Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min första systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

dannedansk

Aktiv medlem
Kan börja med att säga att jag vill lägga cirkus 10tusen kronor, Med ca2 objektiv!..Vilka alternativ finns det i nikon? Som är lätta för nybörjare? Är det lönt att köpa nytt? Eller beggat? Fördelar nackdelar.. Som sagt är jag oerhörd amatör, har dock försökt läsa på lite i Fotoskolan :)

tack för svar, vet inte om denna diskussion är rätt placerad, oM man kan kalla det diskussion
 
En begagnad D70 eller en D50 är nog det du får satsa på om du ska ha två objektiv av iaf hygglig kvalitet till.
 
Okej, men om jag vill satsa på ha tre styken rätt olika objektiv i början, så man kan fotta lite "allround" Vad ska man satsa på?
 
Det "dubbelkit" (18-55 + 55-200) som säljs med D50:n är helt okej som en start. Då har du allt från vidvinkel (motsv. 27mm) till medium tele. Det som kanske saknas är bra närbildsmöjligheter. Vill man ha möjlighet till det på ett billigt sätt finns Sigmas 50/2.8 macro. Man kan åxå köpa en närbildslins till 55-200:n som ingår i kitet.
 
dumbo skrev:
Det "dubbelkit" (18-55 + 55-200) som säljs med D50:n är helt okej som en start. Då har du allt från vidvinkel (motsv. 27mm) till medium tele. Det som kanske saknas är bra närbildsmöjligheter. Vill man ha möjlighet till det på ett billigt sätt finns Sigmas 50/2.8 macro. Man kan åxå köpa en närbildslins till 55-200:n som ingår i kitet.

Kan bara instämma! Måste bara tillägga att jag sitter just nu och läser lite om Pentax K100D... Den verkar mycket intressant!

(Är själv Nikonägare, men ingen märkesfanatiker)

/K
 
keckax skrev:
Kan bara instämma! Måste bara tillägga att jag sitter just nu och läser lite om Pentax K100D... Den verkar mycket intressant!

(Är själv Nikonägare, men ingen märkesfanatiker)

/K

För att inte tala om Pentax K10D !

Måste väl vara den mest prisvärda kameran just nu ?

kent.
 
Jag vet en kille som köpte en beg. D70 för samma pris som en ny K100D kostar. Då tror jag att K100D är en mycket kompententare kamera.
jag tycker du ska kolla på den.
 
Jag instämmer, priserna för begagnade D70 är inte riktigt i fas med nypriserna för övriga kameror, många vill ha 5-6000 kr för enbart ett D70-kamerahus. Jämför med nypriser för andra digitala systemkameror här:

http://www.prisjakt.se/kategori.php?k=101&o=produkt_pris_inkmoms

Om man dessutom köper från andra länder, Tyskland exempelvis, kan man få en ny Nikon D50 för under 4000 kr, det måste vara den billigaste digitala systemkameran på marknaden. Garanti gäller eftersom Nikon har Europagaranti (vet ej hur det ligger till med andra tillverkare som Pentax etc), så man får alltså en ny kamera med garanti billigare än en begagnad kamera utan. Det blir mycket pengar över till trevliga objektiv då.

Nikon D50 är också den modell som riktar sig mest till nybörjare i Nikons utbud av digitala systemkameror.

Om trådskaparen bestämmer sig för Nikon så tycker jag D50 är rätt modell att välja. Mer pengar över till objektiv man kan behålla om man senare väljer att uppgradera till ett proffsigare Nikonhus.
 
Zoso skrev:
För att inte tala om Pentax K10D !

Måste väl vara den mest prisvärda kameran just nu ?

kent.

________________________________________________

Läste just en test.

För alla som tror att bra tekniska specifikationer är det viktigaste så är Pentaxen ett fynd, men om du vill ha en kamera där du kan lita på att exponeringen gör sitt jobb (= bättre bilder), så har de fortfarande en bit kvar.

Ta en bild med Pentax, Sony el. Nikon inne i t.ex. en butik, i blandljus eller i motljus så förstår ni vad jag menar. Pentaxen är ljusår före Sony, men har en bit upp till Nikon.

Ja menar Citroen gör ju jättebra bilar på pappret, och nybilstestarna gillar dem också, men fråga dem som ägt dem ett tag....

Nu blir ni säkert jättesura - men det är ok vi lever ju i en demokrati.

Hälsningar

Adam
 
Scandinavian Photo har det för 8495kr:

http://www.scandinavianphoto.se/?503193

De har även en variant med Tamrons 55-200 7595kr, som verkar vara likvärdig med Nikons 55-200 rent optiskt, men som inte har lika tyst autofokus.
http://www.scandinavianphoto.se/?503255

Fotokungen verkar ha det första alternativet för 7990kr.
http://www.fotokungen.com/nikon/

Det finns säkert fler butiker i sthlm som kan vara aktuella, men som boende i Gbg så har jag ju inte sån jättekoll. :)

dannedansk skrev:
nåra kameraställen i stockholm som säljer "dubbelkitet" eller ska jag köpa begg? Vad ligger det på?
 
tänkte köpa där på fotokungen..

Nikon D50 5.790:-
Nikon D50 + 18-55 DX 6.490:-
Nikon D50 + 18-55 / 55-200 7.990:-

vad kan man fotta med dem 2 objektiven? Är dem värda dem pengarna?
 
Att lägga 700 kr extra mot att bara köpa huset för att få med 18-55 är definitivt värt pengarna. Det är ett mycket bra objektiv för de pengarna, och perfekt att starta med. 55-200 har jag aldrig testat, men för bara 1500 kr till är det fortfarande ingen större summa för ett objektiv i den klassen.

Men med de två objektiven täcker man in ett ordentligt brännviddsomfång. Det är nog en bra start, så märker du efter ett tag vad du fotograferar, och då kan du fundera på om du vill ha något ytterligare objektiv. Gillar du att ta porträttbilder och vill ha tillgång till kortare skärpedjup är Nikkor 50mm/1,8 bra, gillar du att ta närbilder kanske det är läge att börja spara pengar till ett ordentligt macroobjektiv, etc.

Objektiven fungerar till Nikons övriga digitala systemkameror som D80, D200, D2-serien, så du kan behålla dem i framtiden också. Fördelen med att köpa i kit är att om du senare bestämmer dig för att sälja objektiven och köpa andra har du inte förlorat mycket pengar alls jämfört med objektiv man köper "löst".
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.