Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min första systemkamera - hjälp, tack!

Produkter
(logga in för att koppla)

lindaad

Avslutat medlemskap
Hej,

Nu är det min tur att bli proffsfotograf. Därför har jag nu tänkt mig för att köpa min första systemkamera, och eftersom jag inte har någon vidare koll på systemkameror hade jag hoppats på att få hjälp av er.

Jag har kollat upp 4 modeller, två från Canon och två från Nikon, som jag är lite smått sugen på. För mig är det en stor fördel att kameran kan spela in video i Full HD.

Canon EOS 550D
ISO: 100-6400
Upplösning: 18 megapixlar
Pris: 5 990 kronor

Canon EOS 600D
ISO: 100 - 12800
Upplösning: 18 megapixlar
Pris: 7 490 kronor

Nikon D3100
ISO: 100 - 3200
Upplösning: 14 megapixlar
Pris: 4 999 kronor

Nikon D5100
ISO: 10 - 6400
Upplösning: 16 megapixlar
Pris: 6 790 kronor

Jag har fått för mig att ju högre ISO-tal en kamera har, ju bättre bilder blir det. Därför känns Canon EOS 600D som ett givet köp för mig just nu. Dock har jag kunnat se dyrare kameror än EOS 600D, som har lägre ISO-tal.

Vilken typ av kamera föredrar ni för bra kvalité, bra bilder och video?

Tack så mycket för er tid!

Bara för att den har ett högt ISO värde betyder inte att den ger bra bilder på dessa ISO.

Men om du vill ha bra filmmöjligheter så skulle jag välja Canon 600D. Alternativet D5100 är bra, men jag tycker att den är för bantad jämfört med Nikons mellan segment D90 och uppåt. Att man inte kan välja objektiv utan motor, att det är en mindre sökare, inte kan trådlöst kan styra blixtar etc.

Om du inte hade sagt det med filmning så hade jag tyckte du skulle köpa en D90, men nu får det bli 600D (fast har du möjlighet så välj 60D)

Bara för att den har ett högt ISO värde betyder inte att den ger bra bilder på dessa ISO.

Men om du vill ha bra filmmöjligheter så skulle jag välja Canon 600D. Alternativet D5100 är bra, men jag tycker att den är för bantad jämfört med Nikons mellan segment D90 och uppåt. Att man inte kan välja objektiv utan motor, att det är en mindre sökare, inte kan trådlöst kan styra blixtar etc.

Om du inte hade sagt det med filmning så hade jag tyckte du skulle köpa en D90, men nu får det bli 600D (fast har du möjlighet så välj 60D)

Tack för ditt svar, Peter!

Varför är Nikon D90 att rekommendera över Canon 600D, då Canons kamera har bättre specifikationer?

Att filma är inte det viktigaste för mig, men visst är det en för del att kunna spela in schyssta videoklipp. Jag kommer använda kameran främst för fotografering, därför vill jag ha så bra bilder som möjligt när jag framkallar dem.

Titta lite extra hur det är praktiskt att filma med en systemkamera. Visst är det möjligt men det finns en del begränsningar och kan vara lite olika bökigt beroende på modell. Du kan t.ex. inte filma så länge. Det kan vara lite svårt med skärpan och exponeringen. Mer eller mindre den allra enklaste videokameran kommer att vara mer användbar. Så lägg inte för stor tyngd på detta argumentet.

Canon v.s. Nikon.
Spelar ingen roll vilken kamera du väljer. Det finns knappt några dåliga kameror. Kläm och känn på kameran. Sitter reglagen naturligt? Känns det riktigt när du vrider på reglagen. Vrider du åt höger på en Canon så skall du vrida vänster på Nikon för att få samma effekt. Är det aktuellt att låna prylar av nära anhörig, då kan det vara ett skäl till att välja ett visst fabrikat.

Hur stort är ditt intresse? Vill du växa i utrustningen? Välj då den dyrare av kamrorna (oavsett fabrikatet). Tänk på att objektivet har större betydelse än vilket av dessa husen du väljer.

Lycka Till

Titta lite extra hur det är praktiskt att filma med en systemkamera. Visst är det möjligt men det finns en del begränsningar och kan vara lite olika bökigt beroende på modell. Du kan t.ex. inte filma så länge. Det kan vara lite svårt med skärpan och exponeringen. Mer eller mindre den allra enklaste videokameran kommer att vara mer användbar. Så lägg inte för stor tyngd på detta argumentet.

Canon v.s. Nikon.
Spelar ingen roll vilken kamera du väljer. Det finns knappt några dåliga kameror. Kläm och känn på kameran. Sitter reglagen naturligt? Känns det riktigt när du vrider på reglagen. Vrider du åt höger på en Canon så skall du vrida vänster på Nikon för att få samma effekt. Är det aktuellt att låna prylar av nära anhörig, då kan det vara ett skäl till att välja ett visst fabrikat.

Hur stort är ditt intresse? Vill du växa i utrustningen? Välj då den dyrare av kamrorna (oavsett fabrikatet). Tänk på att objektivet har större betydelse än vilket av dessa husen du väljer.

Lycka Till

Tack för ditt svar, Michael!

Eftersom jag är ny när det gäller fotografering, så kommer jag till en början utforska mitt intresse. Visst vill jag växa i utrustning i framtiden, men först och främst är att lära känna intresset och fotografering. Jag hade tänkt att fotografera bilder vid speciella högtider, t.ex. födelsedagar, julafton etc. Eftersom dessa högtider sker oftast inomhus vill jag helst att kameran klarar av att ta schyssta bilder inomhus och i mörk miljö.

Jag kommer till en början att använda det medföljande objektivet. Jag har läst att bilder kan bli bättre med bättre objektiv. Hur ligger det till med den saken egentligen? Och, ISO-värdet hur viktigt är det när det gäller att få fram bra bilder?

Personligen så gillar jag bättre greppet i Nikon (D90) jämfört med Canon 550-600. Sedan så är det ett bättre pris på D90 än 600D. Canon är dock modernare med nya sensor, men jag tror faktiskt inte du ser det på bilderna. Men kläm, håll, titta i sökare mm

Körde med en D3000 i ett år och bestämde mig för att uppgradera.
Jag tvekade mellan D5100 och D90...åkte till Media Mark och kände på båda,blev D90.
Men tror 5100 är bättre om man är helt nybörjare....den har väl inbyggd hjälp om jag inte har helt fel.

Personligen så gillar jag bättre greppet i Nikon (D90) jämfört med Canon 550-600. Sedan så är det ett bättre pris på D90 än 600D. Canon är dock modernare med nya sensor, men jag tror faktiskt inte du ser det på bilderna. Men kläm, håll, titta i sökare mm

Tack för dina tips, Peter!

Du får jättegärna förklara mer med vad du menar att titta i sökare m.m, som sagt jag kan lika mycket som en katt kan när det gäller kameror. :)

Jag vill inte bli lurad när jag väl ska köpa en kamera, så vad är det viktigaste att kolla på?

Jag vill ha en kamera som klarar av att ta högupplösta bilder, högupplöst video och vill betala högst 10 000 kronor, utan att behöva att betala en massa extra utrustning i början.

Canon 600D har ju en vridbar skärm, kan ju vara en fördel. Dock kan det väl finnas en risk att den har lättare att gå sönder jämfört med en kamera utan vridbar skärm?

varför inte en sony? jätte nöjd med min a33. så här i efterhand skulle jag valt a55 med den kraftigare sensorn och inbyggd gps.

lite sämre utbud med objektiv för sony. men jag tycker det är en mkt bra nybörjarkamera helt i klass med de modeller du fått råd om. skulle vara d90 för greppets skull då.

men som de övriga skriver kläm, känn och titta i menyer och sökare.

lycka till..

Pratade med en vän, och han rekommenderade Canon EOS 60D. Vad säger ni?

Känns den bättre i handen än 550D gör, slå till på den.. Den är större.

Annars kör jag själv mycket med 550D, samma sensor som i 60D, 600D, 7D mfl. Du får allt du behöver till ett bra pris. Blir den för liten kan du testa med batterigrepp, även om det inte hjälper till allt.

Kan bara svara för canon, nikon har jag bara testat några gånger och då var det lite mer påkostade varianter.

Mvh, Anton.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar