Annons

Min D70 dog.....

Produkter
(logga in för att koppla)
Erik, tänk på att det bara är de som har fått fel på kamerorna som "gnäller*". Det finns nog en hel del som har kameran och där det funkar utmärkt fast de inte skriver det på forumen.

* = Med gnäller menar jag skriver att de fått något fel, inget negativt menat.
 
Orky skrev:
Erik, tänk på att det bara är de som har fått fel på kamerorna som "gnäller*". Det finns nog en hel del som har kameran och där det funkar utmärkt fast de inte skriver det på forumen.

* = Med gnäller menar jag skriver att de fått något fel, inget negativt menat.

Jag är medveten om att det sålts betdyligt fler D70 än D100 & D1x. Därav är det inte oväntat att fler fel rapporteras jämfört med t.ex. D100. Dock är den mängd som existerar orväckande stor.
 
right skrev:
vilken sorts garanti står på garantisedeln, sida 3(C) har jag för mig, den gula lappen alltså
man kan oberoende av land köpa kameror på två olika sätt,

1. Den vanliga marknaden, man köper kameran med världsgaranti och alla nikon-verkstäder och auktoriserade nikon-verkstäder med sammarbetsavtal kommer ta emot den och reparera den på garanti.

2. Köpa kameran på Grå marknaden, man köper kameran till ett lägre pris, (brukar handla om nån tusenlapp, kan variera) men ingen nikon-verkstad behöver ta emot den och reparera den på garanti, garantin gäller bara om man skickar tillbaka kameran till den butik där man köpt den, de är fortfarande skyldiga att reparera/ersätta.

Ska man lämna in sin kamera på garanti rep måste man alltid ha med sig,
1 Garanti-sedeln, (Den gula nikon lappen, alla sidor)
2 Kvitto så man kan se datum varan är köpt

hoppas ni förstår och att jag inte skrivit för mycket fel, =)


nej, nej, nej....

Nikon har världsdelsgarantier på digitala produkter (digitalkameror) och wärldsgaranti på övrigt.

Detta innebär att nikon Sverige inte befattar sig med en USA såld D70 ens mot betalning.
Objektiv däremot går utmärkt.

Så köper man sin kamera i tyskland så gäller garantin i Sverige men inte i USA eller en annan världsdel.
 
tror verkligen inte att D70 är en dålig kamera bara för att vissa (bla jag) haft problem med den !!
Det är nog så att man inte "gnäller" när allt är frid o fröjd :)

och för det andra så vet jag inte om d100 är en så mycket bättre kamera.....
 
david.roennlund skrev:
tror verkligen inte att D70 är en dålig kamera bara för att vissa (bla jag) haft problem med den !!
Det är nog så att man inte "gnäller" när allt är frid o fröjd :)

och för det andra så vet jag inte om d100 är en så mycket bättre kamera.....

Jag tror väl inte heller att D100 är en bäättre kamera. Men knappast myckt sämre heller. Till den finns det ju iaf ett grepp med avtryckare som tillbehör.

Jag ser fram emot Nikons motsvarighet till Eos 20D. när den nu kan tänkas dyka upp. är rädd att vi kan få vänta ett tag.
 
schaki skrev:
lite synd att det är så många som har kvalitetsproblem med sina D70-kameror. Hade lite lösa funderignar på att köpa mig en som komplement till D1an. Men det lär nog inte bli ngt av det...

Får bli en D100 istället när den dagen kommer.
Lär ju knappast våga köpa D50 heller.hua...

Du kan ju knappast dra slutsatsen att det är många dåliga D70 pga av av typ 10 av 2000 eller nått har fårr problem, det är väll främst bland de första tillverkade där lite fel rapporteras...

fokusproblem och andra problem har ju rapporterast från 10D och 300D också.
 
Dajo skrev:
nej, nej, nej....

Nikon har världsdelsgarantier på digitala produkter (digitalkameror) och wärldsgaranti på övrigt.

Detta innebär att nikon Sverige inte befattar sig med en USA såld D70 ens mot betalning.
Objektiv däremot går utmärkt.

Så köper man sin kamera i tyskland så gäller garantin i Sverige men inte i USA eller en annan världsdel.

Jag ska (ev.) köpa en kamera från Malaysia, är det något jag bör tänka på då när det gäller garantier mm?? Vad händer om det blir strul med den kameran?? Det låter ju lite oroväckande att köpa en kamera från en annan världsdel när man läser om vad som kan "bli fel". Att en kamera inte är välkommen om det händer något inom garantitiden bara för att den är köpt i "fel" land (trots att det gäller ett världsledande kameramärke).
 
Nu är kameran tillbaka !!

Nu är den tillbaka !!
nikon har byt nått "DC/DC-kretskort" som hade pajat ... tog några veckor :( har varit tomt utan kamera !!

