Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min första systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Johnl

Ny medlem
Hej!

Har tänkt skaffa mig min första systemkamera, och kan inte specielt mycket om ämnet. Så skulle vilja ha lite tipps och förslag på vad som är lämpligt för en nybörjare. Tanken är att jag skall lära mig lite om fotografering samt ta lite bilder av vardagsmiljöer, landskap, hemma, mm. Självklart har jag inte för avsikt att spendera så mycket pengar som möjligt, budjeten rör sig någonstans mellan 5000-7000 kr. Och kunskaps nivån hos mig är oroväckande låg i ämnet.

Så, ge mig görna förslag på vad ni skulle välja i mitt läge och varför.

Tack på förhand / John
 
Jag tror nog att alla systemkameror i instegsklassen (dvs det din budget täcker) är helt okej. Det viktigaste är att du gillar din kamera. Gå till en bra fotobutik och kläm på så många varianter du kan. Jämför dem med dyrare modeller. Köp den som känns bäst i dina händer och som har trevligast sökare.

Eller återkom med fler frågor när du har ett par kandidater att välja mellan!
 
http://www.cyberphoto.se/?info.php?article=K-x18200svart

Pentax K-x kit med objektiven DA 18-55 och DA 50-200.

Om du slår till senast 15 januari så har Pentax en "Cash-back"-kampanj så på ovanstående paket för 7290 kr på Cyberphoto får du tillbaka 500 kr (Cash-backen gäller även hos andra återförsäljare).

Du får en mycket kompenten kamera med två objektiv som täcker in brännvidd 18-200 mm, alltså en bra vidvinkel till ett hyfsat tele (c:a 11 x zoomomfång). Denna kamera får mycket bra kritik i tester.

Dessutom så finns det trevliga och användbara funktioner som gör fotograferingen roligare. Du behöver inte sitta med ett bildbehandlingsprogram - producera dina bilder direkt i kameran.

Läs gärna recensioner av denna kamera som är mycket prisvärd för sin klass:

DPreview
Kolla in sidan Conclusion-Pros - den är grym.

Kamera & bild

Gott nytt år!
 
Senast ändrad:
Det är inget fel på Jörgens förslag om Pentax KX, men konkurrenterna (t ex Canon 1000D, Olympus 520 eller Nikon D3000) ligger också runt 7000 kr för motsvarande paket med två zoomobjektiv. Stirra dig inte blind på nån hundralapp hit eller dit utan försök hitta en kamera som du trivs med!
 
=)

Tack för tippsen hittills, skall ta mig till en handlare i veckan för att ta mig en titt på vad som erbjuds.

Dem jag har tittat på på nätet är ungefär dem ErlandH namngav.

Canon 1000D
Nikon D3000

SÅ säg vad ni tycker om dessa 2.
 
Eftersom du idag inte har någon kamera (Min kameraväska) så skulla jag värdesätta den hjälp som Nikon ger till nybörjare med en guide. Nedanstående text kommer från CyberPhoto.

Hjälpfunktion (GUIDE)
I jämförelse med D60 och de andra föregångarna som hade väldigt enkla, intuitiva menyer så tar D3000 priset! En rent ut sagt fantastisk GUIDE-funktion. Du väljer läget GUIDE på programvalsvredet och får tillgång till en guide till att ta en bättre bild, kort och gott. Du får även en förståelse för VAD som händer, vilket gör att man lätt får en högre förståelse för hur fotografering fungerar. Att ta porträtt-bilder med ”suddig bakgrund” finns det en guide för. Istället för att kameran ställer in själv, så guidar kameran dig om vad du ska göra för att uppnå det du vill med bilden. Det gör att man faktiskt lär sig, inte bara får det ”gjort”. Är du osäker om du ska våga dig på en systemkamera så kan vi starkt rekommendera D3000. Dagens kameror är generellt sett lättanvända, men här har man tagit enkelhet ett steg längre.

Som Nikonägare sedan 1977 önskar jag dig också välkommen till den bästa av fotovärldarna, NIKON for ever.
 
@JOLidman

Som tidigare nämnt blir det den första systemkameran. Det låter betryggande med en "Guide", får se hur den känns i handen.

Ingen som har bra tipps på någon bok eller ett magazin för nybörjare ?
 
@JOLidman

Som tidigare nämnt blir det den första systemkameran. Det låter betryggande med en "Guide", får se hur den känns i handen.

Ingen som har bra tipps på någon bok eller ett magazin för nybörjare ?

Tidningen "FOTO" har gett ut två av sina artikelserier i kompendieform, för nån 100-lapp/styck.

"Systemkameraskolan" och "Digitala systemkameraskolan" heter dom, eller nåt åt det hållet.

Skitbilligt, och dessa artiklar ger dej en mkt bra "grundkurs"

Läs dom, och bli oberoende av att kameran 'måste' ha inbyggd "guide".Inte för att Nikons 'kameraguide' är nåt fel med, långtifrån.Men det är ändå så att kunskap skaffar du bäst genom att läsa nåt vettigt i ämnet.


Skulle absolut rekommendera Pentax K-X som en ytterst prisvärd och bra startkamera, som du kan dessutom växa länge i pga dess prestanda och enkla handhavande.Dessutom välbyggd och inte ett dugg plastig!
 
Vi köpte nyligen en Nikon D3000 med en 18-105 glugg på netonnet för 6200kr med väska och minne. Vi är väldigt nöjda och till nybörjare är D3000 outstanding. Guide läget i kameran talar om precis allt för dig och förklarar vilka knappar du skall ändra på för att få önskat resultat, detta är still stor hjälp när man inte har internet till hands när man fottar och inte vet vad som händer :)

Exempel: http://www.youtube.com/watch?v=mdZDEp-ISn8

Lycka till!

Mvh Fredrik
----------------------
Besök gärna vår blogg!
http://www.glawe.se/blogg
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.