Annons

Mest prisvärda begagnade nikon.

Produkter
(logga in för att koppla)

Foto-Mange

Aktiv medlem
Hej

Undrar vilken nikon som ger mest kamera för pengarna. Är det en begagnad 5200 eller kanske rentav en D90?

Är d7000 betydligt bättre än d90?

Vilka andra kameramärken och kameror ger mest kamera för pengarna?
Tycker ni man ska ge sig in på en pl5:a för 3500kr?

Kan betala kanske runt 3500-4000 kr.

Nikon har ett gränslinje mellan D5xxx och D90/D7xxx serierna och det finns en hel del som skiljer dessa åt. Så frågan är om du vill komma åt de högra mängd pixlar och jag skulle tro lite bättre ISO prestanda jämfört med D90/D7000 som har en annan typ av hantering och möjligheter (high speed synk, extra tumhjul, CLS styrning av blixt, intern motor för AF, bättre sökare mm mm, det beror i stort hur du tänker använda kameran och till vad...

gör du google sökningar med typ vs typ så får du dessa jämförelser som ger en enkel summering över skillnader

http://snapsort.com/compare/Nikon-D5200-vs-Nikon_D7000

titta gärna på vad ScandinavienPhoto har bland sitt begagnade, då får du också 6mån garanti. Särskilt objektiv som aldrig blir "gamla" bör man köpa begagnat då man inte gör så stort pengingtapp om man vill prova lite olika

Jag skulle vilja påstå att D7000 är betydligt bättre än D90.
Dels är ju D7000 en uppdradering av D90, dvs förbättrad och mer modern och dels är ju D90 äldre så risken är större att den är i sämre skick när man köper den begagnad än vad D7000 är.

Sen beror det såklart på hur mycket pengar man hade tänkt lägga på ett köp. Men är inte pengarna ett större hinder så finns det ingen anledning att välja D90 istället för D7000.

Hej

Undrar vilken nikon som ger mest kamera för pengarna. Är det en begagnad 5200 eller kanske rentav en D90?

Är d7000 betydligt bättre än d90?

Vilka andra kameramärken och kameror ger mest kamera för pengarna?
Tycker ni man ska ge sig in på en pl5:a för 3500kr?

Kan betala kanske runt 3500-4000 kr.

Frågan är vilken som är mest prisvärd och då får du fråga dig vad är prisvärde för dig. T.ex. antal pixlar, vikt, storlek, brus, bilder per sekund, användarvänlighet, filmfunktion, kompatibilitet med äldre objektiv.

Som partisk skulle jag säga en D2x. Kostade över 40.000 igår och kan fås inom din budget idag. Men det är jag det.

D700.

Alltså om man klarar sig utan video, liveview, quiet mode och diverse lullull. Liveview finns visserligen, men funktionen är rätt så kass så jag använder det aldrig. Jag köpte min D700 begagnad för tre år sen efter att ha haft både D60 och D90 innan. Med dem ville jag alltid byta upp mig. Med D700 hittade jag hem på kamerafronten och har inte känt nåt reellt behov att byta till nåt nyare och modernare. Det är en sjutusans bra arbetshäst till kamera som aldrig sviker en. Blixtsnabb och mycket kompetent AF, klarar 8 bps med batterigrepp, har stor och ljus sökare, har fullformatsensor som ger ungefär bättre kvalitet än aps-c-sensorer, och ungefär allt annat som man vill ha av en proffskamera. Med tanke på hur lite man idag behöver betala för en begagnad D700 tycker jag det är det bästa valet för de flesta, möjligtvis med undantag av fågel- och makrofotografer p.g.a. fördelarna en mindre sensor ger åt dessa.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar