Annons

MIN bid i tidningen!

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, olyckor är aldrig roligt. Har varit på ett antal men hade min första dödsolycka i veckan som var, en kille som kört rakt in i en bergsvägg, var tidigt på plats så såg allt, även när han avled. Bilen låg ca 30m från olycksplatsen och personen 5-6m därifrån.

Jag bröt ihop i bilen på väg hem till redaktionen sen, sett en del förut, men just att personen dog framför mig blev som en chock, och under de omständigheterna som rådde - usch o fy.

Fick såklart bra stöd på redaktionen och de sa att det är värre om du inte känner några känslor, hur många dödsolyckor du än ser så ska du inte vänja dig, du är trots allt bara en människa.

Men på ett sätt får jag vara glad (fel ord?) att man varit med om det, den första gången kommer ju alltid.

Kul med bild i Expressen Gill!
 
Man undrar ju hur det går sen med alla som råkar illa ut.

Det är läskigt när man VILL fota...men man vill inte SE nåt liksom...

Jag var rädd för att titta när dom drog ut folk...tänk om dom inte hade haft några ben eller om någon skulle dö när man såg...även om jag inte var den som var närmast...så jag tog mina bilder och åkte...

...fast tänk att vara först (som killen med bergväggen) stå där själv och inte kunna göra nåt...
 
Gip skrev:
Det var en snubbe som frågade nyfiket vilken tidning jag kom ifrån och jag sa att jag inte kom ifrån nån tidning sa han "okey, för jag kände nämligen inte igen dig"

...detta var en snubbe från kön (ingen från räddningstjänsten)

Han var inte otrevlig men jag reagerade på svaret...känner ALLA som arbetar på tidningar ALLA?

Jobbar man på en tidning lär man känna en hel del folk, förutom de som jobbar hos eventuella konkurrenter. Men omvänt också är det många som lär känna folket på tidningen. Speciellt om det är en liten stad och en liten redaktion, och journalisterna varit stationerade där några år.
Sen finns det alltid en krets av människor som har närmare kontakter med redaktionen, som annonsörer, tipsare och andra informationslämnare. Eller de som bara förekommer regelbundet oregelbundet i spalterna.

Förstår att Expressen berömde bilden; det var inte svårt att inse vilken kraft bilen krockat med. Talande bild utan att vara närgången, hade jag sagt om det varit fråga om bildkritik.
 
Såg bilden i tidningen och tycker också det var en jättebra bild.

Så trots att det var en tragisk olycka som ligger bakom bilden vill jag ändå gratulera dig Gill och roligt att du fick den publicerad
 
Det var det...och läskigt, det fanns ju skadade människor i bilarna...jag visste inte om dom var döda eller inte så jag vågade inte gå nära...tänk om jag hade börjat spy eller nåt...
 
Gip skrev:
Dom ringde och frågade innan och sa att dom betalade det som står i blf's lista.

Känns en smula lågt tilltaget att betala en nyhetsbild som en arkivbild. Tyvärr är väl olyckor lite av vardagsmat, så det kanske är så det går till. Men anta att du fångade nåt mer unikt och dagsaktuellt, en snubblande politiker t ex, då ska du inte nöja dej med "arkivbildspris" om det nu är vad du får. BLF kanske har en kolumn för rykande heta bilder också.

Hur som helst, grattis till publiceringen!
 
Smaklöst

Ibland blir jag trött jag på diskussioner här på FS, man öppnar en tråd som av allt att döma är en "glad tråd", lyckan flödar, man klickar sig vidare och kommer till en makaber artikel om död på vägarna. Jag får inte ihop den artikeln med glädjekommentarer och uttryck om "coolt att vara först" osv. Visst, bilden är talande och illustrativ, och kul att du tjänade en slant, men viss respekt för offer kanske kan visas även i en tråd på en hemsida om foto...

Första gången i mitt liv jag får dålig smak i munnen av att läsa en tråd här på FS...

[Edit - Tog bort några starka uttryck.]
 
