ANNONS
Annons

Mest natur/djur bilder som får kommentarer?

Produkter
(logga in för att koppla)

xandx

Aktiv medlem
Gjorde lite sökningar för att se vilka bilder som fått mest kommentarer och majoriteten av bilderna med fler än 3 kommentarer var naturbilder. Det var verkligen bra bilder men alla andra bilder som kommer in är de inte värda lite kommentarer? Det kanske är för många bilder i polerna, man kanske bara borde få lägga in en bild i veckan? Jag kan själv känna att jag har lite problem med de många bilder som kommer in i polerna, jag är också en av dem som ibland lägger in 5 bilder i veckan. Men vad säger ni en bild i veckan? Det kanske är lättare att kommentera en naturbild än en abstrakt? Eller är det så att majoriteten av bilderna inte är värda kommentarer?

Lite offtopic är jag nu, men jag kommer on toppic senare.

Ska jag vara ärlig så är detta med kommentarer överhuvudtaget ett stort fiasko på fotosidan.

Fakta nedan tagen ca:02.00 torsdag 9Nov

78 327 medlemmar är registrerade.
Strax över 60 000 antal kommentarer förra månaden.

Detta betyder att under 1 hel månad så orkar inte alla medlemamr ge ens 1 kommentar.

Bör noteras också att i dessa siffror redovisas inte unika kommentator skrivare utan totala antalet kommentarer. Vissa personer skriver faktisk flera kommentarer under samma bild!

Ännu mer tänkvärt är att Vissa personer skriver åtskilliga kommentarer /månad! Vilket i sin tur drar ner siffran för unika kommentator skrivare radikalt.

Så fotosidans medlemmar kommer alltså inte upp i riktigt 1 kommentar /månad i snitt. Det är katastrof. Man kan verkligen börja undra varför folk är medlemmar.
man kan vidare undra vad som görs för att öka kommentator skrivningen. Kanske man borde fundera på kvaliten på medlemmarna och inte kvantiteten.

Vill påstå att dessa siffor går hand i hand med antalet icke betalande medlemmar med undantag givetvis. Jag är icke betalande mend är aktiv både i forumet och med kommentarer, finns fler personer givetvis.

Anta nu att alla medlemmar ger 4 kommentrer / månad. Det skulle resultera i en ökning med mer än 75%!

jag har sakt det innan och jag säger det igen. Fotosidan måte börja fundera på vad deras målgrupp är.
Om nu Fotosidan är så värdelös, varför har jag inte lämnat den då? Svar:
Forumet är outstanding. Tro mig, senast idag funderade jag på att lämna fotosidan just pgr av detta med kommentarer. jag tycker att feedbacken från andra fotografer borde vara av större intresse än att disskutera varför Pentax är så jävla bra och inte canon eller Nikon. Eller sitta och irritera sig på alla som stälelr samma frågor varje dag... Men även ajg har trillat dit och hänger numer mer på forumet än bland bilderna. varför?

Tråkiga bilder är ett givet svar. 30 månbilder på 1 månad suger musten ur de flesta. Man ger betydligt mer kommentarer än man får. Vilket är helt sjukt jag ensam ger alltså mer kommentarer än alla andra 70 000 medlemmar ger till mig.

Jag kommenterar blandat, både bilder jag tycker är kompletta och även bilder jag tycker saknar mycket och behöver en knuff i ryggen. Försöker vara allsidig. Det vill jag ha tillbaka. Eftersom ajg inte får det så orkar man inte bry sig tillslut.

Detta måste fixas!

För att svara på din fråga :)

Varför får naturbilder och djurbilder mer kommentarer?

tja kanske enklast att skriva "fin bild" till en solnedgång eller en sibirisk svanstoppadblåhink som sitter på en gren...

Naturbilder täcker också en ganska stor kategori och är den givna startpunkten för alla fotografer... natur har du ju runt dig redan efter försa dagen man köper en kamera... man kanske inte börjar med gatufoto eller studiobilder första dagen...

Alla kan se om en naturbild är vacker eller inte, enkelt att avgöra. Svårare kanske eller sp vågar man itne skriva att en modell är snygg eller att det är en spännane gatufotobild...

Många teorier, en sak är dock säker: Om alla skrev sina 4 kommentarer/månad sp skulle vi alltså ha nästan 320 000kommentarer i månaden, då skulle alla smalare kategorier få fler röster, alla dåliga bilder skulle få mer feedback, alla bra fotografer skulle få mer konstruktiv kritik, thats my thoughts anyway.

/Kalle som måste spy galla minst 4 gånger/månad! :)

Kalle_B skrev:
Lite offtopic är jag nu, men jag kommer on toppic senare.

Ska jag vara ärlig så är detta med kommentarer överhuvudtaget ett stort fiasko på fotosidan.

Fakta nedan tagen ca:02.00 torsdag 9Nov

78 327 medlemmar är registrerade.
Strax över 60 000 antal kommentarer förra månaden.

Detta betyder att under 1 hel månad så orkar inte alla medlemamr ge ens 1 kommentar.

[...]
Jag fortsätter på ditt offtopic-ämne.
Jag tror att det blir lite fel att jämföra totala antalet medlemmar med antalet kommentarer under senaste månaden. Hur många av alla dessa drygt 78000 medlemmar har varit inloggade under senaste månaden? Får du fram den siffran så får du nog en bättre jämförelse.

Tänkt på att alla på fotosidan kanske inte är här för att få/ge kommentarar?

om kommentareran är kärnpunkten så kanske vi skall byta namn till kommentarsidan istället för fotosidan.

För mig är foto betydligt mera än att ge och ta kritik.

Kan tänka mig att en del potentiella "kommentatorer" fått lite kalla fötter efter de senaste "elit" diskussionerna om söta katter, alienslem o allt vad det heter; dvs att det finns en liten elit som har tolkningsföreträdde vad som är:

1. God smak
2. Bra bilder
3. Bra motiv

Jag tycker att det finns lite sådana tendenser på FS, vilket säkert får vissa individer att strunta i att kommentera för att slippa få en käftsmocka av ett självproklamerat "proffs".

BAW

Jag kan hålla med er allihop ialf lite grann!
Det skall inte vara tvång at kommentera bilder men det borde vara fler som gjorde det absolut.
Har även märkt att så fort en bild blir utvald så orkar folk att kommentera den, fast den visas jo på första sidan så de slipper bläddra. Hur som helst det nuvarande systemet med bild polerna är inte riktigt bra jag personligen tycker att en bild i veckan borde räcka och att man slumpar fram bilder ur polerna till första sidan, även de sk skitbilderna. Det betyder så oerhört mycket att få en liten kommentar på en bild. Kommer ihåg när jag la upp en bild i HDR som jag tyckte var så där själv, jag fick över 30 kommentarer och jag lovar jag lever på dessa kommentarer än idag :) Men jag kan hålla med det finns de som tar polerna på blodigt alvar, som om bilderna var liv eller död. Sedan så denna klubb för inbördes beundran, det finns de som alltid kommenterar varandras bilder men aldrig några andras. Vissa av dem får i snitt över 10 kommentarer varje gång de lägger in en bild, oftast är bilderna mycket bra men det finns andra bilder som kanske är likvärdig i kvalité men som inte ens får en enda kommentar?

Jo, det är ju ett svårt problem med att få kommentarer här på Fotosidan. Men naturbilder får nog många kommentarer om man ser till antal visningar. Kanske beroende på att motivet är "neutralt".

Det är skillnad om man lägger upp en nakenbild. Då får man väldigt många tittare men få kommentarer (med vissa undantag). Varför kan man fråga sig men min teori är att det beror på flera saker:
* Naket (sex) säljer. Dvs folk är intresserade av att se nakna personer.
* Man vill kanske inte sätta ett spår efter sig med en kommentar som visar att man har kollat (skamset?) på bilden.
* Motivet är inte neutralt, dvs man har svårt att skriva något elakt som går ut över modellen.

Men ett tips är att göra som jag gör. Lägg upp en nakenbild så får man en kommentar på en annan av sina bilder. :)

Kommentarer...
det finns lika många olika anledningar till dessa kommentarer som det finns medlemmar på fs.

Dessa diskussioner tar död på kommentarerna!
Folk tröttnar ju bara mer och mer...

matnyttige skrev:
Jo, det är ju ett svårt problem med att få kommentarer här på Fotosidan. Men naturbilder får nog många kommentarer om man ser till antal visningar. Kanske beroende på att motivet är "neutralt".

Det är skillnad om man lägger upp en nakenbild. Då får man väldigt många tittare men få kommentarer (med vissa undantag). Varför kan man fråga sig men min teori är att det beror på flera saker:
* Naket (sex) säljer. Dvs folk är intresserade av att se nakna personer.
* Man vill kanske inte sätta ett spår efter sig med en kommentar som visar att man har kollat (skamset?) på bilden.
* Motivet är inte neutralt, dvs man har svårt att skriva något elakt som går ut över modellen.

Men ett tips är att göra som jag gör. Lägg upp en nakenbild så får man en kommentar på en annan av sina bilder. :)
Lägger genast upp en bild på mig själv naken så som vi alla är :)

Nome Nescio skrev:
Upp till bevis!
Njao...! Nu backar jag lite :)
Min kropp är inte det vakraste på denna jord och man har tom övervägt att använda mina nakenbilder i tortyr samanhang, har jag hört från säkra källor i USA :-D

fast om ni söker på mitt namn i www.fotosm.se så har jag en rätt så utlämnande bild på mig själv som tyvärr fått rätt dåligt med poäng och som jag idag ångrar att jag la ut där, den hade passat bättre till temat svettigt än svanskt vardagsliv :-(

evalisen skrev:
Kommentarer...
det finns lika många olika anledningar till dessa kommentarer som det finns medlemmar på fs.

Dessa diskussioner tar död på kommentarerna!
Folk tröttnar ju bara mer och mer...

Eva är det bättre att hålla tyst än att säga sin mening, eller hur menar du?

xandx skrev:
Eva är det bättre att hålla tyst än att säga sin mening, eller hur menar du?

Nä absolut inte... men det finns många liknande diskussioner. ;o)
Och vi kan inte sitta här och bestämma att därför blir det mer kommentarer på dom bilderna eller dom.
För då måste vi fråga precis alla som skriver kommentarer, för så många anledningar finns det ju. :eek:)

evalisen skrev:
Vi kan inte sitta här och bestämma att därför blir det mer kommentarer på dom bilderna eller dom.
Nej det har du rätt i men i min frågeställning så undrar jag om det inte hade varit bättre med en bild i veckan i polerna? Varför folk inte kommenterar kan vi inte svara på men vi kanske kan få en hint? Men ibland så känns det lite elitistiskt i polerna?

Jag kan hålla med Eva att denna disskution har förts innan några miljoner gånger, börjar bli tjatigt. Men uppenbarligen behövs disskutionen efterso mdet finns ett stort missnöje.

Vidare hålelr ajg med Eva om att det finns troligtvis miljoner åsikter om varför det inte ges kommentarer. Men man kan göra åtgärder där merparten ger mer kommentarer.

Faktum kvarstår att det är bara en bråkdel av Fotosidans medlemmar som ger kritik på en bild. Det är för dåligt. Det borde vara tvärtom, bara en bråkdel som INTE ger en kommentar.

Hur kan man då förbättra detta?

Finns flera saker som ajg nämt i andra trådar.

1. Fotosidan ser över sin målgrupp och gör sedan lämpliga åtgärder.

Vill Fotosidan vara största platsen för bildpublicering på nätet så har dom lyckats ganska bra redan idag.

Vill man ha många nybörjare som lägger upp sina bilder och sedan kan titta på mer rutinerade fotografer så har dom också lyckats bra.

Vill man ha mer konstruktiv kritik på sina medlemmars bilder och mer utbyte av medlemmarnas kunskaper då bör man filtrera bort rena nybörjare.

Jag säger inte att något alternativ är fel elelr rätt, bara påstår att något måste ske. Man akn inte vara störst och endå behålla alla kategorier av fotografer om inte alla medlemmar på något sätt får ut någonting av medlemskapet.

2. Se till att nyregistreringar av medlemmar sker på så sätt att dessa medlemmar garanterat förstår hela grundtanken med fotosidan. detta genom tex slumpmässiga frågor där man måste ha rätt på alla frågor innan man kan registrera sig, frågorna är utformade att man kan inte svara rätt genom att gissa eller inte ha läst hela instruktionen minst 1 gång.

3. Tvinga folk att ge kritik. Ger man inte minst 1 kommentar/vecka så får man 1 varning och man kan inte själv ladda upp en bild. 3 varningar är lika med avslutat medlemskap och ett bannat IP nummer.

För att kommentarerna ska hålla klass så skall dessa kunna betygsättas. Idiotkommentarer för att bara få sin kvot kan röstas bort. Alla medlemmar ska kunna klicka på en knapp som heter tex, "Icke godkänd kommentar" Får man över 3 sådana anmärkningar på sina kommentarer så skickas ett mejl till admin och dom får kolla om dom anser att det är godkända kommentarer man givit. Om inte så får man en varning.

Nu låter det kanske väldigt polisstat aktigt med varningar, bli IP bannad osv, man kanske inte behöver formulera sig på samma sätt som jag.

Bäst vore naturligtvis att förståelsen ökade bland medlemmarna om fotosidans principer och at folk förstod detta.

Det finns säkert flera olika lösningar på problemet, jag har bara nämnt några spontana reaktioner. det vore bra om man kune komma med lösningar och inte bara konstatera att något inte fungerar, att fotosidan inte fungerar det vet vi alla.

Jo, visst är detta ett mycket uttjatat tema.

Men att skapa någon bra regel eller förbud för att få fler kommentarer går inte. Det finns nog bara ett sätt. -Att lägga upp bra bilder eller bilder som skapar reaktioner.
Man kan då som Kalle skriver titta på de bilder som fått många kommentarer eller betyg och försöka dra sina egna slutsatser:
Kalle_B skrev:
........och sedan kan titta på mer rutinerade fotografer så har dom också lyckats bra.

xandx skrev:
Nej det har du rätt i men i min frågeställning så undrar jag om det inte hade varit bättre med en bild i veckan i polerna? Varför folk inte kommenterar kan vi inte svara på men vi kanske kan få en hint? Men ibland så känns det lite elitistiskt i polerna?

Vad tror du händer med alla folk om man bara kan lägga in en bild i veckan?
Jo jag tror att då kommer dom online ungefär en gång i veckan när dom kan ladda upp sin bild.
Blir det mer kommentarer av detta?
Nej det tror inte jag.
Men jag utgår bara ifrån mej själv. :eek:)

Kalle's idéer är helt galna enligt mitt tycke,
Förlåt mej Kalle... men det låter inte bra alls. ;o))

Inga mer regler och inga förbud, det funkar inte.

Det enda är ju sunt förnuft, ge och ta.
Inte bara ge och inte bara ta!!
Inte så svårt alls, om alla ville göra så.
Men vi kan inte sätta massa förbud för den som inte vill skriva kommentarer.

evalisen skrev:
Kalle's idéer är helt galna enligt mitt tycke,
Förlåt mej Kalle... men det låter inte bra alls. ;o))

Inga mer regler och inga förbud, det funkar inte.

Det enda är ju sunt förnuft, ge och ta.
Inte bara ge och inte bara ta!!
Inte så svårt alls, om alla ville göra så.
Men vi kan inte sätta massa förbud för den som inte vill skriva kommentarer.

Jag vet att det är lite drastiskt, och egentligen menade jag kanske inte allt jag sa fullt ut, men att ge och ta, fukar inte, det är ju helt klart.

Ingen normal människa kan ju tycka att detta system fungerar närdet bara är ett fåtal människor som är aktiva och alla andra åker på en räkmacka.

Det fungerar ett tag, men inte i längden, det är ju därför dessa disskutioner ständigt popar upp...

det skulle vara roligt att se hur många unika medlemmar det är som överhuvud ger konstruktiv kritik under 1 månads tid. För dom som kan är det säkert inte svårt att göra en logg som registrerar allt sådant.

jag skulle vilja veta:

*Hur många unika medlemmar ger konstuktiv kritik udner 1 månad

*Hur många kommentarer ger dessa personer

Även om dessa siffror aldrig kommer redovisas för mig så kan det nog vara av intresse för admin.

Ju mer kunskap man har desto lättare är det att se mönster och därefter skapa åtgärder. Nu menar jag inte alls att Elmfeldt och grabbarna är inkompetenta eller att dom inte vet siffrorna, dom kanske tom redan sitter och snickrar på förbättringar. men eftersom det inte redovisas några tankar eller förslag så får man utgå från det som syns idag.

Jag har lärt mig jätte mycket från fotosidan. Men jag kan ärligt säga att jag har inte lärt mig av kommetnarerna jag fått. Tyvärr.

Man kanske ska ta bort kritiken helt? Bara lägga upp bilder och så kan folk få klappa en i ryggen om dom vill?
Jag säger inte att något sätt är fel, men jag tyckeratt Fotosidan måste bli tydligare med sin ståndpunkt och jobba därefter.

jag vet inte alls hur Fotosidan drivs och ärligt talat så bryr jag mig inte så där jätte mycket.
Men anta att sidan drivs helt som ett hobbyprojekt utanför den dagliga verksamheten. Då kanske Fotsidan skulle lägga ut lite ansvar på medlemmarna. Det är medlemmarna som dagligen gör sidan spännande genom sin interaktivitet, bilder läggs upp, trådar skapas och besvaras i forumet osv osv. Om den dagliga uppdateringen försvann av nytt matreal skulle fotosidan dö inom några dagar.

man skulle kunna bilda en "kommite" av några utvalda medlemmar som admin känner och litar på. Dessa kan ansvara föratt ta emot inkommande förslag, bolla det med varandra i kommiten och kan alla komma överrens så skickas färdigt förslag med lösning till Admin där dessa får besluta om saker och ting ska förändras. På detta sätt sker inga förändrignar utan deras vetskap men samtidigt så slipper dom fundera så mycket på den dagliga skörden av klagomål samt att dom får flera huvuden med input och ideer.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto