Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min första systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

drejjan

Aktiv medlem
Tjenare tjenare alla fotointresserade. Detta blir mitt första inlägg på sidan, nyligen ny medlem =)

Nu är det så att jag tänkt jobba ihop lite pengar till min första systemkamera. Jag har börjat jobba lite inom ämnet filmning och redigering och vart ute på ett par jobb hos olika företag med en enkel mini-dv kamera, och nu har jag förstått att en systemkamera är i behov. Men jag tycker också om att fota i ren allmänhet, då jag spenderar så mycket tid som möjligt i fjällen under vintersäsongen vore en systemkamera inte helt fel (filmar även en del där), och har alltid varit intresserad av foto och film. Går även grafisk inriktning på ett Itgymnasium där vi börjat använda systemkameror (Pentax K100D) och fota lite, och nu i höst skall vi även börja filma lite.

Med andra ord kommer jag använda kameran till:
Naturbilder, även macrobilder
Sportbilder
Jobbbilder/Hemsidebilder (till olika företag, t.ex. till deras hemsida)
Vanliga bilder, släktträffar,flickvännen osv.


Som ni märker kommer jag använda kameran till nästan allting. Därför har jag förstått att ett ganska stort lager av objektiv kommer behövas. I nuläget känns det som om ett vanligt 18-55 mm är ganska onödigt, vill hellre lägga pengarna på ett typ 10-2 eller 300 mm (kan inte storlekerna), men det kanske är bra och ha med ett vanligt kitobjektiv också, det blir inte så klumpigt?

Sedan skulle jag mer än gärna vilja ha att vidvinkelobjektiv, antar att vidvinkelzoom är det jag är ute efter? Skall ju använda det till bl.a. snowboardbilder/skidbilder men även vanliga bilder där jag kan behöva zooma.

Här är en bild jag tog i skolan med ett vidvinkelobjektiv med en Pentax K100D

http://data.fuskbugg.se/skalma n01/IMGP9582.JPG

Kommer även behöva köpa ett macro objektiv också. Vänta, jag kan lista upp i vilken ordning jag helst lägger pengarna.


Systemkamera+tillbehör (minneskort,väska, etc, stativ har jag redan, dock 200krs Hama från mediamarkt!)
Kitobjektiv alt. något 10-100 mm (om detta finns?känns bättre än 18-55mm)
Vidvinkelobjektiv
Långzoom (typ 10till50-200/300 mm)
Macroobjektiv (det jag funderar minst på, dock är dessa bilder fräcka(= )

Kameror jag funderat hittills på är:
Nikon D60
Canon EOS 1000D

Sen vet jag ej om det finns kameror i samma klass, men länka gärna isåfall.


Det är nu problemet kommer. Pengar.. Jag kommer inte ha hur mycket pengar som helst att lägga ut för det här. Ribban kommer väl läggas runt 6-7000, helst lite mindre. Det känns som om det lutar åt något begagnat? Tyvärr är jag den som gärna vill ha nytt, men krävs det en begagnad kamera så går det också bra.

Har kollat lite på Canon EOS 1000D och Nikon D60 , kan någon säga fördelar/nackdelar och jämföra den med Pentax K100D, vilken är bäst/sämst? Det är den enda systemkamera jag tidigare vart i kontakt med...

Tack på förhand, hoppas någon har lite tid att döda!
 
Nu är jag ingen tokerfaren fotograf och du kommer säkert få fler och bättre svar. Dock har jag haft min systemkamera ett tag nu och fotograferar ungefär det du beskriver att du vill fota.

Jag tror du ändå ska överväga att ta med kitobjektivet som följer med kameran för några extra hundralappar. Det är ju i allmänhet inte fantastiska objektiv, men klart hyggliga för den lilla extrakostnad de brukar innebära. Dessutom lätta och smidiga.

Alla stora kameramärken har ju bra instegsmodeller. Åk och titta och känn på kamerorna du är intresserad av. Titta även på tillverkarens övriga utbud i form av objektiv, blixtar osv. Försök att inte stirra dig blind på specifikationer. Stirrar man för mkt så vill man till slut bara ha värre och värre prylar och man bara MÅSTE ha 2000-punkters autofokus, fullformatssensor och 14 proffsobjektiv.

Om du har fotograferat med Pentax och tycker den är bra är det kanske inte så dumt att kolla på Pentax integsmodell.

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=K-M18200 Bra pris på det kitet iaf. Inbyggd bildstabilisering dessutom. Har personligen ingen koll på Pentax bör tilläggas.

Nikon D60 med 18-105 säljs på Cyberphoto för 6300. Verkar dock inte finnas i lager någonstans enligt prisjakt så den kanske sålt slut. D60 har ju inte autofokus i huset heller så objektivutbudet blir ju lite mindre.

Sony och Olympus har jag heller ingen större koll på, men det verkar finnas flera intressanta modeller och båda har inbyggd bildstabilisering.

Mina två favoriter (bara för att jag har mest koll på dessa), om jag satt med din budget, hade varit en Canon 450D. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=269990 eller en begagnad Nikon D80 el t.o.m. D90. (Det var visst tre...). 450D får du ny inom din budget och Nikons D80/90 borde kunna funka också och det är väldigt mkt kamera för pengarna. Fördelen med Canon och Nikons system är att det brukar finnas massor av begagnat att tillgå. Lås dock inte fast dig på Canon/Nikon.
 
Senast ändrad:
När du ska välja kamerahus tycker jag att du ska tänka på följande:
1. Kameran ska passa din hand dvs vara bekväm att hålla i
2. Förstår du menyerna och verkar de lätta att hitta i
3. Störst system har Canon/Nikon även när det gäller utbudet på begaggnat
4 Har du andra fotointresserade i nära bekantskaps krets. vad har dom för system och kan de tänkas låna ut grejer om du behöver. Då kan det vara bra att köra med samma
5. Några kamera tillverkare har bildstabilisering i kamerahuset (ej Canon/Nikon) vilket kan vara en fördel eftersom du då inte behöver köpa objektiv med detta.

Det är mkt små skillnader i bildkvalité i instegssegmentet mellan alla olika kameramärken.

När det gäller objektiv så täcker man in det mesta med 3 objektiv.
Normalzoom ca 17-55 eller 17-85
Vidvinkelzoom ca 10-20
Telezoom ca 55-200(250)

Så kitobjektivet är en normalzoom, det är lite varierande kvalité på de somingår i de billigaste paketen och jag föreslår att du kanske tar ett i ungefär samma omfång men med högre ljusstyrka f/2,8. Det lönar sig snabbt om man vill fotografera inomhus/kvällsljus utan blixt.
VR/IS/OS/VC dvs bildstabilisering vilket kan vara bra framför allt på telezoom så det är absolut värt ett par tusenlappar om man inte har det inbyggt i kamerahuset.

Du ska inte vara rädd för 3:e parts tillverkare av objektiv som Sigma/Tokina/Tamron de är ofta lika bra som originalen. emn det finns toppar och floppar så har du hittat nåt så återkom med mer specifik fråga (eller sök bland recensioner och tidigare inlägg).

Förslag på objektiv:
Tamron AF SP 17-50/2,8 XR Di-II LD Aspherical (IF) ca 4300:-
Tamron AF SP 10-24/3,5-4,5 Di II LD IF ca 4800:-
Sigma 50-200/4-5,6 DC OS HSM - ca 3000:-

Nu valde jag såna som var "billiga" och har medvetet inte tagit med Canon/Nikon objektiv. Ibland kan dessa vara bättre och billigare än 3:e parts men då behöver man veta vilket märke det är på kameran.

Sen finns det superzoomar typ 18-200 dessa är optisktsämre och inte lika ljusstarka och ger därför inte lika bra bilder. Men kan vara ett prisvärt alternativ om man inte är så jättenoga med bildkvalitén dvs de kan duga till webpublicering semesterbilder i familje album etc. Men kanske inte är nåt om tänkt sig sälja bilder.

Av de kameror som du listar skulle jag tro att Nikon D60 är ett bättre köp än Canon EOS 1000 (även om jag är Canotist) men du kanske kan hitta en Canon 450D till bra pris.
 
Det kan vara en tanke att inte handla allt på en gång.
En instegskamera med kitobjektiv är en bra början.
Kitobjektivet duger rätt bra till att börja med och kostar inte många hundralappar när du köper det med kameran.

Om du nöjer dig med det först så har du lite tid att vänja dig vid kameran och kommer ganska snart att märka vad du behöver komplettera med.

Har du en begränsad budget så är det ju lite tråkigt att införskaffa en massa dyr optik som bara ligger och skräpar hemma för att du inte orkar släpa med det.

Som det har skrivits i tidigare svar så är det svårt att köpa en dålig kamera idag och saknas den optik du vill ha i tillverkarens sortiment så finns det garanterat hos någon tredjepartstillverkare.
 
Av någon anledning så tycker jag att man får mera för pengarna när man köper Pentax. Att ha stabilisator i huset är smidigt och man får stabilisator på all optik. Sen är utbudet av begagnat optik rätt hyfsat med bra prisnivå om du inte väljer Autofocus optik. Ett fast 50mm 1,4 med stabilisator kan du inte få på varken Nikon eller Canon....

Själv har jag börjat fota igen men på äldre Pentax utrustning som har skruv fattning M42 (Spotmatic som tillverkades under 1960-1970 talet).
 
det kan vara svårt att uppfylla dina krav med din budget då bara en vid vinkel zoom kostar från ca 4500 utan vill du ha nytt så får du höja priset lite grann själv så kör jag nikon så naturligtvis så tycker jag att en D60 kan vara bra att börja med och dp kan ett sånt här paket vara lämpligt http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=272840 alternatv tycker jag att sony kan vara ok då får du inbyggd bildstablisering
tex ett sånt här paket http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=284101
något obektiv som går mellan 10-200 finns inte du kan hitta 18-200 tex
fast nikons kostar då ca 6500 lika mycket som hela budgeten alternaivt sigmas ca 6000 bägge har då bildstablisering som jag tycker man ska satsa på utan satsa på tex nikon paketet så täcker du upp nästan hela omfånget och får vr i dom tils du vill ha riktigt bra objektiv alternativt sony A300
 
du har fått mycket bra tips på olika modeller.

men du skrev att du ska fota snowbord bland annat, vilket säger sig själv att då kommer det ju vara olika väder förhållande. vet inte hur instegs modelerna står sig i kyla och snö en hel dag (då jag personligen åker till varmare bredgrader :-D), men låter som om huset bör vara vädertätat. Så det klara av kyla, fukt, och väder om slag, typ snö blåst, snöfall. inte så kul att stå med en kamera när polaren ska göra ett fränt hopp så lägger kameran av just då.

det vill säga bättre tätningar runt luckor, knappar, än vad instegs modellerna har.

och om du vill hålla dig under 7000 och vill ha nytt så finns ju pentax k200d efterföljarn till k100, fast k200 har fått vädertätning och lite andra uppdateringar.

men ju bättre tätning du ska ha, desto mer kommer kamerahuset och objektiv att kosta. och då är det inte längre insteg modeller utan mer proffs och entusiast modeller vi pratar.
 
Senast ändrad:
För att vara helt rakt på sak räcker din budget till ett bra objektiv (utan kamera). Det måste bli begagnat om du ska ha något bättre än instegsmodell med kitobjektiv.

