Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min canon och kyla

Produkter
(logga in för att koppla)

Infuscat

Ny medlem
Har för ett par dagar sedan bara köpt mig en 500D och testat på detta med lite seriösare fotografering. Det finns ju mycket fint att fota utomhus nu med.
Frågan är då alltså: Hur kallt klarar den av egentligen? Jag har ju läst om att kameran ska ligga kvar i väskan ett par timmar för att undvika kondens, alt. i med den i en påse en sväng. Men vid vilken temperatur bör man ta sig en funderare om kameran klarar av det?
 
Generellt sätt så behöver du inte bekymra dig alls. Kameran tål lite kondens. Nu har jag visserligen inte Canon men jag har i alla fall aldrig haft något problem med att mina kameror tagit stryk av att blivit lite "blöta".

Problemet är nog större om du går ut och in hela tiden. Kondensen som byggs upp när du går in fryser ju då till is när du går ut igen och kameran kan bli lite svår att hantera.....
 
Så även om det är 20 minusgrader ute så påverkas inte kameran långsiktigt, vet ju att displayer och annat kan bli lite segare under tiden dom är kalla...
 
Jag har sett Canon-kameror fungera i temperaturer som är omkring det svenska köldrekordet, så du behöver inte oroa dig. Som sagt, kondens är ingen kul grej men bekymra dig inte överdrivet mycket heller.

Stoppa kameran i en plastpåse innan du kommer in istället. En vadderad kameraväska funkar såklart, men att den är vadderad gör ju att det tar en vecka för den att värmas upp till rumstemp.
 
Jag brukar plocka ut minneskortet ur kameran innan jag går in och stänga väskan ordentligt.
Då kan jag ta hand om bilderna direkt och kameran kan ligga kvar i väskan och sakta värmas upp till nästa gång jag behöver den. Minneskortet är ju så litet, så det blir snabbt varmt i fickan.
Den enkla hanteringen bör räcka för att slippa kondensproblem.
 
man ska alltså inte ta kameran från utomhustemperatur på -15 grader rakt in i badrummet för att fotografera dottern som badar skumbad :)
Linsen blev väldigt immig i alla fall, men kameran har inte visat några som helst tecken på att ha tagit skada så jag antar att den är ganska tät ändå. Kameran är en Canon EOS 500D.
 
Direkt från kylan till badrummet låter inte som en bra idé. Men jag skulle inte vara orolig för att kameran skulle ta skada. Lägg den i rumstemperatur ett tag och så avdunstar imman.
 
Kameran tar inte skada av kondensen men det går inte att ta några vettiga bilder då alla ytor blir fuktiga. Torkar upp rätt snabbt men om du tänkt gå ut i kylan igen innan kondensen torkat så är det inte så smart. Kondensen fryser till ett ispansar :)

Så kameran tar inte skada men dina bildmöjligheter gör det. Vad du måste bestämma dig för är om du skall hålla kameran kall eller varm. Dvs i en väska utanför dina kläder eller innanför jackan. Bägge fungerar men har sina nackdelar.

I skidbacken brukar jag ha kameran innanför jackan. Dels så är den minst i vägen och är rätt bra skyddad. Nackdelen är att jag måste öppna jackan varje gång jag vill ta en bild. Kallt!!!

På promenader och andra aktiviteter så brukar den däremot få vara utomhus. Dvs utanför jackan men då måste man tänka till när man går in. Tex för en fika eller något sådant. Om jag vet att jag kommer att gå ut igen innan kameran hinner torka upp så lägger jag den i en väska eller i en plastpåse. Plockar ut den igen när jag kommit ut.

Bägge fungerar således men har sina pros & cons :)
 
Kameran tar inte skada av kondensen

Jag vill nog hävda att kameran absolut kan ta skada av kondens.
Fukt på kretskorten i kameran är inte bra och kan vara direkt skadligt om kameran är spänningssatt.

Vid ett besök hos en fotohandlare i Åre förra sommaren kom en förtvivlad familj in med en stendöd Nikon. Den hade legat i en ryggsäck som utsatts för fukt och dog av det...
Själv jobbar jag med elektronik för tuffa miljöer och vet mycket väl hur det ser ut när man inte lyckats skydda kretskorten mot fuktangrepp.
Jag har själv dödat en (nästan) vattentät kompaktkamera genom att den vid ett tillfälle tog in lite vatten (visserligen aningen blötare än bara fuktig, men...). Den blev aldrig sig lik igen trots ihärdiga torkningsförsök.

Mitt råd blir därför att i möjligaste mån undvika att utsätta kameror för fukt, även om man kanske inte behöver gå till överdrift, men att lämna den i väskan eller trä en påse runt den tills den blivit varm är ett bra sätt som inte kräver någon större uppoffring.
Om man vet eller misstänker att det kan ha krupit in fukt i kameran på något vis, så ta genast ur batteriet, lämna alla luckor öppna och låt den torka.
 
Klarar nog det mesta

Jag var i norska fjällen i vintras med EOS 1000D och fotograferade en långdistanstävling med hundspann under en vecka. Några dagar var det –30°C och vi bodde i en gammal mercabuss som vi körde värmare i för att torka kläder. Så det var mycket kondens och jag gick direkt utifrån, in i bilen och tog bilder och det rann kondens om kameran och kameran var med i denna miljö en hel vecka. Som något skrev, bilderna blir dimmiga när det är kondens på linser och spegel, men kameran klarar det hela.
 
Jag var ute i -15°C med min Nikon utan problem. Se upp med kondens när du kommer in bara. Låt den ligga i väskan 1h före uppackning.
 

