Makten
Aktiv medlem
Tja, kornet är väl inte mer "äkta" bara för att det ser annorlunda ut med en skanner än på papper? Jag läser ofta att det påstås att det är skannerbrus och inte korn, men det kan omöjligen stämma. Då skulle man ju inte se skillnad på olika filmer, framkallningsförfaranden och så vidare. Det är snarast så att eftersom man kan lägga en mycket aggressiv kurva i precis det tonomfång man vill, så förstärker man det befintliga kornet på ett sätt som man troligen inte lyckats med på papper.Scanning av film och kopiering i mörkrum är två helt skilda saker som man nog inte ska blanda ihop för mycket. Och ska man scanna så att man kan uttala sig om det äkta kornet krävs mera än en scanner i konsumentprisklass, precis som det krävs förstoringsoptik av hög kvalitét för att få det rätta/skarpa kornet vid kopiering. Dessutom ger skilda typer av förstoringsapparaters ljus olika karaktär på kornet.
Men visst brusar skannern också. Det har jag sett senast nu när jag skannat färgfilm. Detta brus är dock mycket subtilt jämfört med kornet i svartvitt.
En billig skanners största problem är diffraktion, vilket torde vara ungefär som att använda lite enklare (oskarp) förstoringsoptik, eller att blända ner denna onödigt mycket.
Jag har ingen aning om vad Daniel ska använda bilderna till och jag vet att jag är lite ovanlig som inte skriver ut bilder alls. Men jag är också lite trött på det här snacket om att "det är bara i utskrift som resultatet räknas". Det håller jag verkligen inte med om.