Senast ändrad:
Re: Smaklöst

johanlind skrev:
Ibland blir jag trött jag på diskussioner här på FS, man öppnar en tråd som av allt att döma är en "glad tråd", lyckan flödar, man klickar sig vidare och kommer till en makaber artikel om död på vägarna. Jag får inte ihop den artikeln med glädjekommentarer och uttryck om "coolt att vara först" osv. Visst, bilden är talande och illustrativ, och kul att du tjänade en slant, men viss respekt för offer kanske kan visas även i en tråd på en hemsida om foto...

Första gången i mitt liv jag får dålig smak i munnen av att läsa en tråd här på FS...

[Edit - Tog bort några starka uttryck.]

Du har nog inte förstått det hela, för mig hade det hellre fått vara en anka som gick över vägen med sina ungar än en sån här tragisk olycka, det jag tyckte var kul var att expressen var intresserade och att min bild synd i tidningen, hade jag kunnat välja vad jag fick publicerat så hade jag självklart valt nåt annat.

Visst hade jag kunnat hålla käften och inte startat nån tråd, men för mig är det stort att få med sitt namn på både webben och tidningen.

Ingen gratulerar till att det var coolt att se nåt så hemskt som detta var utan att jag faktiskt var först på plats.

Folk skiter i själva artikeln.

Varför i hela världen läser du tråden?

Om du skulle vara först på en olycka skulle inte du plåta då?

Nu tänker du att du aldrig skulle starta en tråd om hur kul det kändes att bli publicerad...det är möjligt, men för MIG var det stort.

OM jag hade varit stolt över BILDEN hade jag lagt den bland mina bilder här på FS, men bilden skiter jag i, vet knappt var jag har den längre.
 
Re: Re: Smaklöst

Gip skrev:
Du har nog inte förstått det hela, för mig hade det hellre fått vara en anka som gick över vägen med sina ungar än en sån här tragisk olycka, det jag tyckte var kul var att expressen var intresserade och att min bild synd i tidningen, hade jag kunnat välja vad jag fick publicerat så hade jag självklart valt nåt annat.

Visst hade jag kunnat hålla käften och inte startat nån tråd, men för mig är det stort att få med sitt namn på både webben och tidningen.

Ingen gratulerar till att det var coolt att se nåt så hemskt som detta var utan att jag faktiskt var först på plats.

Folk skiter i själva artikeln.

Varför i hela världen läser du tråden?

Om du skulle vara först på en olycka skulle inte du plåta då?

Nu tänker du att du aldrig skulle starta en tråd om hur kul det kändes att bli publicerad...det är möjligt, men för MIG var det stort.

OM jag hade varit stolt över BILDEN hade jag lagt den bland mina bilder här på FS, men bilden skiter jag i, vet knappt var jag har den längre.

Gill, du får försöka förstå Johans point of view. Jag gör det i alla fall. Och håller delvis med, den här och andra liknande trådar är ju trots allt endast ett forum för inbördes beundran....
 
Gratulerar till bildförsäljningen, och en bra bild.

Personligen håller jag dock med Johan, det känns lite trist med alla glada tillrop när det handlar om en olycka. Jag har också personligen lite svårt att tänka mig att ta en sådan bild. Jag respekterar att andra tycker annorlunda, var dock beredd på att många inte alls uppskattar olycksfoton eller dom som förser tidningarna med sådana bilder. Jag, och säkert många med mig, tycker att bilderna är onödiga och lite osmakliga i det att man tjänar pengar på andra människors lidande. Jag skulle heller inte uppskatta att själv hamna i tidningen om jag var inblandad i en olycka.
 
Senast redigerad av en moderator:
Om ni visste hur många som tyckte jag skulle gå närmare men jag med mitt 85 objektiv inte kunde göra det för att jag tyckte det var obehagligt.
(med 85 så stod jag ändå RÄTT långt bort, tror inte ens nån uppfattade att det var en kamera där bortset från mannen i vit t-shirt)

Olyckan skulle ha hänt även om jag inte var där med kameran.

Jag ÄR förvånad över hur man kan blanda ihop tragiken med det som JAG var stolt över.

Hade jag var orsaken till olyckan förstår jag era reaktioner men nu måste jag säga att jag inte gör det.

Undrar om NÅN som gratuerar tyckte att det var roligt att det var roligt att 2 bilar kraschade?
Knappast...

Hade jag tagit smaskiga närbilder kan jag också förstå er eller lagt in resten av bilderna så alla får gotta sig, men nu, nej jag förstår jag faktsikt inte.

Grattis har inget med "kul att du fick se ett gäng människor råka riktigt illa ut" att göra utan "kul att du fick med en bild i en tidning"...hade inte jag gjort det hade någon annan gjort det...
 
Gip skrev:
Om ni visste hur många som tyckte jag skulle gå närmare men jag med mitt 85 objektiv inte kunde göra det för att jag tyckte det var obehagligt.
(med 85 så stod jag ändå RÄTT långt bort, tror inte ens nån uppfattade att det var en kamera där bortset från mannen i vit t-shirt)

Olyckan skulle ha hänt även om jag inte var där med kameran.

Jag ÄR förvånad över hur man kan blanda ihop tragiken med det som JAG var stolt över.

Hade jag var orsaken till olyckan förstår jag era reaktioner men nu måste jag säga att jag inte gör det.

Undrar om NÅN som gratuerar tyckte att det var roligt att det var roligt att 2 bilar kraschade?
Knappast...

Hade jag tagit smaskiga närbilder kan jag också förstå er eller lagt in resten av bilderna så alla får gotta sig, men nu, nej jag förstår jag faktsikt inte.

Grattis har inget med "kul att du fick se ett gäng människor råka riktigt illa ut" att göra utan "kul att du fick med en bild i en tidning"...hade inte jag gjort det hade någon annan gjort det...

Det folk kan reagera på är väl att du brassar upp en tråd om det. Jag är säker på att många har tagit tragiska bilder utan att drabbas av "mediakåthet" ... du tycks ju ha haft så bråttom att få till tråden att du inte hann stava rubriken rätt....
 
AndersLindewall skrev:
Det folk kan reagera på är väl att du brassar upp en tråd om det. Jag är säker på att många har tagit tragiska bilder utan att drabbas av "mediakåthet" ... du tycks ju ha haft så bråttom att få till tråden att du inte hann stava rubriken rätt....



Nu får du väl ge dig!

Jag förstår er båda, men att göra personliga påhopp kring Gills förmåga att stava hör inte till ämnet och hör absolut inte hemma på FS.

//Anders som är glad för Gills bild i tidningen, men inte förstår varför tidningarna köper bilder på lidande människor.
 
Gip skrev:
...
Jag ÄR förvånad över hur man kan blanda ihop tragiken med det som JAG var stolt över.
...

Du verkar inte rikigt vilja förstå andra sidans synpunkter heller. Du är stolt över att ha kommit i tidningen, oavsett vad som är på bilden. Andra tycker inte att det går att koppla isär en publicering och det som publicerats. Faktum kvarstår att du tjänat pengar på andra människors olycka och att många inte gillar den idén.

Två olika ståndpunkter, välkommen till det fria samhället. Om du vill ha rätt till din ståndpunkt får du väl acceptera att andra har rätt till en annan uppfattning också. Det är ingen mening att bli upprörd eller förvånad över detta, acceptera bara att alla inte tycker lika.
 
Senast redigerad av en moderator:
Brasknarr skrev:
Nu får du väl ge dig!

Jag förstår er båda, men att göra personliga påhopp kring Gills förmåga att stava hör inte till ämnet och hör absolut inte hemma på FS.

//Anders som är glad för Gills bild i tidningen, men inte förstår varför tidningarna köper bilder på lidande människor.

Nu var ju inte det där ett personligt påhopp. Om du hade läst noggrant innan du reagerat känslomässigt hade du förstått det, jag skrev att Gill inte HANN stava rätt. Vilket inte har med hennes förmåga eller kompetens att göra. Men syftet verkar vara uppnått... en nyttig debatt. Om trådar som denna.
 
Om jag råkar bli vittne till en våldtäkt och fotograferar den. Får in bilden i tidningen. Är jag föremål för gratulationer då? Smaklöst? Tycker ni att jag ska starta en tråd här för att samla klappar på axeln?
 
tormig skrev:
Det gör ambulanspersonal också liksom alla i sjukvården och jag gillar den idén.

Menar du allvar med att du jämställer fotografers insatser med sjukvårdspersonalens? Eller är ditt inlägg bara avsett att vara allmänt provokativt? På en pubertal nivå... vet inte hur gammal du är?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.