Hellre en begagnad d70 än en liten d60. Även om det är en äldre modell skulle jag föredra en d70 (eller d50) för att den har ett rejält hus. Skulle kunna tänka mig något liknande detta om jag hade din budget:
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=105708
Då har du utrymme att köpa till en blixt eller ett till objektiv.

(Anledningen till att jag bara nämner Nikonkameror är att jag är dåligt insatt i de anda märkena, inte för att jag tror att de övriga är sämre. De andra har likvärdiga alternativ men det får någon annan svara på.)

Förslag till objektiv att spara till på längre sikt:
Sigma 10-20 (eller 12-24 om du tror att du kommer pålåta FF senare)
Sigma 18-50 2.8 (bra normalzoom utan att vara superdyr)
Plus något makro med längre brännvidd som du även kan använda som kort tele.
 
För att vara helt rakt på sak räcker din budget till ett bra objektiv (utan kamera). Det måste bli begagnat om du ska ha något bättre än instegsmodell med kitobjektiv.

Hellre en begagnad d70 än en liten d60. Även om det är en äldre modell skulle jag föredra en d70 (eller d50) för att den har ett rejält hus. Skulle kunna tänka mig något liknande detta om jag hade din budget:
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=105708
Då har du utrymme att köpa till en blixt eller ett till objektiv.

(Anledningen till att jag bara nämner Nikonkameror är att jag är dåligt insatt i de anda märkena, inte för att jag tror att de övriga är sämre. De andra har likvärdiga alternativ men det får någon annan svara på.)

Förslag till objektiv att spara till på längre sikt:
Sigma 10-20 (eller 12-24 om du tror att du kommer pålåta FF senare)
Sigma 18-50 2.8 (bra normalzoom utan att vara superdyr)
Plus något makro med längre brännvidd som du även kan använda som kort tele.

Jag håller med.

Det viktigaste är inte kameramodellen, men hela systemet. Canon och Nikon är störst, men de har inte bildstabilisering i kamerorna. Jag ser det dock inte som en jätteförlust.

Nikon har troligen bäst blixt-system och AF, medan Canon har bättre utbud bland långa tele.

Objektiv jag kan rekommendera är Sigma 10-20, Nikon 35 1.8 och Tamron 90 2.8. Nikon 70-300 VR och 16-85 är nog det kit jag skulle köpa, men det dubblar din budget. Tyvärr är det ofta så att bra objektiv går på en hel del. Men det är bättre att satsa på bra glas, du kommer ha nytta av det i framtiden.

Jag gillar snabba objektiv, Tamron 17-50/2.8 är bra för priset. Nikon 70-200 VR är dock den glugg jag använder 90% av tiden nu.
 
Okej... Har läst igenom alla inlägg hittills, och det vart en del. Skall försöka sammanställa allt sen. Dock vill jag meddela detta först.

Jag var hos en kompis vars syster hade en Nikon D40x med tillhörande kitobjektiv (om jag inte fattade fel, antar dock det, de flesta brukar bestå av ett 18-55 mm) samt Sigma 70-300 mm (om jag inte heller där minns fel). Jämför jag med Pentax K100D som jag använt lite mer än denna tycker jag Pentax var mycket skönare. Vad jag förstod är D40x exakt likadan på utsidan som D60. Därför kan jag nu säga att jag troligtvis inte kommer köpa en D60. Den kändes allt för liten, knapparna vart inte desamma som på K100D, siffrorna i sökaren (där man ser hur det ligger till med bländare/slutare, det skall stå på noll... vet ej namnet, om det finns ett dvs?) var inte desamma och i Pentaxen gillar jag verkligen hur den är uppbyggd.

De kameror jag kollat på nu är:
Nikon 10D (
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=104208 eller http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=105391 )
Nikon D60
Nikon D70
Canon EOS 400D ( http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=104432 )
Pentax K100D
hmm, kommer ej på fler.


Troligtvis kommer jag nog lägga pengarna på ett hus + medföljande kitobjektiv + väska + stort minneskort + UV filter + möjligt batterigrepp om kameran är liten (något jag glömt?) . Därefter kommer jag troligtvis lägga pengarna på 12-20 mm och därefter 70-2/300 mm. Något sådant.


EDIT: Denna såg också ganska trevlig ut:
Sony DSLR-A300

http://www.cyberphoto.se/?info.php?article=A3001870 (dock ej någon "bra köp" eller "toppklass" stämpel på cyberphoto =(
 
Okej... Har läst igenom alla inlägg hittills, och det vart en del. Skall försöka sammanställa allt sen. Dock vill jag meddela detta först.

Jag var hos en kompis vars syster hade en Nikon D40x med tillhörande kitobjektiv (om jag inte fattade fel, antar dock det, de flesta brukar bestå av ett 18-55 mm) samt Sigma 70-300 mm (om jag inte heller där minns fel). Jämför jag med Pentax K100D som jag använt lite mer än denna tycker jag Pentax var mycket skönare. Vad jag förstod är D40x exakt likadan på utsidan som D60. Därför kan jag nu säga att jag troligtvis inte kommer köpa en D60. Den kändes allt för liten, knapparna vart inte desamma som på K100D, siffrorna i sökaren (där man ser hur det ligger till med bländare/slutare, det skall stå på noll... vet ej namnet, om det finns ett dvs?) var inte desamma och i Pentaxen gillar jag verkligen hur den är uppbyggd.
De kameror jag kollat på nu är:
Nikon 10D (
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=104208 eller http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=105391 )
Nikon D60
Nikon D70
Canon EOS 400D ( http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=104432 )
Pentax K100D
hmm, kommer ej på fler.


Troligtvis kommer jag nog lägga pengarna på ett hus + medföljande kitobjektiv + väska + stort minneskort + UV filter + möjligt batterigrepp om kameran är liten (något jag glömt?) . Därefter kommer jag troligtvis lägga pengarna på 12-20 mm och därefter 70-2/300 mm. Något sådant.


EDIT: Denna såg också ganska trevlig ut:
Sony DSLR-A300

http://www.cyberphoto.se/?info.php?article=A3001870 (dock ej någon "bra köp" eller "toppklass" stämpel på cyberphoto =(


Jag tror att 400d är betydligt bättre än 10d när det gäller canon. Dåligt insatt i deras modeller men en hel del verkar tycka att 10d är långsam. Både långsam och otillförlitlig autofokus och långsamt handhavande i övrigt (seg vid bildvisning, uppstart) är vad jag läst av recensenterna här på FS. Den modellen är ju lite äldre än övriga.

Håller med om att Sonyn såg trevlig ut. Den verkar prisvärd. Ser lite plastig ut men den kanske ger ett gediget intryck i verkligheten.

Tycker inte heller om de små husen D40 och D60. Mycket viktigt att kameran känns bra i handen och att reglagen sitter bekvämt och intuitivt. Nikons större hus är mycket bra för mig personligen. Känner mig helt vilsen med en Canon eller annan men det är antagligen det omvända för många som är vana vid något annat märke.

Strunta i batterigrepp och köp ett hus som känns rätt utan det. En del gillar batterigrepp även på stora hus men det finns viktigare saker att lägga pengarna på i början om budgeten är tight.
UV-filter kan man också strunta i. Om man inte är i väldigt kladdiga, skvättiga miljöer skyddar motljusskyddet frontlinsen lika bra. UV-skydd ger i vissa ljusförhållanden sämre bildkvalitet medan motljusskydd ibland ger bättre bilder. Billiga objektiv är inte värda att skydda med en dyr glasbit. Dyra objektiv är värda att få behålla den kvalitet de har utan försämrande glasskiva mellan sig och motivet.

Lägg hellre de pengarna på en extern blixt som ger helt nya möjligheter eller kanske spara som grundplåt till nästa objektiv...
 
