Annons

Min D70 dog.....

Produkter
(logga in för att koppla)
david.roennlund skrev:
fick hem nya huset idag !!

och det första som hände var att jag fick upp felmedelandet fEf(tror det) sen dog kameran !!!

Faaan !!
Har dom tänkt laga det nya huset så begär en lånekamera med en gång.
 
inge skrev:
Har dom tänkt laga det nya huset så begär en lånekamera med en gång.


ska göra det ! Ska nämligen iväg på en veckas bilsemester, och då vill man ju ha kamera, iaf när man har stop , lite knepigt att fota när man kör :-D

Ska in imorn till butiken ...

/david
 
david.roennlund skrev:
fick hem nya huset idag !!

och det första som hände var att jag fick upp felmedelandet fEf(tror det) sen dog kameran !!!

Faaan !!
Inte att vara besserwisser, men gör inte objektivet att kameran krånglar, och efter varje reparation krånglar igen? Glapp/kortslutning i objektivets kontakter eller liknande?
Bara spekulerar.
/Fred
 
möjligt att det kan vara objektivet !

kan det göra så kameran dör, spegel låser sig ??
Nån som har nån erfarenhet av sådant ?
 
david.roennlund skrev:
möjligt att det kan vara objektivet !

kan det göra så kameran dör, spegel låser sig ??
Nån som har nån erfarenhet av sådant ?
I elektronikens värld kan allt inträffa. Jag har inte erfarenhet just i D70 sammanhanget, och hoppas att liknande erfarenhet aldrig få på min D70, men rent hypotetiskt kan, t.ex. AF motorn hamna i en kortslutningsposition och just i exponeringstillfället blockera slutaren/spegeln.
Jag upprepar: det är en ren gissning, kanske en dum gissning, men om efter upprepade reparationer av kamerahuset krånglar eller dör kamerahuset då måste vara en yttre orsak.
Har du inte använt NiconCapture programmet att fotografera (med anslutning av USB kabeln och kameran på kan orsaka fel)? Har du inte bytt CF kort med kameran påslagen? Allt detta kan också orsaka elektroniska fel.
Vore intressant att veta hur det hela slutar eller om någon har erfarenhet av detta.
/Fred
 
Senast ändrad:
Jag envisas och skulle föreslå att när du skickar in den (har du redan gjort?) skicka objektivet och CF kortet med och be Nikon kontrollera de tillsammans.
/Fred
 
Fred H skrev:
Jag envisas och skulle föreslå att när du skickar in den (har du redan gjort?) skicka objektivet och CF kortet med och be Nikon kontrollera de tillsammans.
/Fred

Skulle vara surt om det var objektivet som var boven
(Objektivet är ett beggat sigma Super-wide II...) för isf skulle ju inte det täckat av nikons garanti ....

Men det är kanske det ända rätta... ska nog sova på saken !
 
david.roennlund skrev:
fick hem nya huset idag !!

och det första som hände var att jag fick upp felmedelandet fEf(tror det) sen dog kameran !!!

Faaan !!

Alltså, oturen har fått ett digitalt ansikte i form av dig David...
Illa så det förslår, hoppas du får riktig kompensation från Nikon/återförsäljaren.
 
right skrev:
är kameran helt död lr blinkar minneskortlampan om du har i ett kort???

Jag (eller min svägerska snarare) har detta problem.
Helt död förutom att minneskortslampan blinkar. (Sedan verkar batteriet ta slut väldigt snabbt med.)

Någon som har info om detta?

mvh
Björn
 
fys96bom skrev:
Jag (eller min svägerska snarare) har detta problem.
Helt död förutom att minneskortslampan blinkar. (Sedan verkar batteriet ta slut väldigt snabbt med.)

Någon som har info om detta?

mvh
Björn
Välkommen till klubben Björn ;o]
Har min inlämnad till Nikon för samma problem ... hoppas återfå den nästa vecka.
Ring Nikon support och hör med.
 
Nu har min D70 också dött (samma symptom som hos andra med den blinkande gröna lampan), 3200 kommer det kosta att byta AE-cellen. Nikon hävdar att att de kanske sett problemet någon gång men att det absolut inte är vanligt...
 
Tydligen så har Nikon sagt så till alla som hört av sig (och vad jag hört/läst) är det iallafall mer än de 10 st totalt som de säger har problemet.

På måndag har jag väntat 4 veckor på min D70. Finns inga reservdelar är svaret.

Kan de verkligen ta ut 3200 kr i reparationskostnad även om garantin gått ut? Alla som har felet verkar ha en D70 från våren/sommaren 2004 och då luktar det tillverkningsfel lång väg.

Nikons support lever inte upp till allt bra som jag tidigare har hört.
 
skickade in kameran för ett par veckor sedan /tillsammans med minneskortet och objektivet)!

Fick tillbaka det idag , kamerahuset lagat !
Nikon hade skirvit att objektivet hade fel på bländarmekaniskem och borde skickas till sigmaverkstad = det var objektivet som var boven :(

= att jag nu har hus men inte objektiv , får utveckla mitt digitala "pinnhole"fotograferande :)

Fic föresten lite kompensation av Nikon ( en påse "Avancerad Röda Ögon Reducering" = 7 små röda gelehjärtan)

MVH DAvid
 
Jan Suurholma har hitta positiv(?) info om problemen som beskrivits i denna tråd i http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=46653#post542285


It has come to our attention that electronic components related to exposure control in some D70 cameras may, on rare occasions, fail.
Should you experience this problem with your D70 camera, Nikon will replace the associated components free of charge even if the camera’s warranty has already expired. We sincerely apologize for any inconvenience you may have suffered because of this problem.
To check if your camera has failed due this reason, please read the symptom description, below.

How can I identify if my camera is faulty?
With a memory card inserted: The green memory card access lamp blinks continuously and camera does not respond to any controls.
With no memory card inserted: The camera will not turn on despite the battery indicator showing a fully charged battery.
 
1 till i "död D70" gänget!

hej!

min D70 dog i dag med en grön lampa blinkades!

In på service....! tur man har back up!

Lär inte få den tillbacks före jul....!


segt!

--J--
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.