Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min första systemkamera. Vill ha autofokus.

Produkter
(logga in för att koppla)

Minifotarn

Aktiv medlem
Hejsan! Jag upptäckte den här sidan här om dagen då jag ska köpa ny kamera snart och behöver hjälp.

Jag ska då köpa min första systemkamera inför sommaren. Då har jag en del frågor till er proffs här på FS.

Vilken är mest nybörjarvänlig? (Jag är 14 år).
Kan det bli komplicerat utan Autofokus?
Kan man fota med kameran direkt när man köpt den, eller behöver man köpa till en lins i början för att kunna fota?

Hejsan! Jag upptäckte den här sidan här om dagen då jag ska köpa ny kamera snart och behöver hjälp.

Jag ska då köpa min första systemkamera inför sommaren. Då har jag en del frågor till er proffs här på FS.

Kan man fota med kameran direkt när man köpt den, eller behöver man köpa till en lins i början för att kunna fota?

Hej, vad kul att du också ska börja fota!
Nu kanske inte jag är ett "FS-proffs" men ska försöka svara på dina frågor ändå :)

•Autofokus är väldigt bra när man just har börjat att fota (försök gärna vänja dig vid manuell fokus dock)
•Det enda du behöver för att börja fota är kameran och ett objektiv!
•Själv valde jag "Canon Eos 400d" det är en väldigt bra instegs kamera med jätte lätta menyer, väldigt populär kamera också. Annars finns ju såklart (om man gillar Nikon mer) Nikon D40/D60 som också är bra instegs kameror, mitt tips är att du åker ner till tex. Mediamarkt och klämmer lite på kamerorna och sen vilken som känns bäst i handen.

MVH Martin

1. Alla de tillverkare som säljer kameror i klassen 4-5000- (Canon, Nikon, Olympus, Petax och Sony) är nybörjarvänliga, det behöver du inte bekymra dig för. De kan ställas in så att du bara behöver sikta och trycka för att få tekniskt bra bilder.
2. Alla har autofokus, som i och för sig går att stänga av, om du vill.Kanske har du hört talas om att Nikon D40 och D60 inte får autofokus med gamla objektiv, men det behöver du inte bekymra dig om, i alla fall inte genast.
3. Alla kameror kan köpas med ett s.k. kitobjektiv, vilket oftast är ett zoomobjektiv med brännvidd från ca 18mm till ca 55mm. Ett mycket gott råd är att köpa kameran med ett sådant, så du kan använda kameran genast.

Per

Hej, vad kul att du också ska börja fota!
Nu kanske inte jag är ett "FS-proffs" men ska försöka svara på dina frågor ändå :)

•Autofokus är väldigt bra när man just har börjat att fota (försök gärna vänja dig vid manuell fokus dock)
•Det enda du behöver för att börja fota är kameran och ett objektiv!
•Själv valde jag "Canon Eos 400d" det är en väldigt bra instegs kamera med jätte lätta menyer, väldigt populär kamera också. Annars finns ju såklart (om man gillar Nikon mer) Nikon D40/D60 som också är bra instegs kameror, mitt tips är att du åker ner till tex. Mediamarkt och klämmer lite på kamerorna och sen vilken som känns bäst i handen.

MVH Martin

Härligt att få svar så pass snabbt!
Tack för ett mycket detaljerat och noga svar.

1. Alla de tillverkare som säljer kameror i klassen 4-5000- (Canon, Nikon, Olympus, Petax och Sony) är nybörjarvänliga, det behöver du inte bekymra dig för. De kan ställas in så att du bara behöver sikta och trycka för att få tekniskt bra bilder.
2. Alla har autofokus, som i och för sig går att stänga av, om du vill.Kanske har du hört talas om att Nikon D40 och D60 inte får autofokus med gamla objektiv, men det behöver du inte bekymra dig om, i alla fall inte genast.
3. Alla kameror kan köpas med ett s.k. kitobjektiv, vilket oftast är ett zoomobjektiv med brännvidd från ca 18mm till ca 55mm. Ett mycket gott råd är att köpa kameran med ett sådant, så du kan använda kameran genast.

Per

Tackar.
Så om jag köper "Nikon D60 + 18-55mm objektiv ", Så betyder det att jag kan börja fota direkt?

Det går alldeles utmärkt att börja fota direkt :). Är bara om du skulle köpa endast ett kamerahus som du måste köpa till objektiv vid sidan om. Lycka till!

Ett litet inhopp bara, du måste ha ett minneskort för att kunna spara bilder också!

Men bara fota rent av går ju bra utan!
Men då har du inga bilder att titta på sen..

Fortsättning

Hej!

Man kan ju också fundera på vad man kan tänkas vilja fortsätta med i framtiden, ex, canon eller nikon eller nu va det må vara. Köper man objektiv till sitt hus kan det ju va kul om de går att använda när man vill gå vidare med ett mer avancerat hus.

Så jag skulle fundera på vilken tillverkares objektiv som lockar mest.
Men vad du än väljer så har ju alla tillverkare fina prylar att gå vidare med. En tanke bara.

mvh Magnus

Så jag skulle fundera på vilken tillverkares objektiv som lockar mest.Men vad du än väljer så har ju alla tillverkare fina prylar att gå vidare med.

Precis så Alla tillverkare på den här marknaden (relativt billiga systemkameor) har ett utbud av både hus och optik som räcker länge att växa i.

Vikitigare är nog att kolla vad kompisar och släktingar använder! Är man ung, ska man se till att utnyttja möjligheten att låna utrustning.

Per.

D80 är väl borta ur sortimentet nu och helt ersatt av D90? Dessutom gick ju nypriserna upp en del på just D80 innan de togs bort, kanske därför begagnatmarknaden hakade på den trenden? :D

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto