ANNONS
Annons

Mest prisvärda vidvinkelzoom?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johannes

Medlem
Har en cosina 19- 35 3,5- 4,5 men funderar starkt på att byta upp mig till ett ljsustarkare och helst skarpare obejektiv. Funderar på tokina 20- 35 2,8, men av photodo.se har det bara fått 2.5 i betyg då det gäller dess optiska prestanda(Cosinan har däremot fått 3.1)

Har kollat i recensionsbanken på fotosidan.se men inte funnit någon kommentar till Tokina- objektivet. Så om någon har någon erfarenhet av detta objektiv skulle jag vara väldigt tacksam över lite information om det.

Har också sneglat på Sigma 24- 70 2,8, vilken fått bra väldigt betyg i Foto och av medlemmar här på fotosidan, och ser det som ett gott alternativ.

Tycker själv att distortionen blir lite väl påtaglig under 24 (eller gäller det kanske bara cosina- objektivet). Sen så är ju inte skillnaden mellan 20 och 24 så jättestor. Tänker då att Sigma- objektivet kanske är ett bättre val. Förutom att det förmodligen är skarpare, så är ju dess längsta brännvidd också är det dubbla av Tokina- objektivets. Närgränserna på objektiven skiljer ju sig inte så mycket. Sigmat på 40 och Tokinat på 50, så dt är ju inte en avgörande faktor dirket.

Kommer nog till 95 procent av fallen fotografera med en brännvidd mellan 24 och 50, så det viktiga är att Sigma- objektiv är skarpast inom det brännviddsområdet.

Båda dessa objektiv kostar drygt 6000, så jag skulle vara ytterst tacksam över tips om vilket jag bör köpa.

Om ni tycker att något annat objektiv är bättre, så nämn gärna det.

Mvh

Johannes Perssson

Skillnaden mellan 20 och 24 är visst stor. Visst, distorsion men även chans att ta bilder som du inte kunnat annars.

Om du har Canon så skulle jag rekommendera deras EF 20-35/3.5-4.5 USM som är riktigt bra enligt tester. Ligger också i den prisklassen (om man köper från Tyskland ;))

Nikon antar jag?

Jag antar att du kör med Nikon, eftersom du har angett detta under bilder i din profil.

I så fall finns ju Nikon 18-35/3,5-4,5D IF ED för 6244 kr på cyberphoto.se

Jeppe skrev:

Om du har Canon så skulle jag rekommendera deras EF 20-35/3.5-4.5 USM som är riktigt bra enligt tester. Ligger också i den prisklassen (om man köper från Tyskland ;))

Vilka butiker i Tyskland kan man köpa från utan att behöva betala svensk moms? Eller om du vet någon som är väldigt billig i vilket fall..

Går ifrån ämnet lite men...

Kan inte någon visa mig ett foto som det är "för mycket distortionen" i....jag tycker mig aldrig störas av ovanstånde eller så är jag bara blind...har Sigma 24-70 2,8 och bara älskar det!

/p

Jamen jag sa ju det....24mm visar ingen större distorsion...däremot 20 och nedåt...

www.internet-photo.de är helbra, snabba leveranser, mot PF om så önskas. Väldigt bra priser..skiljer ca: 10% mot sverige..ibland mer..
Som ex. kan jag ta mitt sigma 70-200/2.8 med converter. 9300:- gav jag...kostar 13800:- på Scandinavian...Hyffsat..

Ja, jag har tittat på deras sida och det verkar väldigt billigt. Kan man lita på att man inte får betala de procents skillnad som svensk moms istället för tysk skulle ge? (vilket skulle höja priset med ca 8%)

Jerklaren skrev:
Kan man lita på att man inte får betala de procents skillnad som svensk moms istället för tysk skulle ge? (vilket skulle höja priset med ca 8%)
Ja det kan du. Om du handlar från ett EU-land så betalar du det landets moms. Utanför EU betalar du svensk moms.

Det är inte helt sant. Huruvida man betalar svensk moms eller inte inom EU beror på hur mycket det företaget man köper från exporterar till Sverige per år. Jag kommer inte ihåg var gränsen går riktigt men överstiger exporten den är det svensk moms som gäller.

Här Jerklaren kan du se vad som gäller: http://www.svehandla.com/utomlands.html
Jag har inte handlat från AC-Foto som Jeppes länk går till, men däremot från NY Camera, som jag inbillar mig är den tyska fotoleverantör som leverar mest till Sverige, och betalat tysk moms.

internet-photo-de

Det var bra priser på internet-photo-de har funderat på att köpa en minolta dynax 9 kostar 18595 på scandinavianphoto på internet-photo-de kostar den 12600!!! ingen dålig vinst. Kjellsn

Nä altså det är ju såhär att Sverige ha dessa regler men jag tvivlar på att Tyskarna vet att den existerar.. Jag frågade nämligen internet-photo om detta och fick bara till svar att jag betalade Tysk moms och inte Svensk eftersom det var inom EU. Ställde frågan lite tydligare igen, men fick typ bara ???? i Svar...

Verkar Grönt....Byråkratisverige.....

Ah, det låter ju underbart.
Man tjänar ju tusenlappar på varje objektiv man beställer därifrån.

Ännu roligare om man skall storhandla.
Köp en billigt biljet till New York. Besökt B&H och köp utrustning. De har både med världsgaranti och utan. B&H är kanske inte den billigaste affären i NYC, men de har de mesta och är mycket professionella. Det är också en väl etablerad affär som man vågar göra affärer med.

Länken dit är: B&H Photo and video

Re: nån som

ohls skrev:
testkört sigmas 17-35???

Jag har testat den och den är riktigt trevlig. Bildkvaliteten är oväntat bra och det enda som irriterar är storleken och att den har ett knastrigt ljud vid autofokus.

Kanon!

Hej Johannes ! Jag har ett Sigma 24-70 2,8 det är ett mycket trevligt objektiv,kanon skarpa bilder och till ett relativt skapligt pris.Den enda nackdelen är väl att det är så pass stora filter som skall till, 82mm filtergänga det kostar en del med pol filter o dyl.

Mvh Torbjörn W.

Tack för att ni har tagit er tid att svara!

Kollade också in de tyska internet- butikerna (internet- photo och ny- camera) men verkar som om det slutar på lika mycket om jag har räknat rätt. Angående garanti så skall det väl inte vara något problem att handla från andra länder?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar