Annons

Mer korn - vilken framkallare till Tri-X?

Produkter
(logga in för att koppla)

dobos

Aktiv medlem
Hej analogister.
Nu har jag för första gången i min snart 30-åriga fotohistoria testat Tri-X 400 - inte en dag för tidigt, jag är förälskad. Pressade till 1600 och framkallade i D-76 1+1 - visst blir det korn, men jag vill ha mer av den varan. Jag använder Tri-X enbart till gatufoto (Contax småbild), och jag vill ha ett "smutsigt" resultat. Annars kör jag T-Max till bladaren när jag vill ha kornfria, "rena" bilder. Jag har hört att outspädd X-Tol ska ge rejäla korn, stämmer det? Vad rekommenderar ni som kan detta? Jag har på känn att följande, generellt, ger mer korn: Pressa filmen mer, mer utspädd framkallare och därmed längre framkallningstid, längre exponeringstid på pappret (blända ned ett steg och dubbla tiden). Har jag rätt?

//Lasse
 
Prova rodinal, en av de framkallare som ger mest korn och högst acutans.

Om du pressar filmen ännu mer, till 3200 asa så får du ju ännu mer korn, det stämmer. Du får också sämre teckning i skuggorna.
 
Rodinal är ett bra alt. Prova dessutom att ha ganska hög konc. på stoppbadet, det ger grövre korn. Neopan 1600 i Rodinal med jättesurt stoppbad kanske blir ännu bättre?
 
Vill du ha stort korn ska du sikta in dig på lågkontrastmotiv och överframkalla för att kompensera för kontrastförlusten. Då tappar du inte lågdagern.

Svartvit negativ film får kraftigare korn vid både pga överexponering och överframkallning, men man får akta sig så att man inte får för täta negativ i sådana fall. Filmen har dock några stegs slarvlattitud och ett lite för tätt negativ går att kopiera igenom om man har tillräckligt ljusstark förstoringsaparat för att få vettiga exponeringstider vid kopieringen. Men man får som sagt akta sig för att närma sig det område där filmkurvan börjar mätta (ytterligare exponering ger liten skilnad i svärtning).

Det där med X-tol är nog tveksamt om det ger några större korn. X-tol ska väl vara en relativt finkornig framkaller. Rodinal däremot sägs ge ett distinkt korn.
 
Tack för tipsen, grabbar.
Jag vill nog inte pressa mer än 1600, eftersom det är just den fina lågdagersepareringen och mustigheten jag gillar med Tri-X (och kornet, förstås). Har spädningen och den därmed anpassade framkallningstiden påverkan på kornet? Är det inte så att om filmen får bada en längre tid, kommer kornen att gadda ihop sig i högre grad. Men för att inte filmen ska bli överframkallad får man alltså späda mer. Man kan också behöva agitera mer eftersom färre molekyler kommer i kontakt med filmen under en given tidsrymd.

//Lasse
 
Allt som ökar svärtan på filmen ger grövre korn.:

  • Exponerar du filmen rikligare.
    Framkallar du längre.
    Ökar du temperaturen på framkallaren.
    Mer koncentrerad framkallare.
    Strålning eller värme. (Filmen ligger länge i en varm källare.)
Så blir kornet grövre


Att framkalla i Rodinal ger större och skarpare korn.
Om du överframkallar blir det naturligtvis mer korn.

Att exponera efter 1600 ger faktiskt lite finare korn än att exponera efter 400 eller 200. Men eftersom överframkallningen ger högre kontrast måste du kompensera med underexponering (exponera efter 1600).
Tycker du det är OK med högre kontrast än normalt kan du prova att inte underexponera utan köra efter normala 400.

Att späda framkallaren påverkar inte kornet (om du kompenserar med framkallningstiden för att få samma kontrast förstås...)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.