Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min 5D MkII - nöjd eller missnöjd?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag har haft min kamera i två veckor nu och har plågat familjen med fotograferande och filmande ganska intensivt nu i väntan på jobb.
Filmfunktionen som jag bara såg som en kul finess, det var inte ens med i beräkningen när jag valde kameran, visade sig vara skitkul att använda. Faktum är att jag lagt mer tid på att filma än att fotografera. Något som stör mig är dock en återkommande vit pixel som dyker upp i bland på samma ställe i alla bilder. Jag börjar faktiskt oroa mig för att sensorn är defekt, eller att pixeln håller på att ge sig. Har någon av er andra sett detta i några av era bilder? Det dyker inte upp i alla bilder även om jag plåtar samma motiv tio gånger men det kan synas i tre-fyra av bilderna. Jag plåtar inte med liveview utan bara som vanligt.
Blir sensorn het? Även utan liveview? Jag har aldrig fotograferat mot solen eller i hårt solljus överhuvudtaget ännu eftersom vädret inte tillåtit det.

Av en ren slump läste jag nyss en recension där en fotografen haft precis samma problem. Hans lösning:

Note 2: I was disappointed to find a white (rogue) pixel on all my pictures; no doubt, on the videos too. However, setting the camera to manual sensor clean (without actually cleaning the sensor) seems to have cured the problem. I have no idea how, but it works.

http://www.richardstareyphotography.com/page5528.html
 
Att släcka en pixel...

Hej Jimmie!

Tack för tipset! Jag skall prova ditt tips nu i helgen när jag får litet lugn och ro. Har varit några dagar i Åre och filmat samt fotograferat. Det var varierande väder må jag säga, snöoväder och 20 m/sek på fjället. Med min gamla 20D skulle jag inte vågat fotografera men nu satte jag vädertätningen på prov och det gick hur bra som helst. Hur som helst så pratade jag i dag med Canons serviceverkstad och de sade att de ville ha in kameran för att "släcka" pixeln. Tror m a o att de pixelmappar bort den mjukvarumässigt som olympuskamerorna gjort automatiskt i alla sina digitalkameror sedan flera år. Något sensorbyte blir det inte i alla fall :)
Jag misstänker starkt att det som recensionen tipsade om är samma sak egentligen så om det fungerar lämnar jag inte in kameran. LCD-skärmar hade den egenheten förr att om mer än tre pixlar gick sönder kunde en linje eller flera i skärmen dö och slockna. Undrar om någon liknande gräns finns i sensorer?
 
Har haft min i en vecka och första intrycken är följande:

Känns skön och gedigen att hålla i, enda som drar ner detta är den knarrande batteriluckan. Jag trodde inte jag skulle reagera men lite irriterande är det. tror det försvinner när batterigreppet kommer på, vilket utjämnar trycket från handen.

Jag brukar alltid fota RAW med min 40D, men med MKII:an har jag hitills bara testat i JPEG och jag tycker den ger bättre bilder "rätt ur" kameran än exempelvis min 40D.

ISO egenskaperna är väldigt bra, helst när man gått från 40D, kan tänka mig att fd 5D ägare inte får samma "lyft". HAr tagit bilder med 6400 som kan räddas hem och användas om inte kraven är för högt ställda på bruset.

Jag har inte märkt någon oregelbundenhet i AF , men jag har i AF-tråden beskrivit mitt förskjutna Fokusplan, vilket gjort att jag får microjustera fokus ganska mycket för att träffa fokus där jag låser AF.

Kameran med all optik åker in på RCC imorgon för justering och kalibrering.

Uppdaterar gärna inlägget när grejerna kommit tillbaka.
 
Att släcka en pixel forts...

Av en ren slump läste jag nyss en recension där en fotografen haft precis samma problem. Hans lösning:

Note 2: I was disappointed to find a white (rogue) pixel on all my pictures; no doubt, on the videos too. However, setting the camera to manual sensor clean (without actually cleaning the sensor) seems to have cured the problem. I have no idea how, but it works.

http://www.richardstareyphotography.com/page5528.html

Jaha, nu har jag provat detta och kan konstatera att det mycket riktigt fungerar. Då slapp man den rundan till Canons verskat i Mölndal i alla fall och det tackar man ju för!
 
enda som drar ner detta är den knarrande batteriluckan

Upplever exakt samma sak! Den knarrar på tok för mycket. Jag snackade med en Canonkille som hade demonstation hos Mattssons foto i Lund och han tyckte att jag skulle lämna in den. Kameran som de hade där som demoex knarrade också, fast mycket mycket mindre än min.
 
Upplever exakt samma sak! Den knarrar på tok för mycket. Jag snackade med en Canonkille som hade demonstation hos Mattssons foto i Lund och han tyckte att jag skulle lämna in den. Kameran som de hade där som demoex knarrade också, fast mycket mycket mindre än min.

Batteriluckan på min är då helt tyst...
 
Kom på en till sak som jag är så himla nöjd med jämfört med gamla 5d; det går så snabbt att ladda ner bilderna från kameran till datorn, med den gamla kändes det som om tiden stod still, länge leve DigitIV. Och dessutom drar den inga batterier, gamla 5d krävde ju att jag hade ett par med mig om jag skulle ut, nu går typ 20 procent av kraften enligt mätare för 150 bilder.
 
Supernöjd!

Jag är otroligt nöjd med kameran. Känner att mitt jobb kommer att bli så mycket lättare! Framför allt senaste jobbet som var fota interiören på ett stort företag. Det var mörkt och stort så jag blev först lite orolig. Jag hade ISO 800/1000 och det funkade mycket bra. Kunden blev supernöjd. När jag kom hem var det bara att lägga alla bilderna på en DVD-skiva och skicka. Så enkelt. Inte mycket efterabete ca 1 timme.

Jag känner mig också lugnare inför ett bröllop som jag ska fota i juni. Det gör inte så mycket om det är lite mörkt, det ordnar sig ändå;)

Har ännu inte fotat så mycket macro men det blir nog bra det me' ;))

Tjingeling!
Bee
 
Skyddar ni era displayer på era 5:eek:r med transparent skyddsfolie eller är glaset så pass reptåligt att "display skydds-sticker" inte behövs?
 
Hej Janne,
Jag har kört min på flera tv-apparater och projektorer utan problem.
Är du säker på att du använder rätt sladd. Jag har tagit fel några gånger, vilket är lätt hänt när alla kameror har liknande kablar.
Kör också 1.0.7
/Anders
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.