Bilagor

  • DSC_0493.jpg
    DSC_0493.jpg
    28.9 KB · Visningar: 616
Där var jag och fotograferade i natt :) Jag tar bara in kameran direkt i värmen. Ibland blir den immig. Den är inte vädertätad, men det har gått bra hittills.
 
Kondens blir ett problem när du för snabbt går ut igen

Då finns det en risk att kondens inne i kameran fryser fast och kameran antingen tillfälligt blir oanvändbar eller att något går sönder. Kondensen blir aldrig ett problem om du lämnar kameran i väskan medan den värms upp.
 
Jag vill nog hävda att kameran absolut kan ta skada av kondens.
Fukt på kretskorten i kameran är inte bra och kan vara direkt skadligt om kameran är spänningssatt.

Vid ett besök hos en fotohandlare i Åre förra sommaren kom en förtvivlad familj in med en stendöd Nikon. Den hade legat i en ryggsäck som utsatts för fukt och dog av det...
Själv jobbar jag med elektronik för tuffa miljöer och vet mycket väl hur det ser ut när man inte lyckats skydda kretskorten mot fuktangrepp.
Jag har själv dödat en (nästan) vattentät kompaktkamera genom att den vid ett tillfälle tog in lite vatten (visserligen aningen blötare än bara fuktig, men...). Den blev aldrig sig lik igen trots ihärdiga torkningsförsök.

Mitt råd blir därför att i möjligaste mån undvika att utsätta kameror för fukt, även om man kanske inte behöver gå till överdrift, men att lämna den i väskan eller trä en påse runt den tills den blivit varm är ett bra sätt som inte kräver någon större uppoffring.
Om man vet eller misstänker att det kan ha krupit in fukt i kameran på något vis, så ta genast ur batteriet, lämna alla luckor öppna och låt den torka.

Det är lite skillnad på kondens som bildas på utsidan av kameran när du tar in den utifrån och fukt i form av vatten som tränger in. Du skrev inget om hur blöt Årefamiljens fuktskadade kamera verkligen var. Jag har ytterst svårt att tro att det berodde på kondens. Med läckande flaskor eller smältande snö och kameran ligger mitt i så är det givetvis en helt annan sak.

Givetvis har du rätt i sak. Fukt och elektornik är ingen bra kombination. Även jag är insatt i elektronik så du är inte ensam. Vad jag också gjort är att jag har fotograferat praktiskt under en massa år i all sorts väder, även i hällregn och i temperaturer under -40. Även om elektronik inte gillar vatten så har jag i praktiken aldrig haft något problem med kondens. Inte heller regn. Stundtals även häftigt regn. Inte ett problem någonsin med någon av alla de SLR kameror jag använt genom åren. Jag skall i ärlighetens namn även uppge att jag brukar försöka skydda kamerorna för kraftigt regn. I alla fall mina enklare modeller. De vädertätade brukar jag inte bry mig så mycket om ifall jag måste fotografera.

Vid ett besök på Astrid Lindgrens park för en massa år sedan regnade det ordentligt. Min Nikon FE klarade sig medan min väns 7000i la av. Dock återhämtade den sig efter ett tag. Utöver denna 7000i så har mina kameror klarat av allt jag slängt åt dem och jag har aldrig använt någon påse när jag gått in från minusgrader. Däremot öppnar jag aldrig upp kameran. Dvs tar av objektivet eller öppnar någon lucka på kameran så länge som den är kall och full med kondens.

Givetvis är det ingen garanti att det inte drabbar andra. Men att måla fan på väggen för denna sak anser jag vara klart överdriven. Precis som tillverkarna gör när de specar typ 0 till + 40 som användningstemperatur. Larvigt.....
 
Senast ändrad:
Jag var ute i -15°C med min Nikon utan problem. Se upp med kondens när du kommer in bara. Låt den ligga i väskan 1h före uppackning.

Plåtade Luciatåg idag i Överjärva. -10 grader. Gick sedan in på kafeet. Massor av kondens på min Nikon och glugg. Lät den ligga på kafebordet i 30 minuter UTAN väska och plåse och vips så var den torr igen. Fungerade som vanligt.......Fungerade visserligen även med kondensen men frontlinsen var lite väl immig för att jag skulle uppskatta bilderna ;.)

Det är inget problem i praktiken.....
 
Då finns det en risk att kondens inne i kameran fryser fast och kameran antingen tillfälligt blir oanvändbar eller att något går sönder. Kondensen blir aldrig ett problem om du lämnar kameran i väskan medan den värms upp.

Öppnar du inte kameran så blir det ingen kondens inuti, Dvs ta inte bort objektivet och öpnna inga luckor.
 
Jag har sett Canon-kameror fungera i temperaturer som är omkring det svenska köldrekordet, så du behöver inte oroa dig. Som sagt, kondens är ingen kul grej men bekymra dig inte överdrivet mycket heller.

Stoppa kameran i en plastpåse innan du kommer in istället. En vadderad kameraväska funkar såklart, men att den är vadderad gör ju att det tar en vecka för den att värmas upp till rumstemp.

Varför ska man placera kameran i en plastpåse, och inte direkt i kameraväskan? Vad bidrar plastpåsen till?
Från en annan som också är ny på fotografering i kyla.
 
Därför att plastpåsen behåller atmosfären utifrån vilken innehåller mycket lite fukt och eventuell kondens blir på utsidan av plastpåsen där den inte kan göra någon skada.

Många historier om att ähhh, det är inga problem, men bara för varningen skulle - det finns många kameror som dött i förtid också av fuktskador. Ingen garanti gäller om det är Canon iaf om felet ens på en splitterny kamera beror på fukt. Man kan chansa och vet man vad man håller på med så är riskerna små, men har man inte råd att riskera ett haveri så skall man vara mycket aktsam.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.