O vad scyst nya FW är !!
 
sessis skrev:
Jag ska (ev.) köpa en kamera från Malaysia, är det något jag bör tänka på då när det gäller garantier mm?? Vad händer om det blir strul med den kameran?? Det låter ju lite oroväckande att köpa en kamera från en annan världsdel när man läser om vad som kan "bli fel". Att en kamera inte är välkommen om det händer något inom garantitiden bara för att den är köpt i "fel" land (trots att det gäller ett världsledande kameramärke).

Blir det strul med kameran skckar du tillbaka den till butiken där du köpte en för reparation.

Nikon Sverige vägrar befatta sig med kameror som är köpta utanför Europa. Inte ens om du betalar reparationen dar dom emot den.
 
Dajo skrev:
Nikon Sverige vägrar befatta sig med kameror som är köpta utanför Europa. Inte ens om du betalar reparationen dar dom emot den.

Om man köper från t.ex Tyskland , hur vet jag då säkert att det är ett Europeiskt hus ??
Den jag köper av kanske köper husen från USA ??
 
jim.sohlman skrev:
Om man köper från t.ex Tyskland , hur vet jag då säkert att det är ett Europeiskt hus ??
Den jag köper av kanske köper husen från USA ??

Då ligger du risigt till.

Är en handlare i ett alnd plötsligt betydligt billigare än andra handlare i samma land finns det risk för att det är en kamera från gråmarknaden du köper.
Man får helt enkelt fråga...

Din garanti finns då endast i den butik där du köpt kameran.
Även om det är en USA kamera kan du inte reklmaera till Nikon USA utan ett kvitto från en handlare i USA.
Har du då köpt kameran i Tyskland där handlaren gråimporterat och sedan gått i konkurs så är din garanti borta.

Lite större och seriösa butiker anger om det är gråimport eller ej.
 
Re: Nu är kameran tillbaka !!

david.roennlund skrev:

nikon har byt nått "DC/DC-kretskort" som hade pajat .

Min kamera hade samma fel.
Har du kört mycket med kameran mot din dator? Dvs en USB-sladd i samtidigt som du fotar?
Brukar du rycka sladden ur datorn utan att stänga av kameran?
 
brukar och brukar.... hade inte haft kameran mer än ett par dar då den pajade .... men sedan den kom hem har jag inte fotat så mycket mot dator ( testat lite) .... men jag har nog ryckt ut sladden utan att stänga av kameran nån gång ....
 
Anledningen till att jag undrar är att pratade med nikonfolket när jag hämtade min kamera. Jag använder den en hel del mot dator och tittar på bilderna i utforskaren via en USB-sladd. Visst hände det att jag drog loss sladden utan att stänga av kameran.
Killen på nikon berättade för mig att om man har otur så kan det bli en strömspik från sladden till kameran när man rycker sladden. Detta gör att man bränner en del kretsar, bla det kretskortet som du nämnde.
Det låter som en väldigt konstigt fel, tycker jag. Men eftersom jag nu känner till tre, (fyra med din), kameror som har samma fel så verkar det ju som om nikonkillen hade rätt i det han sade.
 
man får väll vara lite försiktig !!

nu har jag ett annat fel.....

ibland så låser sig spegeln och dett står "Err" uppe i tid/bländar fältet !! Men när man trycker av igen så återgår allt till det normala ....
Är jag ensam om dett mystiska fel ??
 
david.roennlund skrev:
man får väll vara lite försiktig !!

nu har jag ett annat fel.....

ibland så låser sig spegeln och dett står "Err" uppe i tid/bländar fältet !! Men när man trycker av igen så återgår allt till det normala ....
Är jag ensam om dett mystiska fel ??

Det var just de problemet jag hade, hände ett par gånger, sen pajja den helt och låste sig....fick byta ut motorn.

och det är fler som haft detta problem.
 
f***n också !!!
Har precis hämtat den efter 3 veckors service hos nikon !!! Behöver verkligen den nu , ska fotat på studenten och resa !!

Hopps den håller ett par veckor iaf !!!
 
Jimsan skrev:
Jag använder den en hel del mot dator och tittar på bilderna i utforskaren via en USB-sladd. Visst hände det att jag drog loss sladden utan att stänga av kameran.
Killen på nikon berättade för mig att om man har otur så kan det bli en strömspik från sladden till kameran när man rycker sladden. Detta gör att man bränner en del kretsar, bla det kretskortet som du nämnde.

Då borde alla kameror återkallas och servas gratis för då lever de ju inte upp till den standard som finns för USB-utrustning
 
david.roennlund skrev:
f***n också !!!
Har precis hämtat den efter 3 veckors service hos nikon !!! Behöver verkligen den nu , ska fotat på studenten och resa !!

Hopps den håller ett par veckor iaf !!!


Man skulle kanske försöka få kameran utbytt av nikon pga att den var paj när jag fick ut den ....
men nikon tycker väll att de ska få laga kameran två ggr till innan de byter ut den ....Djupa suckar!!
 
Mattsen skrev:
Då borde alla kameror återkallas och servas gratis för då lever de ju inte upp till den standard som finns för USB-utrustning

Nja... bara för att det är USB anslutning innebär inte det att produkten ifråga stödjer hotplug dvs att kunna ansluta produkten medan den är påslagen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.