Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min D70 dog.....

Produkter
(logga in för att koppla)
david.roennlund skrev:
man får väll vara lite försiktig !!

nu har jag ett annat fel.....

ibland så låser sig spegeln och dett står "Err" uppe i tid/bländar fältet !! Men när man trycker av igen så återgår allt till det normala ....
Är jag ensam om dett mystiska fel ??

Min D70 har fungerat klockrent, ända tills igår...
Spegeln låser sig och "Err" visas.
Fick hålla på flera minuter med olika försök innan
det gick till sig. Felet uppstod flera gånger, men idag
så fungerar kameran som om inget hade hänt!

Vad fotade du i för slags "miljö" när detta fel
inträffade för dig?
Jag undrar nämligen om det för min del berodde på att jag
var ute i lite halvkylig och möjligen fuktig luft.
Dock känns det långsökt då jag inte kunnat
återskapa felet, en bekant har fotat med sin D70
i liknande miljöer utan ett enda problem.
Vad göra!?

Mvh
André
 
Senast ändrad:
OldSchool skrev:
andre, se mitt inlägg...


david.roennlund skrev:
André :
Jag fotade mitt i natten , möjligen fuktig luft ....

Å ena sidan känns det som att kameran inte klarar av temperaturomställningar och/eller kylig & fuktig luft... Å andra sidan verkar det som att kameran är på väg att gå sönder!?

Well, är väl inte så mkt mer att göra än att skicka in den på service och hoppas på det bästa då!

David: Verkar ju minst sagt helt otrolig otur att kameran inte fungerar 100% efter service, dåligt Nikon!

Mvh
André
 
D.A.Ö skrev:
Å ena sidan känns det som att kameran inte klarar av temperaturomställningar och/eller kylig & fuktig luft... Å andra sidan verkar det som att kameran är på väg att gå sönder!?

Well, är väl inte så mkt mer att göra än att skicka in den på service och hoppas på det bästa då!

David: Verkar ju minst sagt helt otrolig otur att kameran inte fungerar 100% efter service, dåligt Nikon!

Mvh
André

Håller med om att var dåligt av nikon !!

Ska säga åt den i "min" butik att skriva det på servicelappen man skickar med kameran!!
 
Hepp, ringde Nikon idag som kopplade mig till (enligt deras egen uppgift) D70-expert.
Efter att ha förklarat vilket fel jag drabbats av så gav han mig besked att lugnt fortsätta fotografera. Detta då felmeddelandet enligt honom betyder att det blivit ett tillfälligt slutarfel pga att "något" hamnat ur läge.

När jag då informerade om att jag själv misstänkte viss kombination med kylig/fuktig luft så sade han att det inte alls skall vara några bekymmer.

Summan av kardemumman är att jag bestämt mig för att hårdtesta i några dagar och skicka in kameran om problemet kommer tillbaka. Annars så avvaktar jag och hoppas på det bästa.

Mvh
André - något förvirrad & bekymrad D70-ägare
 
D.A.Ö skrev:
Hepp, ringde Nikon idag som kopplade mig till (enligt deras egen uppgift) D70-expert.
Efter att ha förklarat vilket fel jag drabbats av så gav han mig besked att lugnt fortsätta fotografera. Detta då felmeddelandet enligt honom betyder att det blivit ett tillfälligt slutarfel pga att "något" hamnat ur läge.

När jag då informerade om att jag själv misstänkte viss kombination med kylig/fuktig luft så sade han att det inte alls skall vara några bekymmer.

Summan av kardemumman är att jag bestämt mig för att hårdtesta i några dagar och skicka in kameran om problemet kommer tillbaka. Annars så avvaktar jag och hoppas på det bästa.

Mvh
André - något förvirrad & bekymrad D70-ägare


Det står i manualen att om "err" kommer upp så är det bara att stänga av sätta på igen o lösa ut slutaren....så tydligen är det något som kan inträffa utan att kameran brakar samman....men min gjorde det efter att felet inträffat kanske 4 gånger under gissningsviss 2månader...

när jag sökte lite på bla Dpreview så såg jag att en del andra råkat ut för detta (vissa hade som min kamera gått sönder helt) och jag misstänkte att det skulle vara någon slags barnsjukdom från tidigare D70.
Om det nu är helt normalt att slutaren fastnar, varför händer inte dettapå tex Canon?eller det gör det kanske?
 
Dajo skrev:
Nja... bara för att det är USB anslutning innebär inte det att produkten ifråga stödjer hotplug dvs att kunna ansluta produkten medan den är påslagen.

Det var inte hot-plug-kompatibilitet jag syftade på utan att en extern USB-apparat naturligtvis inte skall kunna brännas sönder när den ansluts oavsett om den är tillslagen eller frånslagen.
 
Låter lite som om det föreligger risk för paranoja bland D70 ägarna. Kamerahypokondri??

Var själv lika nojig tills jag fick min backfokus fixad.

Hupp!
 
OldSchool skrev:
Det står i manualen att om "err" kommer upp så är det bara att stänga av sätta på igen o lösa ut slutaren....så tydligen är det något som kan inträffa utan att kameran brakar samman....men min gjorde det efter att felet inträffat kanske 4 gånger under gissningsviss 2månader...

när jag sökte lite på bla Dpreview så såg jag att en del andra råkat ut för detta (vissa hade som min kamera gått sönder helt) och jag misstänkte att det skulle vara någon slags barnsjukdom från tidigare D70.
Om det nu är helt normalt att slutaren fastnar, varför händer inte dettapå tex Canon?eller det gör det kanske?

Har inte ens tänkt tanken att öppna manualen då det inte fanns i min vildaste fantasi att jag skulle hitta en beskrivning av felet där...
När du nu säger detta så får man känslan av att Nikon liksom "garderar" sig lite.

Förstår fortfarande inte hur servicekillen jag pratade med kunde påstå att "det händer" och att allt är i sin ordning. Om någon annan digital utrustning jag äger skulle bete sig på samma sätt skulle jag antingen tycka att den är felaktig, eller har någon form av bugg i mjukvara.

Speciellt intressant är det ju att slutaren hängde sig då jag inte ens hunnit "repa display-skyddet" (kameran har alltså inte fått en enda smäll eller liknande).

Mvh
André
 
Helgesson skrev:
Låter lite som om det föreligger risk för paranoja bland D70 ägarna. Kamerahypokondri??

Var själv lika nojig tills jag fick min backfokus fixad.

Hupp!


FAst hypokondri är det väll inte när det visar sig att kameran faktiskt var sjuk:)
 
D.A.Ö skrev:
Har inte ens tänkt tanken att öppna manualen då det inte fanns i min vildaste fantasi att jag skulle hitta en beskrivning av felet där...
När du nu säger detta så får man känslan av att Nikon liksom "garderar" sig lite.

Förstår fortfarande inte hur servicekillen jag pratade med kunde påstå att "det händer" och att allt är i sin ordning. Om någon annan digital utrustning jag äger skulle bete sig på samma sätt skulle jag antingen tycka att den är felaktig, eller har någon form av bugg i mjukvara.

Speciellt intressant är det ju att slutaren hängde sig då jag inte ens hunnit "repa display-skyddet" (kameran har alltså inte fått en enda smäll eller liknande).

Mvh
André


Jag tycker det är dåligt av killen du pratade med att påstå att det är helt normalt, hur kul är det att missa bra bilder pga av att slutaren hänger sig?

och i manualen står det faktiskt om att felet händer fler gånger eller om slutaren inte går att lösa ut så ska man lämna in den på service.
 
SORG....

Idag dog min D70 ......igen
och lämnades in för service ...för er som är nya i tråden kan jag berätta att jag för en månad sedan lämnade in kameran för liknande fel , den dog ...
Jag fick ut den i torsdags... och när jag fotade lite på fredagkväll så låste sig slutaren minst 2 ggr... sedan dess har den funkat bra ... till idag då först slutaren låste sig någon gång... sen tvärdog hela kameran ...

Hopps Nikon är scysta och fixar detta fort !!
 
J*vla kamera !!!!!

fick ut min d70 i Onsdags, de hade bytt samma del som förra gången (DC/DC PCB UNIT) , men nu hade de även bytt APERTURE CONTROL BASE UNIT och SQ BASE PLATE UNIT!!!

Har fotat en del utan krångel !!!

Men i går kväll började kameran uppföra sig precis som förut = spegeln låste sig !!! Än så länge har det räckt att trycka ner avtryckaren igen för att lossa spegeln .... men det var så det började förra gången ocskå .... kameran låste sig minst 10ggr under kvällen...

Ska in till min fotoaffär imorn och prata och försöka häva köpet av denna kamera mot Nikon för att sedan köpa en ny D70!, för jag tänker inte svika Nikon , är ju nikonist, "måste" få mitt Nikon
:)

TO BE CONTINUED.....
 
Usch vad trist att höra David, blir lite orolig eftersom jag har min inlämnad också för liknande problem. Håller tummarna för att det ordnar sig för dig eller kameran kanske är mer korrekt.
 
vad jag vet så har alla andra (vad jag vet) som lämnat in sin D70 för liknande problem fått den reparerad och sen har den funkat hur bra som helst !!

Så det är nog bara jag som haft otur........ :(
 
Med inställning för "säker borttagning av maskinvara" så kan man hotswappa mot USB-interfacet hur man vill utan att några problem uppstår.
 
Har pratat med min fotoaffär, som pratat med Nikon !
Och jag kommer få en sprojlans ny D70 på fredag !! TJOOHOO!!

Hoppas den nya funkar bättre ...
 
fick hem nya huset idag !!

och det första som hände var att jag fick upp felmedelandet fEf(tror det) sen dog kameran !!!

Faaan !!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.