Annons

Metro Photo Challenge

Produkter
(logga in för att koppla)

Rutan92

Ny medlem
Hejsan!

Till att börja med skulle jag vilja att detta är kanske inte ett stort diskussionsforum, men jag kände att någonstans måste jag varna lite. Dels kan man fundera över det etiska kring detta, men det får ni själva föra diskussion på om ni vill. (Alltså varför en fotograf skulle vilja sponsra ett stort företag för väldigt lite fördelar och utsätta både sig själv och andra fotografer för ett läge där bilder finns i överflöd redan i en stor bildbank.) Jag vill istället varna för dess oseriösa utformning. Själva reglerna har en enorm generalklausul som i princip tar allihopa vad heter rättigheter och därefter tillkommer fler hemskheter!
Man slussas in på colourbox och får ett konto skapat åt sig trots att man aldrig gått med på detta och därefter får man inte sitt namn publicerat vid sina bilder som dessa på colourbox säljer om man inte gör klart sitt konto. Gör man klart kontot får man i och för sig 20 cent för varje bild som säljs...Om man nu vill se något bra i det...
Det här är bara toppen på isberget så att säga...Känner att jag behöver varna för denna fototävling och att man tänker kanske fyra gånger innan man ställer upp!

Jag antar att det är det här stycket du tänker på:

Genom att skicka in ditt bidrag till Metro Photo Challenge 2012, ger du Metro rätten att, inklusive men inte begränsat till, mångfaldiga, ändra, ställa ut, trycka, använda eller ge en tredje part möjlighet att använda bidraget i vilken form som helst, för marknadsföringssyften eller redaktionella syften i alla media som är relevanta för tävlingen, under fem (5) år efter tävlingens slutdatum.

Jag håller med om att den typen av "regler" inte är så kul, och i och med att de lagt det mitt i texten om förbehåll och dylikt är det lätt att missa. Lite märkligt att namnkunniga fotografer som Urban Brådhe och Mattias Klum ställer upp i juryn för en dylik tävling, då de knappast skulle delta med sina egna bilder på de villkoren.

De har inte såvitt jag kan se satt någon gräns för hur många bilder som får laddas upp, och det innebär förstås att de får ännu fler bilder att använda.

Skulle vara intressant att få en kommentar på detta från Metro eller någon av fotograferna i juryn ---

Det är rätt många bilder på personer. Hoppas fotograferna har deras godkännande för denna typ av publicering och bortskänkning av rättigheter.

/Stefan

Känns som en tävling inriktad för hobbyfotografer, folk som aldrig har sålt en bild de tagit och aldrig har några planer på att göra så heller. Folk som helt enkelt bara klickar på allt de ser, skickar in tonvis med bilder och hoppas att en av deras bilder blir uttagna bara för att det är en kul grej.

Känns som en tävling inriktad för hobbyfotografer, folk som aldrig har sålt en bild de tagit och aldrig har några planer på att göra så heller. Folk som helt enkelt bara klickar på allt de ser, skickar in tonvis med bilder och hoppas att en av deras bilder blir uttagna bara för att det är en kul grej.

Jo, men det är också en liten tävling på hur många fb-vänners vänners vänner man har ;).
Bilderna kommer ju att fylla på Colourbox bildbank rejält. Förra året kom det in 160 000 bilder och ifall någon använder dessa bilder så får man varken royalty eller credits.
Är väl bra för hobbyfotografer som vill kunna vinna och bra väldigt bra för colourbox.
Mkt bra fälla att råka lägga upp bilder på personer som inte godkänt att få vara med i ex reklamsammanhang och bra för Metro som avsäger sig allt om bildstöld och andra överlåtelserättigheter.

/Stefan

Afe: Precis! Det är enormt smidigt att kunna smyga in den textbiten där och den innehåller något enormt mycket information på väldigt få ord.

Rommel: Grymt bra poäng som jag faktiskt inte ens reflekterat över! Det som i princip dominerat (av det jag sett) i tävlingen har varit person-relaterade bilder vilket helt klart ger en intressant syn på reklamen. När man skickar en bild till metro godkänner man även detta: "Du är ensam ansvarig för ditt bidrag.. Genom att skicka in ditt bidrag till Metro Photo Challenges webbplats, garanterar du att bidraget är ett originalarbete som har skapats av dig och att det inte inkräktar på tredje persons rättigheter eller bryter mot tillämpliga lagar och förordningar. Metro kan inte hållas ansvariga för eventuella anspråk, skadestånd eller annat som gäller ditt bidrag. Det finns en mekanism på webbplatsen som gör att besökare kan flagga för olämpligt eller stötande innehåll. Därför är det viktigt att du säkerställer att ditt bidrag är skapat av dig och att det inte innehåller arbeten från tredje part eller bryter mot tillämpliga lagar. " Vilket gör att det i slutändan lär bli fotografen som får stå i skärselden vid eventuella tvister.

Provade själv skicka in en bild bara för skojs skull som snabbt samlade på sig mycket likes och rätt bra cirkulation och därmed reklam för mig. Dock nollställdes alla räkneverken över bildens popularitet över en natt. Detta svarades från metros sida i ett mejl som sa ungefär såhär; Vi kan inget göra. Vilket också gör att man kan fundera en hel del över den tekniska kompetensen som finns där. Jag har inga som helst tvivel över att det inte handlar så mycket om tävlingen och upplevelsen som en BRA fototävling kan ge, jag tror snarare att det är något som man som sagt kanske ska fundera lite extra över innan man ger sig in i, av flera anledningar.

Bra varning; så tack så mycket!

Själv vann jag faktiskt 2009 Juryns Val och fick en Canon 500D. Anser mig vara ett bra pris för en bild, trots den texten ;-)

Förlåt att jag sparkar igång den här tråden igen.

Kan nu som grafiker nämna att dessa tävlingar kan bli väldiga problem för oss.
Jag skapade en trycksak som jag köpte på Colourbox men det visar sig att rättigheterna inte riktigt är klara.

Tänk er för innan ni "ger bort" era bilder på sånna tävlingar.. Vem som helst kan köpa den sen och använda den i reklam. Ett blöjföretag, Ett politiskt parti, er värsta konkurent..

Ta bort bilderna när tävlingen är klar om ni inte kan stå för att dom blir till salu.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar