Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mest överskattade konstfotomotivet?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jonas. Jag är med dig helt och hållet i princip, men jag ville ju speetsa det åt andra hållet ;-) Tyvärr är det ju alltid folk som inte tar det så lekfullt som det borde vara i ett forum ;-)
 
casting skrev:
Jonas. Jag är med dig helt och hållet i princip, men jag ville ju speetsa det åt andra hållet ;-) Tyvärr är det ju alltid folk som inte tar det så lekfullt som det borde vara i ett forum ;-)
Då får Vi föregå med gott exempel då... ;)
 
Ja tittar man på din presbild är det ju svårt att ta dig på allvar iaf ;-) *sagt med en stor portion humor* Och nu urartar vi den här tråden.....
 
Intressant diskussion, även om jag anar att jante är ute och smyger i buskarna? ;-)

Jag tror att vissa bildmotiv kan fungerar som "fasta typer", min reaktion på bilden är redan tämligen bestämd, och då blir ju bildseendet bara en formalitet...

"jaha, en sådan bild, okey bra."

Samtidigt så är det ju ett faktum att vissa motiv väcker starkare reaktioner än andra, och jag försöker själv ta "dom där" bilderna gång på gång på gång, för dom väcker något (ibland).

Jim Heikkinen sa något bra i forumen för något år sedan, att intressera sig för, och söka, motiv utanför fotografin som sådan.

Frågan är vad man försöker säga eller förmedla med sina bilder? Vill man dokumentera något? vill man förmedla en känsla? Är det en koppling till en viss musik? Eller vill man provocera och väcka en reaktion? En diskussion? Vill man lyfta fram något?

Många bra bilder har gjorts som lätt kan kategoriseras in i någon av de "sågade" kategorierna. Många dåliga bilder som är helt "innovativa" (och tyvärr obegripliga) finns också...

Men men, som sagt, tråden var väl inte såå allvarligt menad. Själv är min favorit-cliché makrobilder av pryttlar på en jämn bakgrund... :)
-Christian
 
Skoj det här. Faktiskt lite upplysande när man vänder på det hela, får man veta vilka motiv som är populärast.. ;)
 
Till Jonas....

"Om man säger sanningen kan man vara säker på att förr eller senare bli avslöjad"

Oscar Wilde
 
hansen2 skrev:
Bilder med stora ramar struntar jag i just för att jag inte ids gå igenom minska-webfönstret-och-se-hur-den-är-egentligen-proceduren.

/Johan
"Hur-den-är-egentligen"...? Menar du att du inte kollar in tex svartvita bilder heller då (såvida det inte är ganska uppenbart att det "egentligen" är svartvitt motiv)...? :eek:
 
JOOO skrev:
"Hur-den-är-egentligen"...? Menar du att du inte kollar in tex svartvita bilder heller då (såvida det inte är ganska uppenbart att det "egentligen" är svartvitt motiv)...? :eek:

Ja, svartvitt suger, det är ännu jobbigare när man måste färglägga bilden själv också ;)

Vad jag menar är att bilden får en helt annan karaktär utan rejält tilltagen ram. Och oftast håller den inte alls efter ovan beskrivna procedur. Prova själv, i början känns det som att man avslöjar fotografen ;)
Men i längden är det bara irriterande. Speciellt när en skräpbild får idel stående ovationer tack vare fetramen *grrr* :)

/Johan
 
hansen2 skrev:
Ja, svartvitt suger, det är ännu jobbigare när man måste färglägga bilden själv också ;)
Jo tänkte väl det.. ;p


Vad jag menar är att bilden får en helt annan karaktär utan rejält tilltagen ram. Och oftast håller den inte alls efter ovan beskrivna procedur. Prova själv, i början känns det som att man avslöjar fotografen ;)
Men i längden är det bara irriterande. Speciellt när en skräpbild får idel stående ovationer tack vare fetramen *grrr* :)

/Johan
Som sagt så kan jag hålla med om att ramar kan missbrukas...
Skulle gärna vilja ha ditt utlåtande på några av Mina bilder med "fetram":

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=416066
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=410068
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=408907

Du behöver inte hålla inne med din kritik ;)
Tack på förhand!
 
Håller med Johan Hansen om att om man är intresserad av ärlig kritik av en bild är det nog lämpligare att lägga upp den utan ram i kritikalbumen.

Däremot inte sagt att det inte kan förhöja en bra utställningsbild med en snygg ram. Men på en bildskärm tenderar det ofta mest äta utrymme.
 
JOOO skrev:

Som sagt så kan jag hålla med om att ramar kan missbrukas...
Skulle gärna vilja ha ditt utlåtande på några av Mina bilder med "fetram":

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=416066
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=410068
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=408907

Du behöver inte hålla inne med din kritik ;)
Tack på förhand!

Det ser jättejättefint ut men ramarna är för stora för min smak.
Handen på hjärtat, tror du de skulle fått samma respons utan ramar?

/Johan
 
JOOO skrev:
Jo tänkte väl det.. ;p


Som sagt så kan jag hålla med om att ramar kan missbrukas...
Skulle gärna vilja ha ditt utlåtande på några av Mina bilder med "fetram":


Du behöver inte hålla inne med din kritik ;)
Tack på förhand!
Min personliga åsikt är att det räcker gott och väl med den storlek på ram som den svarta du har i bilden "Nightlight".
Ramen fyller då sitt syfte som är att begränsa bilden, framför allt bildens högdagrar som ligger i bildkant och eljest flyter ihop med en vit bakgrund. I regel behöver den bara vara 3 - 5 pixlar bred för en bild i maximalt FS-format.
Us
 
Galaxens President skrev:
Håller med Johan Hansen om att om man är intresserad av ärlig kritik av en bild är det nog lämpligare att lägga upp den utan ram i kritikalbumen.

Däremot inte sagt att det inte kan förhöja en bra utställningsbild med en snygg ram. Men på en bildskärm tenderar det ofta mest äta utrymme.

Jag brukar lägga en avgränsande ram på ca 4 pixlar för att få den effekt som Sonnaren beskriver.

/Johan
 
hansen2 skrev:
Det ser jättejättefint ut men ramarna är för stora för min smak.
Tack :) Smaken är som baken ;)


Handen på hjärtat, tror du de skulle fått samma respons utan ramar?

/Johan
Förmodligen inte men som jag har sagt tidigare så tycker jag ramen kan vara en mycket viktig del hos själva bilden, beroende på hur man utnyttjar den... Även miljön som bilden befinner sig i kan vara avgörande för hur den uppfattas. Till och med storleken på bilden är mycket viktig...

Det är dock lite synd om man försöker förbättra en från början Dålig bild med en snygg ram... Frågan är bara hur ofta det är 100% uppsåtligt att förklä en dålig resp en helt okej bild...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.