ANNONS
Annons

Min ena kamera beter sig märkligt..

Produkter
(logga in för att koppla)

d.seestrand

Aktiv medlem
Hej! Nu skall vi se vad ni kloka fotografer kan ge mig för tips.

Min ena kamera (D70) spelar mig ett spratt och jag skulle vilja ha lite tips på vad som kan vara fel.
Jag hade en fotosession för ca 2 veckor sedan och använde då min D70. Plötsligt slutade kameran ladda in exponerade bilder på minneskortet. Jag testade med flera olika minneskort, men samma visa. Begav mig till en fotoaffär där vi testade ännu fler minnekort men ingen skillnad. "Kortet kan ej användas"! De på fotoaffären sa att det var dags att kassera kameran. Lite förbittrad blev jag såklart. Så plötsligt, en dag, så fungerade allt igen. Har nu kört D70 flitigt i en vecka, utan några som helst problem.

Vad händer?

Låter ju som elektroniken har fått en fnatt. En stöt av statisk elektricitet kan förstöra chips så att de ger felfunktion. Kameran är ju inte tillräknerlig, så jag skulle nog uppgraderat. Köp nytt så får du även garanti. D90 är i slutet av sin produktionscykel, då du lär inte få så mkt bättre pris för en ny bra kamera. Köp innan den försvinner från internethyllorna!

Fast har du två Nikon-systemkameror så klarar du dig kanske ändå. Eller behöver du två för att ställa upp i tex japanska mästerskapen i turism? ;)

Låter ju som elektroniken har fått en fnatt. En stöt av statisk elektricitet kan förstöra chips så att de ger felfunktion. Kameran är ju inte tillräknerlig, så jag skulle nog uppgraderat. Köp nytt så får du även garanti. D90 är i slutet av sin produktionscykel, då du lär inte få så mkt bättre pris för en ny bra kamera. Köp innan den försvinner från internethyllorna!

Fast har du två Nikon-systemkameror så klarar du dig kanske ändå. Eller behöver du två för att ställa upp i tex japanska mästerskapen i turism? ;)

Mycket märklig kommentar, jag har två hus (Canon) 40D, APC-S och en 5D, FF, jag skulle aldrig vilja vara utan någon av husen.

/Stefan-H

Ja framför allt är ju trådskaparens andra kamera analog :)

Angående elektroniken, så ligger det dock tyvärr mycket i Viktors ord.....

Kanske det bara är några kontakter i kameran som fått lite smuts eller oxid på sig?
En grundlig rengöring av batteripoler och kortkontakter kanske gör underverk?

Peter

Glappkontakt, skulle jag gissa på. Det händer nån gång ibland att min D70 åxå vägrar och det verkar bero på glapp. Har läst om flera som haft samma problem med sina D70.
Lite kontaktsprej i hålen på minneskortet och sedan sätta i och ta ur kortet några gånger kan avhjälpa det hela.
Det är troligen inte värt att laga kameran iaf, utan då kan du ju fundera över om du ska köpa en D90 istället kanske, om du har de pengarna, vill säga.

Lite kontaktsprej i hålen på minneskortet och sedan sätta i och ta ur kortet några gånger kan avhjälpa det hela.

Min D70 hade också krux ibland med minneskortet. Nintendotricket att blåsa bort damm ur kortet och läsaren hjälpte de få gånger det inträffade.

Detta är väl den stora nackdelen med CF-kort jmf med SD-kort, så många pinnar som ska ha kontakt med kortet så att det är en ganska överhängande risk att ngn pinne glappar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar