ANNONS
Annons

Min första systemkamera.

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
hej!
nu har det äntligen blivit av, har köpt mig en digital systemkamera (Sony A100)
har varit ganska intreserad av fotografi en längre tid nu men jag är helt grön när det gäller att fotografera. har fotat litegrann än så länge, har haft kameran i 4 dagar.

det är ju grymt svårt att ta bra bilder, har fortfarande inte lyckats.
det jag är mest intreserad av är djur och naturbilder, gärna insekter. blir väl att jag skaffar ett macroobjektiv så småningom för macrobilder är otroligt häftiga tycker jag.

har fått lite kritik på mina bilder och folk säger att det är svårt att ta bra bilder på ingenting typ :)

jag har ju ingen aning om vad jag ska ta kort på just nu eller hur en bra bild ska se ut.

kom gärna med tips om hur jag ska gå till väga för att ta bra bilder.

hur gör jag förresten för att lägga in bilder här? använder irfanview för att förminska dom,, förminskade då till 640x480 men ändå va bilden för stor står det när jag ska lägga upp den här.

Bifogad bild i forumet får vara max 400 pixlar på längsta sidan och "väga" högst 60 kb.

Du har inte händelsevis fått Adobes Photoshop elements med vid kameraköpet?
Där finns en ypperlig funktion som heter spara för webb.

Vet inte hur Irfan fungerar men det är kanon om man kan se hur stor filen kommer att bli innan man sparar. Det är en bra grej med elements funktionen, dessutom så så tas då exif info bort ur filen och då får man ut några extra kb som kan utnyttjas till bättre bildkvalite.

Elements finns att köpa lite överallt och är inte så dyrt.

När det gäller bra bilder kan det vara bra att börja här: http://www.fotosidan.se/cldoc/articles/learn2/

Titta på andras bilder, fundera på vilka du gillar och varför. Hur ser tekniken bakom en läcker bild ut? Svaret på det finns ofta i kommentartråden under, om inte så kommentera bilden och fråga fotografen hur den skapades.
Ta med erfarenheterna härifrån och ut i fält, kopiera andras bilder till en början så kan du sedan börja utveckla bilder utifrån dom erfarenheterna till helt nya bilder där du sätter en personlig prägel.

Listan på tips kan bli lika lång som en bok men vikigast av allt är att träna bildseendet (visst, man lär först kunna hantera kameran någotsånär) och det är FS ypperligt till.

Forumet innehåller hur mycket godis som helst. Här är ett aktuellt exempel:http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=74838#post909349

Lycka till med fotandet!
MVH/Tommy

Senast ändrad:
Macro till A100

Hej Andreas
Tänkte bara tipsa om ett billigt macro alternativ till din Sony, nämligen minoltas gamla 35-70 f:4, såg att det fanns en här på fs för några hundringar, den ger (fusk)macro i scala 1:4 och levererar skarpa och bra bilder, funkar även utmärkt till porträtt och som standardzoom.
Ang. vad du skall ta för bilder ...ja det är ju svårt att ta på ingenting och hoppas på att det skall bli bra, men man kan ju alltid plåga sin närmaste omgivning och ta porträttfoto.
Mvh PAtrik

Lär dig snabbt att hantera skärpedjup, då det är bland det viktigaste i en komposition. Framförallt vid porträtt och vid macro.
Justeras som bekant genom att ändra bländaröppningen, aperture.

Passa dig sedan för att överexponera så du inte får utrfätta högdagrar. Finns inget värre än tex en felexponerad vitsippa där bladen är enfärgat lysande vita och helt utan detaljer. Ser massvis av såna här inne.
Tog själv såna bilder för några år sen som jag var jättestolt över, men när jag kollar tillbaka på mina gamla ögonstenar nu så undrar jag hur fasen jag tänkte....att jag inte hade nån koll på exponering på den tiden.

Så se till att ha koll på exponeringen från början, så kan du hoppa över den fasen i ditt fotande ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar