Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mest pålitliga triggers i kyla

Produkter
(logga in för att koppla)

Emmel

Aktiv medlem
Som rubriken lyder.
Vilka radiotriggers (för externa blixtar) är mest pålitliga i kyla? (-20) Med eller utan TTL. Märkte att räckvidden och pålitligheten på mina Pixel King inte var den bästa i extrema köldförhållanden. Funderar på att ha några billigare utan TTL för riktigt långa avstånd.

Det är inte så att räckvidden är batterirelaterad? Kylan gör att effekten från batterierna blir lägre och sändningsstyrkan likaså, en tanke.

Leta efter batterier som påverkas minst av kyla.

Det är inte så att räckvidden är batterirelaterad? Kylan gör att effekten från batterierna blir lägre och sändningsstyrkan likaså, en tanke.

Leta efter batterier som påverkas minst av kyla.

Det är möjligt. Dock märkte jag att det frös på kontakterna i blixtskon i den mottagaren som höll min 580EX II, vilket ledde till att jag var tvungen att ta ur och sätta tillbaka blixten flera gånger... Ska prova andra batterier på fredag och se om det hjälper.

Det är möjligt. Dock märkte jag att det frös på kontakterna i blixtskon i den mottagaren som höll min 580EX II, vilket ledde till att jag var tvungen att ta ur och sätta tillbaka blixten flera gånger... Ska prova andra batterier på fredag och se om det hjälper.
Jag satsar också en slant på batterierna. Du får nog svårt att hitta sändare/mottagare som är uppvärmda så att det inte blir is på kontakterna. Ett tips är ju att hålla andan, eller blåsa ut utandningsluften åt något helt annat håll när du monterar grejerna, och självklart hålla dom i samma kyla hela fotosessionen! Kondens är ett otyg för elektronik och optik :(

Jag satsar också en slant på batterierna. Du får nog svårt att hitta sändare/mottagare som är uppvärmda så att det inte blir is på kontakterna. Ett tips är ju att hålla andan, eller blåsa ut utandningsluften åt något helt annat håll när du monterar grejerna, och självklart hålla dom i samma kyla hela fotosessionen! Kondens är ett otyg för elektronik och optik :(

Så sant så. Grejerna åker direkt upp på stativen från kameraväskan, och de är inte inne i värmen förrän det är färdigfotat. När jag kommer hem får sakerna ligga i sluten kamerarygga några timmar.

Jag har läst ett tips fast då för blixt i låg temperatur, men det bör kunna hjälpa även för din sändare om det är batterirelaterat;

Ha ett par reservbatteri i din byxficka och när effekten sjunker på sändaren pga. att batterierna blivit kalla så kan man byta batterierna mot de då uppvärmda batterierna från byxfickan. På detta vis har du alltid uppvärmda batterier tillgängligt hela tiden.

Jag vet inte om det hjälper något i ditt fall, men det kan ju vara värt att prova och se om det fungerar.

Har provat byta batterier nu, och det har inte gjort någon skillnad.
Problemet visar sig redan de första bilderna man knäpper, och har nog inte så mycket att göra med att de står ute i kylan länge.

Pocketwizards.. Köpte PLUS IIor och använde utomhus när det verkligen dumpade snö och inget fel, dock bytte jag dem till FlexTT5or nu och de har jag inte provat utomhus men de ska nog fungera minst lika bra :)

Kan bara hålla med om Pocket Wizards. De är de mest pålitliga och har bäst räckvidd. Plus II sägs vara marginellt bättre än flexTT5 när det gäller räckvidden, men jag tror inte det är något att bry sig om.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto