Annons

Min D300 vill inte rotera stående bild?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bullmannen

Medlem
Efter att jag uppdaterade min D300 till firmware 1.10 vill den inte rotera stående bilder när jag tar dom. När jag kollar på bilderna som jag har tagit så roterar kameran de flesta bilderna, men inte precis när man tar bilden. Någon som haft samma problem?

I inställningsmenyn så har jag "automatisk bildrotering" på "ON", har även testat "OFF" men ingen skillnad. Har jag missat något? Det har funkat utmärkt innan uppdateringen.

Mvh/Viktor
 
tja... om vi säger så här... är du mindre seriös för att man kan tänka sig att trycka två knapptryckningar så tycker jag nog du har en taskig definition på "seriös". Visst kanske man tycker det är störande och jag har också märkt "problemet", men i vissa situationer är det tillochmed en förbättrning.
 
tja... om vi säger så här... är du mindre seriös för att man kan tänka sig att trycka två knapptryckningar så tycker jag nog du har en taskig definition på "seriös". Visst kanske man tycker det är störande och jag har också märkt "problemet", men i vissa situationer är det tillochmed en förbättrning.


Men kan du inte hålla med om att det känns ganska onödigt att trycka extra när bilden borde roteras automatiskt? Men skit samma.. Det är likadant i din kamera? Din vill inte heller rotera bilderna direkt när du tar dom? Men "problemet" måste väl vara ett problem o inte meningen att det ska vara så. För isf hade dom ju kunnat ta bort den "raden" helt där man väljer..

Ingen SERIÖS person som har ett seriöst svar att ge? Nån bugg i uppdateringen eller blev min kamera konstig efter uppdateringen?
 
tack för den.

det är väl jättebra att bilden visas i fullskärmsläge och inte roterad i liggande läge direkt efter man fotograferat en bild i stående format. Jag tycker det är kanonbra.. för du håller ju redan kameran i stående läge.
 
tack för den.

det är väl jättebra att bilden visas i fullskärmsläge och inte roterad i liggande läge direkt efter man fotograferat en bild i stående format. Jag tycker det är kanonbra.. för du håller ju redan kameran i stående läge.


Nja, jag vänder oftast tillbaka kameran för att kolla och för att kunna zooma on i kolla skärpa och sånt. Har inget batterigrepp så jag har inget jätte bra grepp när jag håller den stående. Hade jag tyckt det varit bra med fullskärmsläge så hade jag ju bara kunnat välja "nej"
men nu när alternativet finns bordet det väl funka? Eller har dom tagit bort det i nya uppdateringen? Eller blev det nåt konstigt när jag uppdaterade min kamera?

Det som jag menar är att om alternativet finns så borde det väl funka?
 
Rotation

Hej!
Det går ju att ställa in om man vill att kameran skall rotera bilden automatiskt. Är ju en smaksak hur man vill ha det.

/Magnus
 
Hej!
Det går ju att ställa in om man vill att kameran skall rotera bilden automatiskt. Är ju en smaksak hur man vill ha det.

/Magnus

Jo jag vet, och jag antar att det är: Meny -> Inställningsmeny -> Automatisk Bildrotering -> ON ???

Grejen är den att det har funkar utmärkt innan jag uppdaterade firmware:en i kameran..
 
Ja, min kamera gör likadant fortfarande, så det är inte något "fel" som bara du har.
Det är ju synd att du inte gillar den nya "funktionen" om man kan kalla det så.


läs här:

http://nikoneurope-en.custhelp.com/...n.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=25961&p

så står följande en bit ner.. vilket alltså är en "improvement".

"- Images captured with Rotate tall, in the playback menu, set to On are not automatically rotated for display immediately after capture (image review)."




Men det är väl lika bra att du tittar dig om efter ett nytt hus, för så här kan ju ingen seriös fotograf ha det.. ;)
 
Ja, min kamera gör likadant fortfarande, så det är inte något "fel" som bara du har.
Det är ju synd att du inte gillar den nya "funktionen" om man kan kalla det så.

Men det är väl lika bra att du tittar dig om efter ett nytt hus, för så här kan ju ingen seriös fotograf ha det.. ;)


Jag ska ringa Nikon o fråga! :p Men kan du svara på varför alternativet finns kvar om dom har tagit bort funktionen och vad har dom för anledning att ta bort den funktionen isf?

Nä, det räcker förhoppningsvis med att slänga in nån äldre firmware!
 
läs min redigerade post.


Jo har läst samma fast på svenska..

"Bilder som har tagits när På har valts för alternativet Rotera hög i visningsmenyn roteras inte automatiskt för visning omedelbart efter exponeringen (bildvisning)."

Men det står "Visningsmenyn" och den inställningen jag är ute efter finns i "Inställningsmenyn".. Kan dock inte tolka riktigt vad dom menar med det men ska det vara så så visst..
 
Jag ska ringa Nikon o fråga! :p Men kan du svara på varför alternativet finns kvar om dom har tagit bort funktionen och vad har dom för anledning att ta bort den funktionen isf?

Nä, det räcker förhoppningsvis med att slänga in nån äldre firmware!

Är det inte vid importen den funktionen träder i kraft? Så har jag iaf uppfattat det. Om jag har rotera "på" visas bilden i helskärmsläge, men blir stående efter import till Aperture.

Jag har förvisso för mig att jag har sett den stående i displayen också... Kameran är en D3.
 
Jag pratade med Nikons support nu precis och det ÄR ett problem i den nya firmware:en, dock så fick inte alla kameror det problemet. Han som jag pratade med hade en D300 och på den funkade det riktigt men på hans "grannes" D300 funkade det inte. Dom hade ingen lösning utan man får snällt vänta på nästa uppdatering och hoppas att dom löser det. Dom har anmält detta problemet då fler har ringt in och frågat.
 
Intressantast är då i sammanhanget att dom beskriver det som en ny "feature" i dokumentationen avseende firmwareuppdateringen, no?

Hursomhelst så borde det vara själklart möjligt att få välja HUR man vill ha det visat.
 
Intressantast är då i sammanhanget att dom beskriver det som en ny "feature" i dokumentationen avseende firmwareuppdateringen, no?

Hursomhelst så borde det vara själklart möjligt att få välja HUR man vill ha det visat.

Som sagt så kan jag tyvärr inte tyda det riktigt. Vet inte vad dom menar men enligt supporten så uppstår detta problemet bara på vissa kameror. Jag får köra ditt alternativ tills dom löst det!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.