestämt att köpa en Nikon D40/D40x. Den begränsar ditt begagnade objektivutbud.

Sedan tycker jag inte att Ottos råd håller med att man inte köper begagnat i början. Det beror helt och hållet på ekonomin och vad man vill ha.
 
Paddington skrev:
Vi ska öluffa i Grekland om 11 dagar och innan dess måste jag ha köpt kameran och hunnit "lära" mig den, så det brinner lite i knutarna.

Vilken ska jag köpa och varför? (får rekommenderas vilken kamera som helst).
Du ska ju ut och öluffa, så du vill inte att kameran varken ska ta stor plats eller väga mycket. Det minsta och lättaste du kan välja på marknaden idag är en Olympus E-420 med två zoomar (14-42mm & 40-150mm). Komplettera eventuellt med ett extra batteri, i stället för att lägga onödiga pengar på UV-filter som gör hela paketet dyrare, tyngre samt större. Vill du ändå experimentera i solrika miljöer, tja varför inte ett 58mm polarisationsfilter i så fall.

Gillar du inte kamerapaketet efter sommaren, sälj det vidare. Annars, komplettera med t.ex. en 25mm/F2.8 pancake, som ger dig ett ytterst kompakt fotoredskap. För de som valt Olympus E-520, så rekommenderas lång-zoomen 70-300mm, eftersom den kameran dessutom har inbyggd bildstabilisering. Beträffande minneskort, välj ett med minst 133x skrivhastighet. Skippa xD som är långsamma och klarar max 2GB, så välj ett stort CF istället. Extrabatteriet BLS-1 till min E-400 köpte jag på tradera.
 
Hur kan du tänka dig att köpa en D-SLR (systemkamera) innan du vet vad det innebär?
Köp en fotobok, läs på och lär, då blir allting mycket, mycket lättare att förstå, både tekniken och vad du egentligen behöver för kamera.
Rent hysteriskt, att stax innan en resa köpa en avancerad kamera, som du utan tvekan behöver lära dig in på, så är det för alla, proffs som amatörer.
Gå fram lugnt, efter din stundande resa, kolla olika kameror, hur de är att arbeta med, ställa in tid/bländare, osv.....
Behöver du verkligen en D-SLR, när det finns många utmärkta kompaktkameror?
D-SLR kamerahuset är relativt stort, jämfört med en kompakt, behöver du möjligheten till byte till olika objektiv?
Alla rekommenderar sitt eget märke, så är det ofta på fotosidan, inget märke är egentligen bäst, det är en subjektiv fråga, vilken kamera man än väljer, faktiskt.
Dock, antiskak i kamerahuset bör du välja, kommer hos alla märken, förr eller senare, Canon och Nikon har det inte ännu, en av de få alltså!

Som någon skrev tidigare:
"Canon har det största utbudet av linser ..."
Så är det oxå, men, det blir grymt dyrt om du skall köpa alla dessa linser, det är väl ett femtiotal linser, kanske flera, tungt att bära, dyrt att försäkra ...
För det är väl så alla tänker, när de ständigt, gång efter gång, säger Canon har flest linser ...?
De övriga tillverkarna har oxå linser, mer än tillräckligt för de flesta behov.
 
larsborg skrev:
Dock, antiskak i kamerahuset bör du välja, kommer hos alla märken, förr eller senare, Canon och Nikon har det inte ännu, en av de få alltså!
Nej, antiskak i kamerahuset kommer nog varken Canon eller Nikon nånsin att använda. De har nämligen redan ett överlägset system för vibrationsreducering -- som sitter i deras objektiv.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.