Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

MIN bid i tidningen!

Produkter
(logga in för att koppla)
Arne S skrev:
Hej Gill!

Tänkte faktiskt på dig och denna tråden ikväll. Även om händelsen inte var alls lika dramatisk.

Satt och pratade i telefon med en annan FS-medlem när brandbilar med tjutande sirener började åka som pop-corn i en gryta utanför vårt hus. Efter att ha avslutat samtalet slängde jag kameran på axeln (med taskigt laddade batterier...) och letade upp orsaken till pådraget. Det var en brand på en stubbåker alldeles intill ett bostadsområde. Hann ta ett par bilder innan batterierna lade av. :(

Väl hemma ringde jag lokaltidningen som var intresserade och tog en av bilderna, finns här:

http://hd.se/astorp/2006/08/25/brand_stubbaaker

Egentligen inget speciellt med vare sig bild eller händelse, ganska vardagligt. Men i likhet med dig så är det klart att jag känner glädje över att de ville använda bilden, en bild som kom till ganska oplanerat, i all hast, och som speglar en allmänintressant händelse i vår vardag. Den dokumenterar trots allt en otrevlig händelse, speciellt då det finns bebyggelse väldigt nära stubbåkern.

Din bild är både mer dramatisk och fototekniskt bättre än min, dessutom har nog X-pressen liiiiite större spridning...:) Men jag tror mig ändå förstå den glädje du ger uttryck för i början av denna tråden.

/Arne

Man får nog ha fått en bild publicerad för att förstå känslan ;)
 
Gip skrev:
...men du har inte svarat på min fråga...

Gill, jag förmodar att folk i allmänhet inte skulle uppröras i lika hög grad av din sprallighet om det hade varit en "trevlig bild".

Om du efterfrågar min personliga åsikt huruvida jag tycker att det faller under "mediakåthet" att starta trådar om man får bilder publicerade så är svaret ja.

Beträffande din förmåga att stava rätt och övrig kompetens har jag inga kommentarer eller anledning att tvivla på ditt skarpsinne.
 
Grattis Gill till en såld och publicerad bild! Jätteroligt! :)

Bry dig inte om de spydiga och avundsjuka rösterna, du är inte den första som säljer en olycksbild (tvärtom, dessa ser man ju nästan vareviga dag på massmedia). Dessutom är det inte att profitera på andras olycka om man fotograferar den. Fotot kan användas för att upplysa/belysa olyckan, ge folk en tankeställare och ibland till och med som ett konstfoto. Misär är ibland estetiskt och vackert på bild, ruggigt vackert. Hemskt men sant!

Inte anklagar man väl andra yrkeskategorier som får sin försörjning genom olyckor, för att vara samvetslösa profiterare av andras olyckor, som saneringsföretag, bilreparatörer mfl.?
 
Eeros skrev:
Grattis Gill till en såld och publicerad bild! Jätteroligt! :)

Bry dig inte om de spydiga och avundsjuka rösterna, du är inte den första som säljer en olycksbild (tvärtom, dessa ser man ju nästan vareviga dag på massmedia). Dessutom är det inte att profitera på andras olycka om man fotograferar den. Fotot kan användas för att upplysa/belysa olyckan, ge folk en tankeställare och ibland till och med som ett konstfoto. Misär är ibland estetiskt och vackert på bild, ruggigt vackert. Hemskt men sant!

Inte anklagar man väl andra yrkeskategorier som får sin försörjning genom olyckor, för att vara samvetslösa profiterare av andras olyckor, som saneringsföretag, bilreparatörer mfl.?

Tack :)
...egentligen borde jag ignorerat dom svaren redan från början ;)
 
AndersLindewall skrev:
Det skulle vara intressant om du kunde utveckla det där lite mer ingående...

Det fanns en mycket intressant artikel om det i förra numret av Kamera & Bild (om Pieter ten Hoopen). Om hur krig, svältkatastrofer och annat elände av någon outgrundlig anledning blir så bra på bild. Läs den, det var en verkligen intressant artikel om ett ämne som nästan får betraktas som tabubelagt.
 
jensini skrev:
vad häftigt att du var först där, det måste vart väldigt coolt! ;)

Det var väl ganska exakt här som den här tråden spårade ur.
Det hade nog varit på sin plats att bemöta en ung människas (Jens Pålsson, 19 år) reaktion och ordval när det handlar om en olycka.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.