Okej... Har läst igenom alla inlägg hittills, och det vart en del. Skall försöka sammanställa allt sen. Dock vill jag meddela detta först.

Jag var hos en kompis vars syster hade en Nikon D40x med tillhörande kitobjektiv (om jag inte fattade fel, antar dock det, de flesta brukar bestå av ett 18-55 mm) samt Sigma 70-300 mm (om jag inte heller där minns fel). Jämför jag med Pentax K100D som jag använt lite mer än denna tycker jag Pentax var mycket skönare. Vad jag förstod är D40x exakt likadan på utsidan som D60. Därför kan jag nu säga att jag troligtvis inte kommer köpa en D60. Den kändes allt för liten, knapparna vart inte desamma som på K100D, siffrorna i sökaren (där man ser hur det ligger till med bländare/slutare, det skall stå på noll... vet ej namnet, om det finns ett dvs?) var inte desamma och i Pentaxen gillar jag verkligen hur den är uppbyggd.

De kameror jag kollat på nu är:
Nikon 10D (
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=104208 eller http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=105391 )
Nikon D60
Nikon D70
Canon EOS 400D ( http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=104432 )
Pentax K100D
hmm, kommer ej på fler.


Troligtvis kommer jag nog lägga pengarna på ett hus + medföljande kitobjektiv + väska + stort minneskort + UV filter + möjligt batterigrepp om kameran är liten (något jag glömt?) . Därefter kommer jag troligtvis lägga pengarna på 12-20 mm och därefter 70-2/300 mm. Något sådant.


EDIT: Denna såg också ganska trevlig ut:
Sony DSLR-A300

http://www.cyberphoto.se/?info.php?article=A3001870 (dock ej någon "bra köp" eller "toppklass" stämpel på cyberphoto =(
Jag tror du är inne på rätt spår om du köper ett hus du trivs med, inkl. medföljande kitobjektiv. Se bara till att du har haft huset i händerna och att det känns bra att hålla i.

Den första systemkameran är ju nåt du ska ha att börja experimentera med och växa med. Planera inte i detalj vilka köp som ska komma härnäst, du kommer kunna ta bättre ställning till det efter ett tags fotograferande, jag lovar.

När man ska köpa en ny kamera är man ofta orolig att man ska välja fel och bli besviken. Den risken är väldigt liten menar jag. Alla tillverkare gör bra grejer och som nybliven systemkameraägare handlar det mesta om att du ska lära dig hantera din kamera. Blir bilden kass beror det på att du är just nybörjare och inte lärt dig hantera kameran, inte på att kameran är dålig.
 
jag skulle inte rekommendera att köpa en 6 år gammal kamera som canon 10D är tekniken har gått så mycket framåt.Om du tycker att D40 känns för liten så kan du även titta på tex en beg D80 eller möjligtvis en canon 30D, 40D om du kan så åk till en affär som säljer det mesta om känn hur dom känns sony har en en ganska bra storlek på sina kamerar och känns ganska bekväma och bry dig inte om att A300 inte är toppklassad hos cyber det är en mycket bra kamera och det finns inga dåliga kameror idag utan alla ger ett mycket bra resultat om användaren kan använda dom. Titta istället på vad som känns bra i handen och vilka tillbehör som passar dig.om du har nåhom media markt affär i närheten så åk dit brukar ha det nesta hemma så man kan känna.
 
Satsa du på en Pentax!
Jag köpte en Pentax KM till min fru med kitobjektivet !8-55 och jag blev grymt imponerad av vad kameran kan presera i bildkvalitet. Hon är supernöjd och kan inte tänka sig bättre. Jag själv som kör Nikon D200 fick mig en tankeställare faktiskt! Sedan är kameran lättskött också med antiskak i huset och sensorrengöring.
 
Pentax K10D såg också den ut som en tapper krigare i mitt val av kamera:)

http://www.blocket.se/vi/21312509.htm

Där har vi ett ganska bra och prispressat paket (vad jag den okunniga anser), saxat ur annonsen:


"Enda ägaren, komplett med instruktionsbok,
cd-skivor, laddare, kabel 2 GB minne mm.

Kamerahus. K10 D, originalkartong.
Zoom. SMC 16-45mm F4 ED AL med UV-filter och originalkartong.
Zoom. SMC Pentax-F 1:4-5,6 35-80 mm.
Zoom. SMC Pentax-F 1:4,7-5,6 80-200 mm.
Blixt. Soligor DG-420Z.
Stativ, Manfrotto.

Mycket fint skick.

Väska, som hunden har tuggat av en rem på, ett extra filter och lite annat smått och gott."

Där har vi ju både ett hyfsat vidvinkel (16-45mm, hade dock helst velat ha ännu mindre, nästan 10 eller 12-X mm)
ett 35-80mm som man kan använda lite mer alldagligt som ett medföljade kitobjektiv
samt ett långzoom 80-200mm.

även blixt följer med och stativ, vilket jag iofs ej behöver, men det är väl säkert bättre än mitt nuvarande stativ så det behövs nog säkert ändå!:p

Väska kan jag gärna köpa ny... även kanske större minneskort, då jag troligtvis kommer börja fota i RAW med en gång. (ibland även RAW+JPEG).

Dock kommer vi ju till pengaproblemet. Annonsen ligger ute på 7500 kr, sänkt från 8500 kr. Det är ju som sagt lite för mycket pengar egentligen, då jag i dagsläget har ~800 kr :S :p Dessa skall ju självklart jobbas in under kommande veckor, men frågan är hur länge han kommer hålla annonsen uppe. Om ni tycker det verkar något att ha kan jag ju kontakta honom och se ifall han kan tänkas hålla kvar kameran hemma i några veckor fram tills att jag har pengarna. Jag kan ju även fråga om han kan banta paketet ifall ni tycker att det är något jag ej behöver från det han angav... Kanske även en sista prutning på 500 kr ner till 7000 kr om jag lovar att köpa kameran.. Ge tips och tankar!
 
Kamerahus. K10 D, originalkartong.
Zoom. SMC 16-45mm F4 ED AL med UV-filter och originalkartong.
Zoom. SMC Pentax-F 1:4-5,6 35-80 mm.
Zoom. SMC Pentax-F 1:4,7-5,6 80-200 mm.
(...) Annonsen ligger ute på 7500 kr, sänkt från 8500 kr.
Det låter inte speciellt billigt. Den "nya" modellen K20 kan du köpa i butik för lite över 6000 kr, normalzoomen för runt 4000 kr. De andra båda objektiven är från ett gammalt analogt kamerapaket och har mycket litet värde -- du kan förmodligen hitta dem för ett par hundralappar på vilken loppis som helst.
 

Där fick jag mig en tankeställare... Tog och läste den här:
http://www.bildochljud.se/index.php?cat=50611&kategori=&testid=3892

350an verkade riktigt intressant. Det enda som jag reagerade på vart det dåliga antalet bilder vid frekvenstagning, bara 2,5 bps! Och jag som vill använda kameran vid skid- och snowboardåkning!

Och det andra jag reagerade på var det plastiga huset. Det lät som om dom sparat in på husmaterialet lite, mest plast, någon hårdgummi någonstans. Dock skrev någon av läsarna att man inte tänkte på det efter ett tag. De som kommenterat testet verkade positivt överraskade över kamerans presteringsförmåga. Att den inte kan ta många bilder per sekund och att den är lite plastig kan man nog komma över.. Det känns ändå som en mycket bra förstakamera. Dock går den lös på 520 GBP = 6 666,67 SEK + frakt, men då fick jag ändå med ett 18-70mm + 75-300mm. Där fattas bara 12-20 mm, sen har jag allt =) Fan, kom just på att väska o minneskort osv skall med. Ja vi får se, jag fortsätter leta :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.