Annons

MIN bid i tidningen!

Produkter
(logga in för att koppla)
AndersLindewall skrev:
Menar du allvar med att du jämställer fotografers insatser med sjukvårdspersonalens? Eller är ditt inlägg bara avsett att vara allmänt provokativt? På en pubertal nivå... vet inte hur gammal du är?
Gjorde jag verkligen det, jämställde fotografens insats med sjukvårdspersonalens? Eller var det bara en provokativ och pubertal (samt korkad) tolkning?

Många tjänar pengar på andra människors olycka, var skall man dra gränsen, när blir det "osmakligt"? Fotografens insats kanske bidrar till färre olyckor, vem vet.
 
tormig skrev:
Gjorde jag verkligen det, jämställde fotografens insats med sjukvårdspersonalens? Eller var det bara en provokativ och pubertal (samt korkad) tolkning?

Många tjänar pengar på andra människors olycka, var skall man dra gränsen, när blir det "osmakligt"? Fotografens insats kanske bidrar till färre olyckor, vem vet.

Ja, du behöver ju inte stå för vad du skrivit om du inte vill.
 
AndersLindewall skrev:
Det folk kan reagera på är väl att du brassar upp en tråd om det. Jag är säker på att många har tagit tragiska bilder utan att drabbas av "mediakåthet" ... du tycks ju ha haft så bråttom att få till tråden att du inte hann stava rubriken rätt....



Hade jag varit glad över en "trevligare" bild, hade det varit ok att skriva att man är glad att se den publicerad då eller är man lika mediakåt då?

Hade det varit lika illa att inte kunna stava rätt då?

/Gill som tar MYCKET illa upp över påhoppet över att kallas mediakåt och att inte kunna stava!
 
Gip skrev:
/Gill som tar MYCKET illa upp över påhoppet över att kallas mediakåt och att inte kunna stava!
Äsch, de är bara avundsjuka. Här härskar Jante, man skall inte göra något bra, man skall göra det "rätt".
Vänta bara, snart börjar de undra om inte bilden är manipulerad också.
 
tormig skrev:
Äsch, de är bara avundsjuka. Här härskar Jante, man skall inte göra något bra, man skall göra det "rätt".
Vänta bara, snart börjar de undra om inte bilden är manipulerad också.


Jo jag borde förstått att man får inte rusa iväg och bli FÖR glad...usch hemska, hemska jag som har ett sånt ENORMT ego ;) ner på mattan med mig ;)
 
tormig skrev:
Det gör ambulanspersonal också liksom alla i sjukvården och jag gillar den idén.
Om du inte kan se någon etisk/moralisk skillnad på att få en lön som ambulanspersonal och att få betalt för bilder på andras olycka så...

Det kanske blir enklare för dig att sätta dig in i frågeställningen om du föreställer dig att det är en familjemedlem eller nära vän som råkat illa ut, och någon förbipasserande ställer sig och tar bilder. Dom allra flesta tycker nog att det är rätt obehagligt att bilderna överhuvudtaget tas, och än mer så att se bilderna i kvällstidningen senare. Att denna någon dessutom tjänat pengar på det är ytterligare osmakligt.

Rätt eller fel, det är så många känner. Om du inte personligen har något problem med det så kan du väl i alla fall ha viss respekt för att andra finner det stötande.
 
Anders Östberg skrev:
Om du inte kan se någon etisk/moralisk skillnad på att få en lön som ambulanspersonal och att få betalt för bilder på andras olycka så...

Hoppla... och där fick hela Sveriges samlade yrkeskår av pressfotografer sig en känga.. Eller var det fel uppfattat av mig?

De skall då sluta att antingen fotografera olyckor, eller alternativt inte ta några bilder alls?

Gill är glad för att hon fått en bild publicerad i en dagstidning. låt henne då vara det. Motivet spelar inte så stor roll - man ser dagligen bilder som den här i dagstidningarna och varje bild är betald, på ett eller annat sätt.
 
Jeppe skrev:
Hoppla... och där fick hela Sveriges samlade yrkeskår av pressfotografer sig en känga.. Eller var det fel uppfattat av mig?

De skall då sluta att antingen fotografera olyckor, eller alternativt inte ta några bilder alls?

Gill är glad för att hon fått en bild publicerad i en dagstidning. låt henne då vara det. Motivet spelar inte så stor roll - man ser dagligen bilder som den här i dagstidningarna och varje bild är betald, på ett eller annat sätt.

Det är klart att pressfotograferna kommer att fortsätta med sitt jobb - det är upp till var och en vad man vill arbeta med. Även pressfotografer på FS har skrivit inlägg som pekar på att de är fullt medvetna om känsligheten i denna fråga, det kräver en viss taktkänsla att hantera olycksbilder snyggt. Kanske mer se det som ett nödvändigt ont än att hoppa upp och ner av glädje, så att säga. En växande skara av amatörer med kameror och kameramobiler kommer också se till att det finns fler och fler sådana bilder att gotta sig åt för dom som gillar att se andras olyckor. Får jag välja så föredrar jag att proffsen tar dom här bilderna eftersom dom förmodligen har mer koll på hur man beter sig på en olycksplats och har tänkt mer på vad som är lämpligt att avbilda. Det är säkert mindre risk också att olycksbilder sprids på nätet via personliga hemsidor och bloggar, frestelsen är nog övermäktig för många amatörer att visa upp bilderna.

Väldigt många tycker det är olustigt att bli fotograferade överhuvudtaget, varför är ni då så okänsliga för att folk kan ta illa vid sig av att bli fotograferade i en olyckssituation och dessutom hamna på bild i en kvällstidning?

Bara för att ett fenomen finns så behöver man väl inte gilla det, bara för att man kan ta en bild så betyder det inte att man alltid ska göra det. Det är ett medvetet val att ta bilden och att sälja den, och upp till var och en om det känns rätt.

Jag skrev grattis och bra bild i mitt första inlägg, som bild på en olycka är den bra. Det betyder inte att jag inte ändå kan ogilla genren som sådan, ifrågasätta om publicering av sådana här bilder är nödvändig, och om det känns rätt att tjäna pengar på olycksbilder. Jag tycker jag är tydlig med att det inte finns en sanning, bara att folk tycker olika i frågan.
 
AndersLindewall skrev:
Om jag råkar bli vittne till en våldtäkt och fotograferar den. Får in bilden i tidningen. Är jag föremål för gratulationer då? Smaklöst? Tycker ni att jag ska starta en tråd här för att samla klappar på axeln?

Menar du på fullaste allvar att det är samma sak? En pågående våldtäkt och att komma fram till en trafikolycka först?
Den pågående våldtäkten kan du faktiskt avbryta men en olycka som redan har inträffat?...

Jag förstår att Gill är stolt och glad över att ha fått sin bild publicerad och inte en enda gång har det ens korsat min hjärna att hon gottar sig i själva olyckan..

Fakta är att såna här bilder säljer, folk läser det och tydligen vill de se bilder annars skulle tidningar som aftonbladet och expressen inte sälja såpass många lösnummer som de gör..
Jag tycker Gill ska sträcka på sig, bilden är saklig och rapporterar tydligt om vad som har hänt utan att vara smaskig och hänga ut "människor som lider". Jag har sett betydligt värre bilder från tex Tsunamin där man verkligen _gottar_ sig i andras olycka..

Som sjuksköterska vet jag att man har lättare att bearbeta en olycka eller en svår sjukdom genom att få se bilder från saker som man själv inte minns. Själva olyckan, tiden på intensivvården osv..
I gävle där jag jobbade till för två år sen fotograferar man regelbundet patienterna på intensivvårdsavdelningen och gör en dagbok till dem. Skriver om vad de har gått igenom och hur det gick till, detta gör det lättare för patienterna att i efterhand skilja på sanning och drömmar. Kanske finns det en sån funktion här också? Jag vet inte.

Sträck på dig Gill, jag hade också blivit stolt över att få en bild publicerad!

//Malin
 
SmurfMolly skrev:
Menar du på fullaste allvar att det är samma sak? En pågående våldtäkt och att komma fram till en trafikolycka först?
Den pågående våldtäkten kan du faktiskt avbryta men en olycka som redan har inträffat?...

Jag förstår att Gill är stolt och glad över att ha fått sin bild publicerad och inte en enda gång har det ens korsat min hjärna att hon gottar sig i själva olyckan..

Fakta är att såna här bilder säljer, folk läser det och tydligen vill de se bilder annars skulle tidningar som aftonbladet och expressen inte sälja såpass många lösnummer som de gör..
Jag tycker Gill ska sträcka på sig, bilden är saklig och rapporterar tydligt om vad som har hänt utan att vara smaskig och hänga ut "människor som lider". Jag har sett betydligt värre bilder från tex Tsunamin där man verkligen _gottar_ sig i andras olycka..

Som sjuksköterska vet jag att man har lättare att bearbeta en olycka eller en svår sjukdom genom att få se bilder från saker som man själv inte minns. Själva olyckan, tiden på intensivvården osv..
I gävle där jag jobbade till för två år sen fotograferar man regelbundet patienterna på intensivvårdsavdelningen och gör en dagbok till dem. Skriver om vad de har gått igenom och hur det gick till, detta gör det lättare för patienterna att i efterhand skilja på sanning och drömmar. Kanske finns det en sån funktion här också? Jag vet inte.

Sträck på dig Gill, jag hade också blivit stolt över att få en bild publicerad!

//Malin

Tack Malin!

Jag blev onekligen förvånad över reaktionerna och hade jag haft NÅN som helst aning över hur folk skulle reagera över att jag var stolt över att få en bild publicerad skulle jag aldrig startat tråden.

Jag förstår inte vad som stör mest, att jag blev stolt över publiceringen eller att jag fotade en olycka...kanske kombinationen...olika saker verkar stört olika personer...men det lustiga är att dom trots allt läst tråden...

När jag inte gillar en tråd så läser jag den inte...och när jag inte gillar en person som jag anser har för stort ego så kommenterar jag inte tråden...dock har det aldrig hänt då jag gläds över att folk får sina bilder publicerade.(oavsett vad det är, är det för smaskigt skyller jag på dom som publicerade...)

Men detta lär folk som för första gången får en bild publicerad...var för tusan inte så stolta över er själva att ni startar en tråd om det... ;)
 
Gip skrev:
Men detta lär folk som för första gången får en bild publicerad...var för tusan inte så stolta över er själva att ni startar en tråd om det... ;)
Jag tror att det är ytterst få här som i sig inte gläds åt att du har fått en bild publicerad (och fått betalt för det, framförallt!). Det är tänkbart att det finns någon avundsjuk jäkel som inte unnar dig den framgången, men jag tvivlar, alla här är ju fotografer och de flesta skulle bli glada om det hände dem.

Det är nog snarare kontrasten mellan glädjen att få en bild såld och den hemska händelsen som ledde dit som stör en del. Jag är själv ambivalent. Jag tycker att det är kul att du har sålt en bild, men får lite olustkänslor över sammanhanget.

Jag tycker inte att du behöver reagera alltför hårt på de kritiska kommentarerna. Som du själv skrev så hade ju olyckan hänt redan när du kom dit och påverkades knappast till det sämre av att du fotograferade. Däremot kanske du kan försöka förstå att en del människor blir lite illa berörda av glädje i samband med en olycka (fastän det inte är själva olyckan du gläds åt, förstås).
 
PMD skrev:
Jag tror att det är ytterst få här som i sig inte gläds åt att du har fått en bild publicerad (och fått betalt för det, framförallt!). Det är tänkbart att det finns någon avundsjuk jäkel som inte unnar dig den framgången, men jag tvivlar, alla här är ju fotografer och de flesta skulle bli glada om det hände dem.

Det är nog snarare kontrasten mellan glädjen att få en bild såld och den hemska händelsen som ledde dit som stör en del. Jag är själv ambivalent. Jag tycker att det är kul att du har sålt en bild, men får lite olustkänslor över sammanhanget.

Jag tycker inte att du behöver reagera alltför hårt på de kritiska kommentarerna. Som du själv skrev så hade ju olyckan hänt redan när du kom dit och påverkades knappast till det sämre av att du fotograferade. Däremot kanske du kan försöka förstå att en del människor blir lite illa berörda av glädje i samband med en olycka (fastän det inte är själva olyckan du gläds åt, förstås).

Jag är ledsen att jag inte förstår att folk blir upprörda, det jag borde ha gjort var att vara glad över bilden och inte skickat nån länk...men tror du inte någon hade frågat då...?

Om jag inte hade skickat en länk så hade den inte varit svår att hitta för någon annan.

Jag blev nog lite VÄL stolt och var lite VÄL snabbt att jag startade en tråd, men tråden handlar inte om olyckan utan om mitt ego som växte sig till såna oanade höjder att jag startade denna tråd.
 
Oj, trodde först att du inte fått nån byline, men så ser jag...


Ska vi bråka på fotografer som "tjänar" på andras olycka så lär listan bli oändligt lång. Capa som fotar en döende soldat, de som filmade o fotade i koncentrationslägren efter kriget, den som filmade mordet på Kennedy... polisen i Hanoi som skjuter sin fånge blev fotad och en hel värld rasade... massakern vid Himmelska fridens torg... katastrofer som Tsunamin och terrordåd som elfte september har säkert gjort en o annan fotograf något lite rikare och mer känd.

Jag tycker att alla som kan har rätt och nästan skyldighet att dokumentera vad som händer, vem vet, kanske lär sej världen nåt av vad som visas.

Med andra ord, bra jobbat Gill och grattis till att just DIN bild blev utvald.
 
Gip skrev:
Hade jag varit glad över en "trevligare" bild, hade det varit ok att skriva att man är glad att se den publicerad då eller är man lika mediakåt då?

Hade det varit lika illa att inte kunna stava rätt då?

/Gill som tar MYCKET illa upp över påhoppet över att kallas mediakåt och att inte kunna stava!

Jag skrev HANN stava. Nu är det andra gången jag måste påpeka samma sak. Hmmm...
 
Jag tycker nog att bilden har ett berättigande....
Jag får en tankeställare och släpper nog upp
gaspedalen lite grann.(I varje fall så länge som jag har bilden i minne)
 
Hej Gill!

Tänkte faktiskt på dig och denna tråden ikväll. Även om händelsen inte var alls lika dramatisk.

Satt och pratade i telefon med en annan FS-medlem när brandbilar med tjutande sirener började åka som pop-corn i en gryta utanför vårt hus. Efter att ha avslutat samtalet slängde jag kameran på axeln (med taskigt laddade batterier...) och letade upp orsaken till pådraget. Det var en brand på en stubbåker alldeles intill ett bostadsområde. Hann ta ett par bilder innan batterierna lade av. :(

Väl hemma ringde jag lokaltidningen som var intresserade och tog en av bilderna, finns här:

http://hd.se/astorp/2006/08/25/brand_stubbaaker

Egentligen inget speciellt med vare sig bild eller händelse, ganska vardagligt. Men i likhet med dig så är det klart att jag känner glädje över att de ville använda bilden, en bild som kom till ganska oplanerat, i all hast, och som speglar en allmänintressant händelse i vår vardag. Den dokumenterar trots allt en otrevlig händelse, speciellt då det finns bebyggelse väldigt nära stubbåkern.

Din bild är både mer dramatisk och fototekniskt bättre än min, dessutom har nog X-pressen liiiiite större spridning...:) Men jag tror mig ändå förstå den glädje du ger uttryck för i början av denna tråden.

/Arne
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.